Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur låter en för stor/liten sluten låda?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hur låter en för stor/liten sluten låda?

Originally posted by andreas_gbg_ View Post
    Är den inspelad då? Den låter skit de första timmarna.

Mvh Andreas
    Den har varit spelat 200-400 timmar så ja

Comment

Har provar en UR12 i 47L portat med 25cm 4" port med DLS Aeroport. Ritningen finns på Backesljudbygg.se och heter "vAnligaste lådan för 12" portad låda" eller nått liknande. Då kan duäven prova med å stänga för porten eller först prova den som sluten och lägga i träklossar som tar upp 2L och sen plocka ur klossen och sätta i en port istället. Gör två bafflar till lådan så du akn by aoch prova. Du kan även sätta i längre port för en ljupare avstämning till den sen oxå.

Har även provat 52L portat med 27cm port och trattar i båda ändar i en 9000cse fast det va för en gammal MDS Fanatic Referensbas och det lira trevligt i bilen med 150rms DLS/Genesis watt.

Har du lite olika förslag att testa.
      OTURSFÖRFÖLJD!!!
      Bara att bryta ihop och komma igen.

Comment

Åt vilket håll i bagaget spelar basen? Har du provat att rikta basen åt olika håll?
        Jag har föredraget att ha lådan så nära ryggstödet som möjligt med basen spelandes bakåt, för att få lite extra stöd (corner loading) från karossen.
        Dock har jag inte testat basen i fråga, bara "några" Alpine & MTX basar i dom 9000 jag har haft...
        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
          Åt vilket håll i bagaget spelar basen? Har du provat att rikta basen åt olika håll?
          Jag har föredraget att ha lådan så nära ryggstödet som möjligt med basen spelandes bakåt, för att få lite extra stöd (corner loading) från karossen.
          Dock har jag inte testat basen i fråga, bara "några" Alpine & MTX basar i dom 9000 jag har haft...

Den spelar precis så som du säger att du gillar.
          Problemet med basen är ju inte att den inte kan gå djupt förr det kan den, men den kan inte spela tight. Det är som den inte har tillräckligt med effekt för att hålla basen i full kontroll. Kan det ha med att det kanske är för stor låda att göra? För ett Dls a6 och 50kvadrats strömkabel till ett maxxima deepcycle borde kunna hantera basen duktigt tycker jag. Om jag jämför basen med den jag har till hemmabion så spelar den sjukt otight men den går djupt, fast ibland låter det även som att den spelar lite småröster och som att den spelar högre frekvenser vad den borde, även att den är inställd på 63hz.
          Vissa låtar låter bra, vissa låter helskit. Kanske har för mycket bas på men det tror jag inte :S gainar 5/8 ungefär. Blir nog att uppgradera stereon från pioneer 6900ib till p88rs II, kanske gör stor skillnad med.
          Last edited by pr0bz; September 23, 2009, 18:25.

Comment

Kanske är så att du inte har framsystem nog att möta upp basen med? Lite röster kommer med i basen då filtret inte klipper helt vid 63hz.

Comment

Kanske är så att du inte har framsystem nog att möta upp basen med? Lite röster kommer med i basen då filtret inte klipper helt vid 63hz.
              Kan stämma då jag kör med orginal, men på måndag åker Dls up6 in i brädan och dls a3 steg till dem. Så det kan ligga något i det. får återkomma

Comment

Det verkar faktiskt så som Andreas säger att det kanske är nått fel på delningsfiltret. Borde inte släppa igenom röster tycker jag.

Sen - utan att vara taskig - så är UR'serien ingen höjdare konstruktionsmässigt. Den har ju dubbla koner egentligen; en vanlig papp-nånting och sedan wokpannan limmad utanpå denna. Blir rätt tungt och konvikt är inget som förbättrar "bubbeltramp" precis. Jag har bara provat UR10'orna, men de är nog de jag varit mest missnöjd med - alla kategorier.
                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                  Det verkar faktiskt så som Andreas säger att det kanske är nått fel på delningsfiltret. Borde inte släppa igenom röster tycker jag.

Sen - utan att vara taskig - så är UR'serien ingen höjdare konstruktionsmässigt. Den har ju dubbla koner egentligen; en vanlig papp-nånting och sedan wokpannan limmad utanpå denna. Blir rätt tungt och konvikt är inget som förbättrar "bubbeltramp" precis. Jag har bara provat UR10'orna, men de är nog de jag varit mest missnöjd med - alla kategorier.
                  Nu var det väl inte riktigt så jag menade med filtren, mutar du midbas, mellanregister och diskant så hör man lite röster långt ner i frekvens, beroende på brantheten.

Sedan är det som du säger med rung kon på UR-basarna, men UR12 är väl beprövad och jag har bara hört folk som varit nöjda med den, bortsett ifrån de som gjort fel
                  Mvh Andreas

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                    Kan stämma då jag kör med orginal, men på måndag åker Dls up6 in i brädan och dls a3 steg till dem. Så det kan ligga något i det. får återkomma
                    Det kommer att ge dig ett helt annat intryck Spela in dom hemma först om du inte har möjlighet att låta bilstereon stå igång med laddare hemma, tar så jäkla lång tid om man bara spelar påväg till och från jobbet etc...

Mvh Andreas

Comment

Det kommer att ge dig ett helt annat intryck Spela in dom hemma först om du inte har möjlighet att låta bilstereon stå igång med laddare hemma, tar så jäkla lång tid om man bara spelar påväg till och från jobbet etc...

Mvh Andreas
                      De är redan inspelade så det vore inte några problem. Och det där med konen kan det inte heller vara då jag har fått den omkonad en gång så det sitter en iridium kon på istället

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                        De är redan inspelade så det vore inte några problem. Och det där med konen kan det inte heller vara då jag har fått den omkonad en gång så det sitter en iridium kon på istället
                        Men så vitt jag vet är det väl samma kon irridium också, eller iaf en tung kon.

Comment

hmm.. fasvända den?`
                          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

Comment

Men så vitt jag vet är det väl samma kon irridium också, eller iaf en tung kon.
                            Det är inte likadan kon på iridium och ur , tror faktiskt iridiums kon inte heller är tung utan ganska lätt(pappkon)men detta är jag inte hundra på , prObz: Om basen är försedd med en iridium kon tvekar jag på att du skall gå på lådförslag för ur basar utan mer inrikta dig på värden för iridium istället?! Vill du vara noga så låter du ngn mäta upp basen åt dig sedan kan du räkna på låda med korrekta värden.
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                              Det är inte likadan kon på iridium och ur , tror faktiskt iridiums kon inte heller är tung utan ganska lätt(pappkon)men detta är jag inte hundra på , prObz: Om basen är försedd med en iridium kon tvekar jag på att du skall gå på lådförslag för ur basar utan mer inrikta dig på värden för iridium istället?! Vill du vara noga så låter du ngn mäta upp basen åt dig sedan kan du räkna på låda med korrekta värden.
                              Iridiums är lättare.

Har fått basen uppmätt..
                              Qts: 0.27
                              Vas: 38L
                              Fs: 36hz

Gamla:
                              Qts: 0.34
                              Vas: 31.65L
                              Fs: 36hz

Det skiljer sig inget knappt så de borde inte vara större skillnader. Kanske en eller två liter på lådvolymen. Men jag får fortsätta labba. Annars blir det ny bas.

Comment

Working...
                              X