Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp och dist

    Kollades det även vad det gav innan 4kantsvågen? Eller gav det sån signal HELA tiden oavsett insignalens nivå?!
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp och dist

      Originally posted by jonash View Post
      Kollades det även vad det gav innan 4kantsvågen? Eller gav det sån signal HELA tiden oavsett insignalens nivå?!
      Jonas vi mäter alltid med ren sinusvåg 60Hz in uppstår det distortion på utgången så GARANTERAR vi att det uppstår i förstärkaren. Ta gärna med dig ett steg du vill ha mätt så visar vi dig gärna hur vi mäter och varför vi envisas med att propsa på att RMS skulle skrotats innan Berlinmuren föll Jag bara pratar då som effektangivelse för slutsteg byggda att driva högtalare.

      I detta fall gav steget fin utsignal upp till 25% av RMSeffekt sedan börjar stegets clip lampa och oscilloskopet att visa klipp men steget gav mer och mer och mer effekt ända till signalen såg ut på detta vis. Dock nådde uteffekten inte specen trots detta, men uteffekten låg mycket närmare sin spec än många andra steg vi mätt upp. Men ännu en gång utsignalen är INTE användbar för att driva en högtalare trots att RMS effekten är riktigt, riktigt hög.
      Last edited by Naughty Tee; January 5, 2010, 13:17.

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp och dist

        å här händer inget eller ???
        Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp och dist

          Originally posted by Naughty Tee View Post
          Jonas vi mäter alltid med ren sinusvåg 60Hz in uppstår det distortion på utgången så GARANTERAR vi att det uppstår i förstärkaren. Ta gärna med dig ett steg du vill ha mätt så visar vi dig gärna hur vi mäter och varför vi envisas med att propsa på att RMS skulle skrotats innan Berlinmuren föll Jag bara pratar då som effektangivelse för slutsteg byggda att driva högtalare.

          I detta fall gav steget fin utsignal upp till 25% av RMSeffekt sedan börjar stegets clip lampa och oscilloskopet att visa klipp men steget gav mer och mer och mer effekt ända till signalen såg ut på detta vis. Dock nådde uteffekten inte specen trots detta, men uteffekten låg mycket närmare sin spec än många andra steg vi mätt upp. Men ännu en gång utsignalen är INTE användbar för att driva en högtalare trots att RMS effekten är riktigt, riktigt hög.
          Jag har alltid sagt att effektkurvorna presenteras vid nån THD. Sen om det är RMS, mätt enligt CEA2006 eller vad som helst.

          Men THD måste vara med, åtminstone om det skall relateras till prestanda för lyssning på musik.

          För dBdrag är det en annan sak, men för musik är THD kurva ett måste. Och det håller precis 100% inom branschen med om.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp och dist

            Originally posted by jonash View Post
            Jag har alltid sagt att effektkurvorna presenteras vid nån THD. Sen om det är RMS, mätt enligt CEA2006 eller vad som helst.

            Men THD måste vara med, åtminstone om det skall relateras till prestanda för lyssning på musik.

            För dBdrag är det en annan sak, men för musik är THD kurva ett måste. Och det håller precis 100% inom branschen med om.

            Jag är ytterst tveksam om man kan lita på CEA2006 i alla lägen?

            Rena vildavästen i slutstegs specifikationer.


            MVH//Björn

            www.dbakuten.se

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp och dist

              Originally posted by dBAkuten View Post
              Jag är ytterst tveksam om man kan lita på CEA2006 i alla lägen?

              Rena vildavästen i slutstegs specifikationer.


              MVH//Björn

              www.dbakuten.se
              CEA2006 är den enda normen som är framtagen utav branschen själva, med många av de stora aktörerna inblandade.

              Mig veterligen finns ingen norm som egentligen är bättre i dagsläget.

              I övrigt håller jag med, mycket vilda västern är det, och även en hel del vilda östern
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp och dist

                Originally posted by jonash View Post
                CEA2006 är den enda normen som är framtagen utav branschen själva, med många av de stora aktörerna inblandade.

                Mig veterligen finns ingen norm som egentligen är bättre i dagsläget.

                I övrigt håller jag med, mycket vilda västern är det, och även en hel del vilda östern

                Jojo men jag är orolig att olika märken på marknaden använder just CEA2006 effekt mätning i sin marknadsföring fast de inte når upp till kraven.

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp och dist

                  Originally posted by dBAkuten View Post
                  Jojo men jag är orolig att olika märken på marknaden använder just CEA2006 effekt mätning i sin marknadsföring fast de inte når upp till kraven.

                  MVH//Björn

                  www.dbakuten.se
                  Det är ju möjligt...fast är dte ett CEA2006 specat steg så har det garanterat symbolen på sig. Tror jag, eller det är klart det finns säkert nån dålig kopia nånstans..men man lär ju gå till sin handlare och köpa där med den tryggheten det innebär.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp och dist

                    men tex ett µ-dimension dB 5000 steg som är specat 4kw @ 12volt men lämnar enlgit mätning 5597watt @ 12volt och 0.63%thd, är det "accepterad" thd enligt dom som kan?

                    fast man kan ju undra vad det hade lämnat @ 10% :P
                    Attached Files

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp och dist

                      problemet är ju hur man skall kunne lita på vad U-dimensions steg lämnar om man inte har mätt upp dom själv. Finns ofta tidningar som är väldigt snälla med tester som rör sig om vissa företag som köper mycket reklam i tidningarna.

                      Nu är jag inte en teknisk guru, men hur kan det vara sig att steget distar mindre vid lägre impedans och mer effekt?

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp och dist

                        Originally posted by k1mm0 View Post
                        men tex ett µ-dimension dB 5000 steg som är specat 4kw @ 12volt men lämnar enlgit mätning 5597watt @ 12volt och 0.63%thd, är det "accepterad" thd enligt dom som kan?

                        fast man kan ju undra vad det hade lämnat @ 10% :P
                        Ja, om det är sanna siffror.

                        Däremot brukar inte en AudioGraph mätning se ut sådär, men det kanske finns varianter på det med.

                        /Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp och dist

                          Originally posted by jonash View Post
                          Ja, om det är sanna siffror.

                          Däremot brukar inte en AudioGraph mätning se ut sådär, men det kanske finns varianter på det med.

                          /Jonas
                          Håller med dig, så här brukar de se ut från audiograph, men som sagt kanske finns fler varianter på de
                          Attached Files
                          De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp och dist

                            Originally posted by MrMix View Post
                            Håller med dig, så här brukar de se ut från audiograph, men som sagt kanske finns fler varianter på de
                            Din lille rackare........vilken kass mätning
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp och dist

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Din lille rackare........vilken kass mätning
                              resultatet va så imponerande så lars som gjorde mätningen köpte 2 såna steg till sig själv
                              De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp och dist

                                Originally posted by MrMix View Post
                                resultatet va så imponerande så lars som gjorde mätningen köpte 2 såna steg till sig själv
                                Ungefär som när dom mätte gammla SoundStream 10.0!

                                Fast den var ännu rakare
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X