Det känns inte som du har riktigt koll på hur en EX bil med bandpass låda fungerar. (Det hade inte jag heller innan det byggdes)
Det är mins lika viktigt att veta vilken effekt man stoppa in i systemet som att se hur högt man spela. Det kan vara bättre att kliva på vid en frekvens som bilen spela lägre på men det behövs en bråkdel av effekten för att spela samma volym eller högre för att prylarna ska hålla när man skickar på sen.
Och det är precis så jag beskriver problemet att 1 ynka Hz kan få so enorma effekt variationer fast vi spelar lika högt i dB
Vi mäter effekten varje gång vi spelar och noterar allt är super viktigt att ha koll på. Jag har säkert varit ned snart och mätt Z2 stegens effekt över 1000gånger.
Nej, jag har inte riktigt koll på hur en EX bil med bandpass fungerar men jag har koll på hur man spelar högt och går tillväga och det oavsett bil och klass
Jag har mätt i mina bilar också och det är inte alltid att man spelar högst med mest effekt eller över huvudtaget på samma volym på cd-spelaren.
Det jag menade var att genom effektmätning har man koll på vad som är HELT FEL men det är fortfarande inte mängden effekt man får ut som räknas, du missade min poäng om vi säger så
Kort sagt, dokumentera så mycket som möjligt och det handlar om att spela HÖGST och ända sättet att komma dit är TESTA TESTA TESTA
Jo tack, jag förstår en hel del när det gäller test och mätning.
Det jag är ute efter är en mera rättvisande mätmetod som visar användbar effekt.
Jag säger inte att jag har svaret utan frågar så snällt jag kan för att försöka förstå hur ni mäter.
Mätning med fast motstånd är i mina ögon - om man översätter det till effektmätning av en bilmotor som kanske är mera begripligt - ungefär så här:
"Denna motor ger så här mycket effekt (x), men bara om vi häller i 112 oktan soppa, ligger exakt på 8340rpm, kylvatten temp på 83grader osv. I bil är motorn helt okörbar och på bana får vi storstryk av alla andra trots att de har halva vår uppmätta effekt".
För att återkomma till det jag citerade; hur kan det skilja 3ggr effekten med samma utförda arbete (dB i det här fallet)? För mig som hobbyfysiker är det omöjligt om inte mätmetoden har spelat er ett spratt. Är det verifierat med uppmätning av vad steget förbrukar samtidigt oxå?
Om siffrorna stämmer skulle man lätt hitta minst 4dB till, bara genom att ändra nåt i bilen.
sigpic
-C5 2008 -SQuse-
-Citroen -making mechanics out of men since 1919-
Jo tack, jag förstår en hel del när det gäller test och mätning.
Det jag är ute efter är en mera rättvisande mätmetod som visar användbar effekt.
Jag säger inte att jag har svaret utan frågar så snällt jag kan för att försöka förstå hur ni mäter.
Mätning med fast motstånd är i mina ögon - om man översätter det till effektmätning av en bilmotor som kanske är mera begripligt - ungefär så här:
"Denna motor ger så här mycket effekt (x), men bara om vi häller i 112 oktan soppa, ligger exakt på 8340rpm, kylvatten temp på 83grader osv. I bil är motorn helt okörbar och på bana får vi storstryk av alla andra trots att de har halva vår uppmätta effekt".
För att återkomma till det jag citerade; hur kan det skilja 3ggr effekten med samma utförda arbete (dB i det här fallet)? För mig som hobbyfysiker är det omöjligt om inte mätmetoden har spelat er ett spratt. Är det verifierat med uppmätning av vad steget förbrukar samtidigt oxå?
Om siffrorna stämmer skulle man lätt hitta minst 4dB till, bara genom att ändra nåt i bilen.
SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Men...om man kör vid fast frekvens, dvs inget svep, så lär det vara stabilt tillräckligt för att kunna mäta effekten.
Eller hur.
Det beror på vilken effekt och bas du har. Skicka in mer effekt en vad en bas klarar då kommer tempen skena upp och då blir mätningen KalleAnka för man hinner inte få ett exakt mätning.
Samt hur signalen ser ut. Det hade inte gått med den "fina" signalen som vi har sett bild på innan i tråden då hade det räkt med några 100w för att tempen på talspolen hade skenat iväg..
Det kommer intressant med att mäta effekt i folks bagage i sommar för att 99% av de som spelar högt som inte har full koll tror att de har mer effekt en vad de har i verkligheten i bilen.
För att återkomma till det jag citerade; hur kan det skilja 3ggr effekten med samma utförda arbete (dB i det här fallet)? För mig som hobbyfysiker är det omöjligt om inte mätmetoden har spelat er ett spratt. Är det verifierat med uppmätning av vad steget förbrukar samtidigt oxå?
Om siffrorna stämmer skulle man lätt hitta minst 4dB till, bara genom att ändra nåt i bilen.
Tomas har startat en ny tråd om EX bilar så vi tar det där
Jag tror att Nonne behöver arrangera en dB kurs det verkar finnas stort intresse i Skaune
Har vi pratat en hel del om.
Till skillnad från andra kurser runt om i söder så skulle min kurs även innehålla praktiska övningar i olika grupper!
Kursen skulle innehålla allt från teori till tävling!
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Har vi pratat en hel del om.
Till skillnad från andra kurser runt om i söder så skulle min kurs även innehålla praktiska övningar i olika grupper!
Kursen skulle innehålla allt från teori till tävling!
Comment