Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz HP5 eller Helix A6?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz HP5 eller Helix A6?

    Vilket är det bästa 5/6 kanalsteget under 15tusen?
    De nämnda ovan eller vad rekommenderar ni?
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

  • #2
    Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

    Originally posted by octan View Post
    Vilket är det bästa 5/6 kanalsteget under 15tusen?
    De nämnda ovan eller vad rekommenderar ni?
    Mokke har haft bägge i sin V40, bytte HP5 mot Helix A6 och han verkar nöjd med Helix steget iaf, får se om han svarar.

    Om inget annat så e det väldigt vackert steg.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

      Tilläggas bör kanske att jag körde med ett HP5 innan och sen bytte jag mot US Ampstegen. Och kan säga att de spöar HP5 rejält. Men tänker troligtvis bygga om i vinter och behöver ändra lite i slutstegs setupen. Kupen på bilen är väldigt liten och kör stegen bakom förarsätet så behålla US Amps och köpa ett extra steg går inte då de inte kommer få plats. Sen så har jag ett konstigt ljudfel på rörsteget så kommer kanske lämna tillbaka det om det inte går att laga. (Har redan varit inne 1 gång på rep utan resultat)
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

        Själv vill jag slå ett slag för både Audison LRx 5.1K (10K) och Genesis 5-channel (13K).
        Och låt dig INTE luras av Genesis låga effektangivelser. Det är ett rät brutalt steg med sin "ringa" effekt

        Kan dock inte uttala mig om varken HP5 eller A6 då jag ej hört dem.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

          Har som Frippe_L säger tidigare haft Hertz HP5 och har nu Helix A6 i volvon.
          Gillar ljudet från Helixsteget mer. Kraft finns det också.

          Är du ute efter ett kompakt 5/6-kanals steg som även låter bra, kan jag inte annat än rekommendera Helix A6.
          Non Habere Sed Esse

          Comment


          • #6
            Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

            Originally posted by Mokke View Post
            Har som Frippe_L säger tidigare haft Hertz HP5 och har nu Helix A6 i volvon.
            Gillar ljudet från Helixsteget mer. Kraft finns det också.

            Är du ute efter ett kompakt 5/6-kanals steg som även låter bra, kan jag inte annat än rekommendera Helix A6.
            Vilken karraktär håller dessa steg?
            Tyskarna brykar föredra POWER framför korrekt!
            Detaljer, dynamik eller bara stampa tackten för det levererar spelglädje?

            Vilka övriga komponenter har du nu?
            Samma svarv som levererat infon till både HP5 och A6?
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

              Kan rekommendera Dls A7. Har precis testat ett, och de låter riktigt bra,varm karaktär med bra detaljnivå. Kostar runt 8000:-. Då har du ju pengar över till batterier, kondingar lr lite bättre kablar. Ett alt. du bör titta/lyssna på.
              //Patrik

              BRL Trollhättan AB

              BMW 525 Fas V YONONO :
              Wired with Audioquest.


              5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

              WWW.BRL.SE

              Comment


              • #8
                Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                Hmm har A7 blivit bättre? Sist jag lyssnade på ett sånt så var det relativt kraftlöst, särskillt på subsidan. A4 var däremot trevligt (men har för få kanaler).
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                  Jag vet ju inte när du provade de senast men det är väl ständig utveckling antar jag. Tycker det är ganska likt genesis faktiskt. Dämpfaktor på 1100 kan ju inte vara så illa på subdelen. Har du provat själv eller lyssnat i en bil med det?
                  //Patrik

                  BRL Trollhättan AB

                  BMW 525 Fas V YONONO :
                  Wired with Audioquest.


                  5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                  WWW.BRL.SE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                    Pg roadster? Om du nu kan hitta ett

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                      Lite nyfiken på Genesis steget men har aldrig hört nåt steg från det märket.
                      Audison steget är nog nästan identiskt med mitt HP5 gissar jag då de tillverkas av samma bolag. Mitt lyssningsideal är stampa takten, detaljer, attack och en svag dragning åt det varma hållet från neutralt sett. Avskyr skrikigt ljud eller bumlig bas.
                      Skillnaden med HP5 och US Amp stegen jag kör med nu blev att ljudbilden växte rejält.
                      Framför allt på bredden och höjden men även lite i djupled. Monosteget spelar klart tightare och grävde lite djupare.
                      Om man höjer ribban till 20K istället. Vad finns det då?
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                        Originally posted by Puttmeister View Post
                        Jag vet ju inte när du provade de senast men det är väl ständig utveckling antar jag. Tycker det är ganska likt genesis faktiskt. Dämpfaktor på 1100 kan ju inte vara så illa på subdelen. Har du provat själv eller lyssnat i en bil med det?
                        Jag litar ju inte riktigt på det där med dämpfaktor, men det var lääänge sen jag provade A7, i en bil där det byttes ut mot en annan uppsättning steg och skilnaden var STOR. Kul att de fått det bättre nu och att de börjar närma sig orginalet.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Vilken karraktär håller dessa steg?
                          Tyskarna brykar föredra POWER framför korrekt!
                          Detaljer, dynamik eller bara stampa tackten för det levererar spelglädje?

                          Vilka övriga komponenter har du nu?
                          Samma svarv som levererat infon till både HP5 och A6?
                          Det första som slog mig när jag bytte steg var att A6 bla hade betydligt bättre driv i botten än HP5. A6 levererar ett ljud som är roligare att lyssna på med värme, detaljer och dynamik. Har provat med en P9 kombo till båda stegen. Har efter stegbytet även bytt ut P9:an till P99RS och det blev ett lyft det också.

                          Nuvarande setup i bilen är:Pioneer DEX-P99RS, Helix A6, Amega Q-cox 350, Amega DRVQ 6, Amega QW 12
                          Non Habere Sed Esse

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                            Originally posted by Mokke View Post
                            Det första som slog mig när jag bytte steg var att A6 bla hade betydligt bättre driv i botten än HP5. A6 levererar ett ljud som är roligare att lyssna på med värme, detaljer och dynamik. Har provat med en P9 kombo till båda stegen. Har efter stegbytet även bytt ut P9:an till P99RS och det blev ett lyft det också.

                            Nuvarande setup i bilen är:Pioneer DEX-P99RS, Helix A6, Amega Q-cox 350, Amega DRVQ 6, Amega QW 12
                            Hade du bott närmare Gbg hade du fått jämföra med LRx 5.1k...
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hertz HP5 eller Helix A6?

                              Originally posted by octan View Post
                              Lite nyfiken på Genesis steget men har aldrig hört nåt steg från det märket.
                              Audison steget är nog nästan identiskt med mitt HP5 gissar jag då de tillverkas av samma bolag. Mitt lyssningsideal är stampa takten, detaljer, attack och en svag dragning åt det varma hållet från neutralt sett. Avskyr skrikigt ljud eller bumlig bas.
                              Skillnaden med HP5 och US Amp stegen jag kör med nu blev att ljudbilden växte rejält.
                              Framför allt på bredden och höjden men även lite i djupled. Monosteget spelar klart tightare och grävde lite djupare.
                              Om man höjer ribban till 20K istället. Vad finns det då?
                              Kan mkt väl tänka mig att det är en hyfsad skillnad mellan HP5 och LRx 5.1k då HP5 verkar vara rent klass AB (låter det vara osagt om basdelen) mot LRx-ens klass AABD (Switchad klass A på toppen, AB mellan och D i basen)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X