Tilläggas bör kanske att jag körde med ett HP5 innan och sen bytte jag mot US Ampstegen. Och kan säga att de spöar HP5 rejält. Men tänker troligtvis bygga om i vinter och behöver ändra lite i slutstegs setupen. Kupen på bilen är väldigt liten och kör stegen bakom förarsätet så behålla US Amps och köpa ett extra steg går inte då de inte kommer få plats. Sen så har jag ett konstigt ljudfel på rörsteget så kommer kanske lämna tillbaka det om det inte går att laga. (Har redan varit inne 1 gång på rep utan resultat)
Själv vill jag slå ett slag för både Audison LRx 5.1K (10K) och Genesis 5-channel (13K).
Och låt dig INTE luras av Genesis låga effektangivelser. Det är ett rät brutalt steg med sin "ringa" effekt
Kan dock inte uttala mig om varken HP5 eller A6 då jag ej hört dem.
Har som Frippe_L säger tidigare haft Hertz HP5 och har nu Helix A6 i volvon.
Gillar ljudet från Helixsteget mer. Kraft finns det också.
Är du ute efter ett kompakt 5/6-kanals steg som även låter bra, kan jag inte annat än rekommendera Helix A6.
Vilken karraktär håller dessa steg?
Tyskarna brykar föredra POWER framför korrekt!
Detaljer, dynamik eller bara stampa tackten för det levererar spelglädje?
Vilka övriga komponenter har du nu?
Samma svarv som levererat infon till både HP5 och A6?
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Kan rekommendera Dls A7. Har precis testat ett, och de låter riktigt bra,varm karaktär med bra detaljnivå. Kostar runt 8000:-. Då har du ju pengar över till batterier, kondingar lr lite bättre kablar. Ett alt. du bör titta/lyssna på.
//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
Hmm har A7 blivit bättre? Sist jag lyssnade på ett sånt så var det relativt kraftlöst, särskillt på subsidan. A4 var däremot trevligt (men har för få kanaler).
Jag vet ju inte när du provade de senast men det är väl ständig utveckling antar jag. Tycker det är ganska likt genesis faktiskt. Dämpfaktor på 1100 kan ju inte vara så illa på subdelen. Har du provat själv eller lyssnat i en bil med det?
//Patrik
BRL Trollhättan AB
BMW 525 Fas V YONONO :
Wired with Audioquest.
5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012
Lite nyfiken på Genesis steget men har aldrig hört nåt steg från det märket.
Audison steget är nog nästan identiskt med mitt HP5 gissar jag då de tillverkas av samma bolag. Mitt lyssningsideal är stampa takten, detaljer, attack och en svag dragning åt det varma hållet från neutralt sett. Avskyr skrikigt ljud eller bumlig bas.
Skillnaden med HP5 och US Amp stegen jag kör med nu blev att ljudbilden växte rejält.
Framför allt på bredden och höjden men även lite i djupled. Monosteget spelar klart tightare och grävde lite djupare.
Om man höjer ribban till 20K istället. Vad finns det då?
Jag vet ju inte när du provade de senast men det är väl ständig utveckling antar jag. Tycker det är ganska likt genesis faktiskt. Dämpfaktor på 1100 kan ju inte vara så illa på subdelen. Har du provat själv eller lyssnat i en bil med det?
Jag litar ju inte riktigt på det där med dämpfaktor, men det var lääänge sen jag provade A7, i en bil där det byttes ut mot en annan uppsättning steg och skilnaden var STOR. Kul att de fått det bättre nu och att de börjar närma sig orginalet.
Vilken karraktär håller dessa steg?
Tyskarna brykar föredra POWER framför korrekt!
Detaljer, dynamik eller bara stampa tackten för det levererar spelglädje?
Vilka övriga komponenter har du nu?
Samma svarv som levererat infon till både HP5 och A6?
Det första som slog mig när jag bytte steg var att A6 bla hade betydligt bättre driv i botten än HP5. A6 levererar ett ljud som är roligare att lyssna på med värme, detaljer och dynamik. Har provat med en P9 kombo till båda stegen. Har efter stegbytet även bytt ut P9:an till P99RS och det blev ett lyft det också.
Nuvarande setup i bilen är:Pioneer DEX-P99RS, Helix A6, Amega Q-cox 350, Amega DRVQ 6, Amega QW 12
Det första som slog mig när jag bytte steg var att A6 bla hade betydligt bättre driv i botten än HP5. A6 levererar ett ljud som är roligare att lyssna på med värme, detaljer och dynamik. Har provat med en P9 kombo till båda stegen. Har efter stegbytet även bytt ut P9:an till P99RS och det blev ett lyft det också.
Nuvarande setup i bilen är:Pioneer DEX-P99RS, Helix A6, Amega Q-cox 350, Amega DRVQ 6, Amega QW 12
Hade du bott närmare Gbg hade du fått jämföra med LRx 5.1k...
Lite nyfiken på Genesis steget men har aldrig hört nåt steg från det märket.
Audison steget är nog nästan identiskt med mitt HP5 gissar jag då de tillverkas av samma bolag. Mitt lyssningsideal är stampa takten, detaljer, attack och en svag dragning åt det varma hållet från neutralt sett. Avskyr skrikigt ljud eller bumlig bas.
Skillnaden med HP5 och US Amp stegen jag kör med nu blev att ljudbilden växte rejält.
Framför allt på bredden och höjden men även lite i djupled. Monosteget spelar klart tightare och grävde lite djupare.
Om man höjer ribban till 20K istället. Vad finns det då?
Kan mkt väl tänka mig att det är en hyfsad skillnad mellan HP5 och LRx 5.1k då HP5 verkar vara rent klass AB (låter det vara osagt om basdelen) mot LRx-ens klass AABD (Switchad klass A på toppen, AB mellan och D i basen)
Comment