Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eclipse CD 8445‏ mot kenwood KDC-BT8044U

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Eclipse CD 8445‏ mot kenwood KDC-BT8044U

Jag skickade ut min Eclipse mot en Pioneer som sedan ersattes av en Kenwood 8044....och, DET ÄR INGET JAG ÅNGRAR, sorry om jag trampar några på tårna nu...

och

OBS: det är min åsikt, ni andra får tycka o tänka som ni vill !

Mvh
    Jonas
    En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
      Vad du har koll!
      NÄ!
      Den är blå med röda knappar eller helgrön som bilderna ovan visar!

Det är lillebror 5425 som e röd......SORRY !
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by busfabror View Post
        Jag skickade ut min Eclipse mot en Pioneer som sedan ersattes av en Kenwood 8044....och, DET ÄR INGET JAG ÅNGRAR, sorry om jag trampar några på tårna nu...

och

OBS: det är min åsikt, ni andra får tycka o tänka som ni vill !

Mvh
        Jonas
        Skall väl tillägga att det inlägg jag gjorde inte är baserat på min oerhörda erfarenhet i ämnet Eclipse versus Kenwood.

Jag har bara lillebror Kenwood och är faktiskt mycket nöjd med den ljudmässigt och funktionsmässigt. Önskar bara att det gick att byta färg i eländet.

Brukar säga till mina kursdeltagare när de ska göra utvärderingen, att om de tycker att jag är en skitstövel, så skriv det!

Det var någon vis man som sa något liknande:
        Jag har inte samma åsikter som dig men jag kan tänka mig att dö för att du ska ha rätten att få framföra dem.

Tjafs som min pappa är starkare än din är på dagisnivå och jag tror att alla på detta forum borde vara gamla nog att ha lämnat det stadiet.

Så Jonas! Fortsätt med ditt rättframma sätt! Det uppskattar i alla fall jag!
        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
          Jag har bara lillebror Kenwood och är faktiskt mycket nöjd med den ljudmässigt och funktionsmässigt.
          FUNKTIONSMÄSSIGT!!!!!!!!!!!!

Då skulle du fullkomligt ÄLSKA 8044!
          Men du vet att det finns en snik44:a som kan byta färg för 2500:-
          I displayn dessutom

http://www.kenwood.eu/products/car/r...644UY/details/
          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Både Nonne och nosfaratu har rätt då man man skifta mellan helröd, helgrön, blå/grön, blå/röd, blå/amber(orangeaktig) på KNAPPARNA. Så där har de fel iom att displayen i sig behåller sin ljudblåa färg.

Har ej hört Kenwooden men är väldigt nöjd med min Eclipse.
            Den används flitigt kan jag säga.

Har i nuvarande setup inte rört EQ:n ännu då högtalarna har börjat släppa riktigt först nu efter 140-150 timmars spelande.

Kompet gillar jag då det är nere på 0.1ms i exakthet (många dyrare maskiner jobbar med 0.2mm-steg)

Filtren är relativt flexibla. 6-24db/okt fullt valbart. (6, 12, 18, 24)
            Enda nackdelen jag känner är att HP för mid går ner till 63Hz och att 63Hz är lägsta brytpunkt för sub (inte för att det gör mig ngt nu med 80/80 som val...men ändå)

Sub-utgången kan väljas mellan stereo eller mono.
            Fördelen är att man kan kopma resp. kanal separat i båda lägena vilket gör att man kan ha monosignal till tex. en frontmonterad sub samtidigt som en bakmonterad större låda och ändå kompa in båda (om inte bra så hyfsat bra)
            Monoläget känner jag mig tveksam till då det känns som att signalstyrkan minskar.

Visst den ser förfärlig ut, ser plastig ut och känns plastig.
            Håller med om att ratten för låtval är hyperkänslig...men man har ju fjärren
            Den får leva med mig tills jag får råd med den nya DEX 99-an. (Som iofs med verkar kännas plastig...spec i förhållande till priset)
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Hur står sig eclipse 5425? Stor skillnad mellan den och storebror?

