Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orsak till brus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Orsak till brus?

    Originally posted by Nonne View Post
    Gain är ingen volymkontroll som de flesta tror i sver....världen!
    Gain sitter på stegen för att man ska k a l l i b r e r a signalen!
    Detta har tyvärr inte gått in hos så många, jag gissar på att man skulle kunna ta bort 60-70% av alla störningar på att ställa denna på rätt sätt!
    Och då menar jag givetvis av dom som har en korrekt montering med rätt dimension på sina kablar!

    Tror att ALLA som jobbar med bilstereomonteringar kan skriva under på detta!

    Tycker snarare den stora missuppfattningen är att folk tror att gain är någon typ av "effektreglering"! (att med tex 50% gain så kan man bara få ut halva effekten).
    Man läser typ, "spelar som fan o då har jag bara gainat hälften än"
    // Tommy
    MTR electronics
    Generalagent för Mohawk

    Comment


    • #17
      Re: Orsak till brus?

      Vi vandrar snart ifrån trådens innehåll men jag vill gärna också diskutera gain. För mig är gain en funktion för att passa in volymen ifrån HU:n. Exempelvis om min HU har en maxvolym med värde 100 så vill jag inte vrida ihjäl mig till kanske 40-50 för att det skall låta sådär lagom högt. Då vrider jag upp gainen och får ner värdet lite. Jag ser det helt klart som ett volymreglage. Hur som, jag har gain satt till cirka 80% och märker ingen skillnad i brusnivå som sagt. Optimalt är väl att ha låg gain och se vart gränsen går för HU:n innan det börjar låta illa. Sedan justerar man signalen med gainen. Då får gainen en sorts signalkalibrering som funktion.

      EDIT: Gain är inte orsaken till mitt problem med andra ord. Problem med krypström kommer jag att felsöka inom en snar framtid eftersom jag även har haft brumm till baksystemet som jag fick bort tillfälligt med en isolator.
      Last edited by Psycho_Squid; October 3, 2009, 17:44.
      sigpic

      Comment


      • #18
        Re: Orsak till brus?

        The "Rockford Way" setting gain:

        www.youtube.com/watch?v=swg9HCfbbyU&feature=channel

        I början så nämner han hur man enkelt ställer in gainen utan att ha ett oscilloskop.
        Det är så det oftast rekommenderas i manualerna också.

        Och Gain är varken en volymkontroll eller effektkontroll!
        Det handlar om att matcha komponenter mot varandra!
        Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 17:51.
        sigpic

        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

        Comment


        • #19
          Re: Orsak till brus?

          Originally posted by Psycho_Squid View Post
          Vi vandrar snart ifrån trådens innehåll men jag vill gärna också diskutera gain. För mig är gain en funktion för att passa in volymen ifrån HU:n. Exempelvis om min HU har en maxvolym med värde 100 så vill jag inte vrida ihjäl mig till kanske 40-50 för att det skall låta sådär lagom högt. Då vrider jag upp gainen och får ner värdet lite. Jag ser det helt klart som ett volymreglage. Hur som, jag har gain satt till cirka 80% och märker ingen skillnad i brusnivå som sagt. Optimalt är väl att ha låg gain och se vart gränsen går för HU:n innan det börjar låta illa. Sedan justerar man signalen med gainen. Då får gainen en sorts signalkalibrering som funktion.

          EDIT: Gain är inte orsaken till mitt problem med andra ord. Problem med krypström kommer jag att felsöka inom en snar framtid eftersom jag även har haft brumm till baksystemet som jag fick bort tillfälligt med en isolator.

          Du har brus!
          Fel justerad gain kan orsaka brus, tycker definitivt gainfrågan är relevant till ditt problem!
          Är denna kalibrerad " nöjd Frippe " rätt och du inte hade brus tidigare är ju saken biff!
          Din nya cd är orsaken!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Orsak till brus?

            Originally posted by Nonne View Post
            Du har brus!
            Fel justerad gain kan orsaka brus, tycker definitivt gainfrågan är relevant till ditt problem!
            Är denna kalibrerad " nöjd Frippe " rätt och du inte hade brus tidigare är ju saken biff!
            Din nya cd är orsaken!
            BSTforums SpårkkPållijs är njöd Nonne
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #21
              Re: Orsak till brus?

              Originally posted by Nonne View Post
              Du har brus!
              Fel justerad gain kan orsaka brus, tycker definitivt gainfrågan är relevant till ditt problem!
              Är denna kalibrerad " nöjd Frippe " rätt och du inte hade brus tidigare är ju saken biff!
              Din nya cd är orsaken!
              Jo, säkerligen HU:n som är orsaken (har alltid trott det också) men man vill ju gärna inte tro att ens nya pryl är defekt eller dylikt. Nog dags för mig att inse faktum och inte ta upp Er tid och min genom att tänka ologiskt.

              Farsan varnade mig för Clarion, han anser att dem aldrig gjort bra grejer men så läste jag så mycket bra om deras prylar och slog till. Kände att jag fick mycket för pengarna och tydligen besvär...

              Vi får se, skall väl inte döma ut den innan jag vet helt säkert.


