Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Batteri

Har precis bytt bil till en Golf -10, och har monterat i ett Blaupunkt digitalsteg till framsystemet och ett DLS A6 till suben. Har i dagsläget originalbatteriet på 72 Ah i, men funderar på om mitt gamla Optima yellowtop 55 Ah är bättre att köra med trots mindre Ah? Kommer bara ha ett batteri av utrymmesskäl så vad är bäst i detta fall?

Mvh Niklas

Re: Batteri

Du skriver Golf-10, menar du egentligen Golf-01?
    Hur gammalt är ditt Optima YT?

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Eller 2010 kanske då dessa säkert säljs nu? , Om ditt optima är i toppskick så tror jag det är mer kräm i det(CCA) änn i originalbatteriet på och hade kört på det isåfall.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Det är den senaste modellen av Golf som på vwspråk heter A6.
        Optimat köptes 2004 om jag inte minns fel och har suttit i mina bilar sen dess.
        Last edited by PoloV5; November 27, 2009, 21:36.

Comment

Aha, på så sätt.

Optima är bra batterier tycker jag, dock slits ju de med åren precis som andra batterier. Jag har kikat på tex Tudor och Varta, tar man deras 70-72 Ah "standardbatterier" (Technica/blue dynamic) så har de runt 650-680 A i CCA-värde. Väljer man ett snäpp till i modellserierna så ökar CCA-värdet en aning.

Ditt Optima ska enligt specen ha ett CCA-värde på 765 A, men det är fullt möjligt att det verkliga värdet har sjunkit en del pga naturligt slitage även fast det kanske inte har råkat ut för djupurladdning.

Eftersom det ordinarie batteriet är helt nytt så borde det egentligen inte bli någon stor skillnad tycker jag, men om du testar så ser du förstås hur det blir. Jag kan bara resonera teoretiskt.

Comment

Aha, på så sätt.

Optima är bra batterier tycker jag, dock slits ju de med åren precis som andra batterier. Jag har kikat på tex Tudor och Varta, tar man deras 70-72 Ah "standardbatterier" (Technica/blue dynamic) så har de runt 650-680 A i CCA-värde. Väljer man ett snäpp till i modellserierna så ökar CCA-värdet en aning.

Ditt Optima ska enligt specen ha ett CCA-värde på 765 A, men det är fullt möjligt att det verkliga värdet har sjunkit en del pga naturligt slitage även fast det kanske inte har råkat ut för djupurladdning.

Eftersom det ordinarie batteriet är helt nytt så borde det egentligen inte bli någon stor skillnad tycker jag, men om du testar så ser du förstås hur det blir. Jag kan bara resonera teoretiskt.
            Tack för bra svar! Har inte hunnit testa båda än därav frågan, men som du säger så är risken rätt stor att YT börjar bli lite slitet. Får se efter test men känns som det kanske är dags att öppna pluskan och köpa ett nytt redigt batteri.

Comment

Så du är alltså ute efter att byta ut det ordinarie batteriet, även fast det är nytt?

Om du känner att du vill veta hur det står till med ditt Optima så kan du fråga närmaste bilverkstad/bilelektriska verkstad om de kan göra ett belastningstest och se hur många A batteriet "har kvar".
              Last edited by Optima; November 27, 2009, 22:11.

Comment

Working...
              X