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                FUNKTIONSMÄSSIGT!!!!!!!!!!!!

Då skulle du fullkomligt ÄLSKA 8044!
                Men du vet att det finns en snik44:a som kan byta färg för 2500:-
                I displayn dessutom

http://www.kenwood.eu/products/car/r...644UY/details/

Jag vet inte om jag kan lita på något som du skriver numera

Stor chans att det blir en Alpint i vår som jag ska prova ut i en butik som ligger lite mer söderut.

Hästen kommer att lägga ut ett pris på mitt huvud men det är en risk som jag får ta.

Jag menar, jag bara måste se en levande legend in action!

Jokern kommer personligen!

What does not kill you, makes you........stranger!
                sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Både Nonne och nosfaratu har rätt då man man skifta mellan helröd, helgrön, blå/grön, blå/röd, blå/amber(orangeaktig) på KNAPPARNA. Så där har de fel iom att displayen i sig behåller sin ljudblåa färg.
                  Jag har ALDRIG påstått att displayn kan byta färg!
                  Det är inte många maskiner som kan det.

Har i nuvarande setup inte rört EQ:n ännu då högtalarna har börjat släppa riktigt först nu efter 140-150 timmars spelande.
                  Varför då?

Kompet gillar jag då det är nere på 0.1ms i exakthet (många dyrare maskiner jobbar med 0.2mm-steg)
                  Jag gillar också tidskompet i 8445an.
                  Känns väldigt markerat då man ändrar tiderna!

0,2mm är rätt litet, Bewiths boxar som är marknadsledande jobbar med 0,02 ms = 0,77mm
                  Om du menar 0,2 ms, kan du nämna någon!
                  De vanligaste boxarna ligger på 0,05 ms och maskiner som jag känner till har steg på 0,1 ms.

Filtren är relativt flexibla. 6-24db/okt fullt valbart. (6, 12, 18, 24)
                  Enda nackdelen jag känner är att HP för mid går ner till 63Hz och att 63Hz är lägsta brytpunkt för sub (inte för att det gör mig ngt nu med 80/80 som val...men ändå)
                  Har man en maskin för smått löjliga 4500 kronor tror jag inte man ska lägga vikten på så höga/låga delningar som 63 Hz.
                  Middar som har en fs på 32Hz är inte så vanliga, så 63Hz anser jag är helt ok!
                  Basar och steg som presterar ljudkvalitet under denna delning matchar som regel inte denna prisklass!

Visst den ser förfärlig ut, ser plastig ut och känns plastig.
                  Det jag tycker är mest frustrerande är att själva displayn känns matt i kontrasten!
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Jag äger en 5425a, tycker den verkar låta riktigt bra (för dem pengarna) Saknar lite rumsakustik kanske, annars är den riktigt trevlig överallt.

Saknar dock LP filter, så man kan inte dela suben aktivt i den, vilket är uselt.

Skulle mer än gärna sälja min 5425a o köpa storebror!

Comment

Originally posted by Oscarr View Post
                      Hur står sig eclipse 5425? Stor skillnad mellan den och storebror?
                      5425 är en maskin man har vid korvkiosken!
                      Att gemföra är enkelt, ånglok - - - - X2000!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Jag har ALDRIG påstått att displayn kan byta färg!
                        Det är inte många maskiner som kan det.
                        Indirekt blev det det svaret då frågan var om man kunde ändra färgen på displayen. Inte knapparna
                        Tolkningar och ordvrängande ja...jag vet. Men jag ÄR sådan

Varför då?
                        Dels lät mina Focal K2 råa, hårda och vassa i början. Spec diskanten. Allt har mjuknat nu. Dels skall en ny bräda byggas IGEN...så prio ligger inte på tweak nu.

Jag gillar också tidskompet i 8445an.
                        Känns väldigt markerat då man ändrar tiderna!