              Men det här med 6V pre-out. Kan det orsaka problem om slutsteget inte kan hantera signalen? Vad händer rent praktiskt om jag köper ett steg som hanterar 6V+?
              Last edited by Psycho_Squid; October 3, 2009, 18:44.
              sigpic

              Comment


              • #22
                Re: Orsak till brus?

                Originally posted by Psycho_Squid View Post
                Farsan varnade mig för Clarion, han anser att dem aldrig gjort bra grejer
                Har han rattat en ADCS-1 ?

                Den står sig säkerligen bra så här 15 år efter den lanserades!
                En av de bästa jag ägt efter min F#1.

                Samtidigt i normalklassen så stog sig de normala spelarna med tillhörande box riktigt bra!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Orsak till brus?

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Har han rattat en ADCS-1 ?

                  Den står sig säkerligen bra så här 15 år efter den lanserades!
                  En av de bästa jag ägt efter min F#1.

                  Samtidigt i normalklassen så stog sig de normala spelarna med tillhörande box riktigt bra!
                  Se där ja. Kul att få svar ifrån en som kan det här med billjud (och som jobbar med det). Visst tusan skall ju Clarion vara bra grejer så jag hoppas verkligen att det inte är HU:n som är orsaken. Mycket teknik till rätt pris. Gillar den utseende- och funktionsmässigt. Om det visar sig att det är HU:n (skall felsöka under morgondagen), vad kan det bero på? Kan det täckas av garanti etc. etc.?

                  Nu går jag väl händelserna i förväg men det är ju alltid kul att diskutera.

                  EDIT: Kikade lite snabbt. Slutstegets chassi ligger nog emot bilens chassi! Nackdel förstår jag?
                  Last edited by Psycho_Squid; October 3, 2009, 22:48.
                  sigpic

                  Comment


                  • #24
                    Re: Orsak till brus?

                    Originally posted by Psycho_Squid View Post
                    Se där ja. Kul att få svar ifrån en som kan det här med billjud (och som jobbar med det). Visst tusan skall ju Clarion vara bra grejer så jag hoppas verkligen att det inte är HU:n som är orsaken. Mycket teknik till rätt pris. Gillar den utseende- och funktionsmässigt. Om det visar sig att det är HU:n (skall felsöka under morgondagen), vad kan det bero på? Kan det täckas av garanti etc. etc.?

                    Nu går jag väl händelserna i förväg men det är ju alltid kul att diskutera.
                    Nu går jag också händelserna i förväg!
                    Jag ska inte säga att det inte är fel på spelaren för det kan det vara. Det är dock inte så troligt!

                    Med tanke på spelarens höga utsignal och att du har gain satt på 80% (Korrekt?) av max så luktar det starkt som om det är en stor del av detta problem med brus!
                    Sen är det så, som jag tror att det var Nonne som sa, att en del komponenter aldrig blir riktigt kära i varandra!

                    Ska man vara riktigt säker ska man försöka att inte blanda olika märken med varandra!
                    Inte ens då kan man vara riktigt säker!

                    Undras om Clarion och MDS kan bli ett par?

                    Jag föreslår att du åker till en sådan som Nonne eller Tommy och får det injusterat samt ett utlåtande!

                    Få ut på garanti? Nja, mycket, mycket tveksamt!
                    Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 23:13.
                    sigpic

                    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Orsak till brus?

                      Originally posted by PhoenixG View Post
                      Nu går jag också händelserna i förväg!
                      Jag ska inte säga att det är fel på spelaren för det kan det vara. Det är dock inte så troligt!

                      Med tanke på spelarens höga utsignal och att du har gain satt på 80% (Korrekt?) av max så luktar det starkt som om det är en stor del av detta problem med brus!
                      Sen är det så, som jag tror att det var Nonne som sa, att en del komponenter aldrig blir riktigt kära i varandra!

                      Undras om Clarion och MDS kan bli ett par?

                      Jag föreslår att du åker till en sådan som Nonne eller Tommy och får det injusterat samt ett utlåtande!

                      Få ut på garanti? Nja, mycket, mycket tveksamt!
                      Börjar luta lite åt att det är skit bakom spakarna (jag). Måste vara felmontage (eller ja, mindre bra val) eftersom jag haft så många olika problem som avlöper varandra efter varje justering som jag har gjort. Ihop med nya och beg. prylar och kanske inte världens bästa kablar. Nu jävlar skall jag felsöka en gång för alla. Det går inte att hålla på och jamsa.

                      EDIT Sorry fel av mig, 60% gain kör jag visst med för att matcha HU:ns volym som jag förvisso inte vet värdet för max. Tror Clarion har 33 och vid 15 så låter det lite väl högt.
                      Last edited by Psycho_Squid; October 3, 2009, 23:07.
                      sigpic

                      Comment


                      • #26
                        Re: Orsak till brus?

                        Se till att montera steget/stegen på en MDF eller spånskiva istället!

                        Se över all montering och kabeldragning och vart du jordar och vart du tar strömmen ifrån till HU.

                        Här finns massor att göra innan du springer iväg och vill reklamera HU:n.