0,2mm är rätt litet, Bewiths boxar som är marknadsledande jobbar med 0,02 ms = 0,77mm
                        Om du menar 0,2 ms, kan du nämna någon!
                        De vanligaste boxarna ligger på 0,05 ms och maskiner som jag känner till har steg på 0,1 ms.
                        Menade 0.2ms ja....såg mitt felslag nu.
                        Detta var bland det mest förekommande då jag började kika runt och fastnade för Eclipsen för fem år sedan (när den kostade runt 7K) mkt tack vara kompet och eq:n jämfört med dåvarande konkurenter.

Sedan att prata om separat boxar som ligger från samma prisklass och uppåt är befängt i samanhanget då de enligt min åsikt mer eller mindre automatiskt lägger sig i ett övre segment än enhter sosåm Eclipsen....

Har man en maskin för smått löjliga 4500 kronor tror jag inte man ska lägga vikten på så höga/låga delningar som 63 Hz.
                        Middar som har en fs på 32Hz är inte så vanliga, så 63Hz anser jag är helt ok!
                        Basar och steg som presterar ljudkvalitet under denna delning matchar som regel inte denna prisklass!
                        Sant...alla enheter har sina styrkor och svagheter oavsett pris.
                        Dock var dte bara en personlig reflektion då jag vill leka runt med delningar tills jag hittar rätt (skulle vilja ha HELT steglöst med 0.1Hz-steg........ meningslöst med roligt )

Det jag tycker är mest frustrerande är att själva displayn känns matt i kontrasten!
                        Mjo displayen i sig ihop med plasten utanpå denne är inte världsbäst....

Men den låter bra
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Lyfter denna lite.

Har varit helt inställd på att byta ut min Alpine 9853R mot en Kenwood 8044U men nu verkar det som att jag har missat en viktig detalj, om jag har fattat det rätt så finns det inte bandpassfilter i den

Vad finns det då för spelare om man har följande krav:
                          Måste starta SNABBT när man släpper pauseknappen.
                          Ska ha USB, front eller bakmonterat spelar ingen roll.
                          Ska ha minst 3 lågnivåutgångar, gärna med vettig spänning men jag har ett gäng Audio Control Overdrive så det går alltid att lösa om det skulla vara så att det faller på den punkten.

Ska ha lågpass, bandpass & högpass.
                          Blir ev ett fyrvägssystem i bilen och då blir det passivdelning mellan mellanreg och diskant, i vilket fall så bör högpassfiltret gå rätt djupt (Pioneer 88RS II faller där).

Finns det någon spelare som täcker dessa kraven i samma prisklass som 8044:an? (D.v.s runt 3000:- )

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                            Lyfter denna lite.

Har varit helt inställd på att byta ut min Alpine 9853R mot en Kenwood 8044U men nu verkar det som att jag har missat en viktig detalj, om jag har fattat det rätt så finns det inte bandpassfilter i den
                            Helt rätt!

Originally posted by Extra Kim View Post
                            Vad finns det då för spelare om man har följande krav:
                            Måste starta SNABBT när man släpper pauseknappen.
                            Ska ha USB, front eller bakmonterat spelar ingen roll.
                            Ska ha minst 3 lågnivåutgångar, gärna med vettig spänning men jag har ett gäng Audio Control Overdrive så det går alltid att lösa om det skulla vara så att det faller på den punkten.

Ska ha lågpass, bandpass & högpass.
                            Blir ev ett fyrvägssystem i bilen och då blir det passivdelning mellan mellanreg och diskant, i vilket fall så bör högpassfiltret gå rätt djupt (Pioneer 88RS II faller där).

Finns det någon spelare som täcker dessa kraven i samma prisklass som 8044:an? (D.v.s runt 3000:- )
                            Nej!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Hepp då får man tänka om igen...

Vad hamnar man på i pris om man vill ha en spelare som klarar kraven?

Comment

ljudstudion säljer ut p88 2 för 3490... vet inte om den klarar kraven men den är bra för övrigt =)

Edit: Bra om man läser hela inläggen kanske du skrev redan att p88an faller så jag tar tillbaka det jag skrev.

Comment

Working...
                                X