                        För att justera gainen på ett ungefär:

                        Dra ner gainen på stegen till 0.
                        Dra upp volymen på HU till dess att du hör att det blir distorsion.
                        Dra sedan ner volymen på HU till dess att distorsionen försvinner och lite, lite till.
                        Därefter dra upp gainen på stegen till dess att du får den ljudvolym du eftersträvar.

                        Proffsen kanske har andra metoder utan att använda ett Oscilloskop men det får gärna de avslöja!

                        Lycka till! Med lite envishet så fixar du detta!

                        60% gain är nog med stor sannolikhet för mycket as well!
                        Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 23:11.
                        sigpic

                        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Orsak till brus?

                          Originally posted by PhoenixG View Post
                          Se till att montera steget/stegen på en MDF eller spånskiva istället!

                          Se över all montering och kabeldragning och vart du jordar och vart du tar strömmen ifrån till HU.

                          Här finns massor att göra innan du springer iväg och vill reklamera HU:n.

                          För att justera gainen på ett ungefär:

                          Dra ner gainen på stegen till 0.
                          Dra upp volymen på HU till dess att du hör att det blir distorsion.
                          Dra sedan ner volymen på HU till dess att distorsionen försvinner och lite, lite till.
                          Därefter dra upp gainen på stegen till dess att du får den ljudvolym du eftersträvar.

                          Proffsen kanske har andra metoder utan att använda ett Oscilloskop men det får gärna de avslöja!


                          Notera järnstängerna bakom slutstegen.

                          Plus till slutstegen ifrån batteriet och en kondensator ansluten.
                          Jord till slutstegen via bakre bälteshållaren (plåtrent).

                          Plus till huvudenheten direkt ifrån batteriet (använde tidigare ifrån bilens original elsystem).
                          Jord ifrån styrstången.
                          sigpic

                          Comment


                          • #28
                            Re: Orsak till brus?

                            Originally posted by Psycho_Squid View Post


                            Notera järnstängerna bakom slutstegen.

                            Plus till slutstegen ifrån batteriet och en kondensator ansluten.
                            Jord till slutstegen via bakre bälteshållaren (plåtrent).

                            Plus till huvudenheten direkt ifrån batteriet (använde tidigare ifrån bilens original elsystem).
                            Jord ifrån styrstången.
                            Urkkkk! Leta reda på en annan jordpunkt!

                            Kondensator! Dubbelurk! Vad ska du med den till när du har ett Optima?
                            Släng!

                            Är du riktigt, riktigt säker på att du har bra jord till stegen
                            Kontrollera!

                            Du har väl inte bränt signaljorden i spelaren?

                            Detta inträffar om jorden varit dålig/är till stegen eller om du drog igång anläggningen med signalkablarna i utan att först ha jordat stegen ordentligt!

                            Se till att du inte har kontakt med bilens chassi map slutstegen!

                            Justera gain!

                            Då har du bättre förutsättningar för att det ska bli bra!
                            Last edited by PhoenixG; October 3, 2009, 23:27.
                            sigpic

                            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Orsak till brus?

                              Originally posted by PhoenixG View Post
                              Urkkkk! Leta reda på en annan jordpunkt!

                              Kondensator! Dubbelurk! Vad ska du med den till när du har ett Optima?
                              Släng!

                              Är du riktigt, riktigt säker på att du har bra jord till stegen
                              Kontrollera!

                              Du har väl inte bränt signaljorden i spelaren?

                              Detta inträffar om jorden varit dålig till stegen eller om du drog igång anläggningen med signalkablarna i utan att ha jordat stegen ordentligt!

                              Se till att du inte har kontakt med bilens chassi map slutstegen!

                              Justera gain!

                              Då har du bättre förutsättningar för att det ska bli bra!
                              Du skulle bara veta vad slutsteget har utsatts för.
                              Förra ägaren var en klåpare och drev en dubbeltolva med en 1mm kvadratkabel för jorden...

                              Lät bra med gamla HU:n så jag gissar på att steget fungerar som det skall men som med allt annat i detta bygge så vet jag inte. Jordpunkten till stegen skall vara okej men kan säkert leta upp en annan. Hur är det med jordpunkten till HU:n då?
                              sigpic

                              Comment


                              • #30
                                Re: Orsak till brus?

                                Originally posted by Psycho_Squid View Post
                                Du skulle bara veta vad slutsteget har utsatts för.
                                Förra ägaren var en klåpare och drev en dubbeltolva med en 1mm kvadratkabel för jorden...

                                Lät bra med gamla HU:n så jag gissar på att steget fungerar som det skall men som med allt annat i detta bygge så vet jag inte. Jordpunkten till stegen skall vara okej men kan säkert leta upp en annan. Hur är det med jordpunkten till HU:n då?
                                Som jag skrev! Leta upp en annan jordpunkt pronto!

                                Jorda steget med 1 kabel som är en mm i kvadrat?

                                Nu går jag och tar livet av mig!

                                Jag hänger mig i min strömkabel som är 33 millimeter i kvadrat! Den borde hålla även om jag är tung!

                                Farväl du grymma bilstereovärld!
                                sigpic

                                What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                                Comment

                                Working...
                                X