Announcement

Collapse
No announcement yet.

Open-Air bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Open-Air bas

Basen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_437

Alla säger olika om vad som gäller för en Open Air-bas. Jag skulle vilja ha svart på vitt vad som generellt eller "borde" vara det optimala för att få ut så mycket ljud som möjligt ur basen (attack och upplösning). Min sitter i en 15mm MDF-hatthyllebaffel.

Testade idag med LP-filter med cutoff vid 80Hz. Lät helt okej men upplever att basen inte klarar av ljudet och det blir grötigt. HP-filter vid 40Hz låter trevligare men ack så klent ljudet blir. Kanske vore fullregister och styra ljudet ifrån huvudenheten det bästa i mitt fall? En bas i låda är alltid bäst har jag fått höra. JL Audio har en trevlig liten låda så kanske blir det en sådan istället, då jag har platsbrist.

Alla tips tas tacksamt emot. Som det är nu så spelar 6x9orna skjortan av min OA...
    Last edited by Psycho_Squid; September 6, 2009, 14:50.
    sigpic

Re: Open-Air bas

Den bästa bas (kvalitet) jag någon sin har haft själv var openair, men det var två stycket Macrom (by Morel) 15":are i bagaget på en Saab 9000 CD men riktigt tätt mellan bagage och kupén. Men det gick inte att spela direkt högt utan att dom bottnade.

Sitter din bas och 6x9 i samma utrymme kan basen få det svårt att pumpa luft, då konerna på 6x9;orna dämpar luftflöded.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
      Den bästa bas (kvalitet) jag någon sin har haft själv var openair, men det var två stycket Macrom (by Morel) 15":are i bagaget på en Saab 9000 CD men riktigt tätt mellan bagage och kupén. Men det gick inte att spela direkt högt utan att dom bottnade.

Sitter din bas och 6x9 i samma utrymme kan basen få det svårt att pumpa luft, då konerna på 6x9;orna dämpar luftflöded.
      Yes, dessvärre sitter dem i samma utrymme. Visste innan montering att det inte är optimalt men ville ändå testa. Kan dock bygga små lådor till 6x9orna. Vid testspelning idag så hade jag dock kopplat bort 6x9orna helt. Ändå lät det lite tråkigt. Blir dock skillnad med olika musikgenrer.

Inte blev jag gladare av att HU:n bara klarar av att hantera 3-way, 2-way och normal. Den setup jag har nu medför att jag inte kan justera basen som jag vill utan att förstöra ljudet för 6x9orna.

Det känns som att jag har "byggt in mig". Det trodde jag aldrig skulle kunna ske.

Men vad körde du för filter på dina OA?
      sigpic

Comment

Aktivt delat i en Alpine CDA-9887R. Delade runt 80Hz.
        Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
          Yes, dessvärre sitter dem i samma utrymme. Visste innan montering att det inte är optimalt men ville ändå testa. Kan dock bygga små lådor till 6x9orna. Vid testspelning idag så hade jag dock kopplat bort 6x9orna helt. Ändå lät det lite tråkigt. Blir dock skillnad med olika musikgenrer.

Inte blev jag gladare av att HU:n bara klarar av att hantera 3-way, 2-way och normal. Den setup jag har nu medför att jag inte kan justera basen som jag vill utan att förstöra ljudet för 6x9orna.

Det känns som att jag har "byggt in mig". Det trodde jag aldrig skulle kunna ske.

Enbart bas tenderar att bli lite tråkigt, det låter inte alltid bra utan resten av musiken linjärt avvägt...sen om det låter grötigt behöver inte bero på din montering eller att du har andra högtalare i samma "volym" kanske skulle testa med ett annat slutsteg??
          Du verkar ju ha större krav än vad delar av setupen kan leverera..
          // Tommy
          MTR electronics
          Generalagent för Mohawk

Comment

Det kanske är läge för en ny HU? En Pioneer DEX-P99RS har 4-vägs filter.

Hur ser ditt system ut? Mer i detalj.
            Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Tommy View Post
              Enbart bas tenderar att bli lite tråkigt, det låter inte alltid bra utan resten av musiken linjärt avvägt...sen om det låter grötigt behöver inte bero på din montering eller att du har andra högtalare i samma "volym" kanske skulle testa med ett annat slutsteg??
              Du verkar ju ha större krav än vad delar av setupen kan leverera..
              // Tommy
              Mmm, har nog högre krav än vad plånboken tillåter. Monoblocket skall leverera effekt men kan testa med ett mer kraftfullt.
              Men i detta fall är jag nog övertygad om att det bara rör sig om en inställningssak. Får jag ordning på den parametriska EQ:n så blir det nog kalas.
              Last edited by Psycho_Squid; September 6, 2009, 19:10.
              sigpic

Comment

Det kanske är läge för en ny HU? En Pioneer DEX-P99RS har 4-vägs filter.

Hur ser ditt system ut? Mer i detalj.
                Min Clarion HU skall inte vara något skräp mig veterligen. Möjligt att Clarion inte alltid har gjort bra grejer men den har mycket teknik till ett överkomligt pris. Den har bland annat en parametrisk EQ, fullt ställbara filter samt en drös med andra trevliga funktioner.

Det är denna funktion som jag inte lyckats justera för bästa ljud. Problemet är att min setup mer eller mindre inte stöds av enheten. 6x9orna kommer i vägen hur jag än gör.

Ska väl egentligen inte trötta ut er i tråden med mina problem. Det är nog bara att inse att jag har gjort bort mig och att jag får börja om. Kanske har systemet inga möjligheter då mina krav är för högt ställda. Det kanske inte låter så bra som jag vill, hur jag än ställer in... jag vet faktiskt inte. Vore guld värt om någon som kan och har vägarna förbi Karlstad, skulle vilja hjälpa mig.

Målet jag vill få ut i basväg är att den skall vara snabb och korrekt, även djup när musiken vill det.
                sigpic

Comment

Ett tips som både är enkelt och gratis: montera ur 6x9;orna och bygg igen hålen. Ljudbilden blir bättre i.o.m. att bakhögtalarna inte förstör stereobilden (för du lyssnar väl på stereo inte någon form av surroundljud?) och basen blir bättre då den slipper ha två slavbasar hängandes brevid sig.
                  Lyckas du sälja 6x9;orna blir ju min tips t.o.m. lönsamt
                  Vis vobiscum sit!

Comment

Mmm, har nog högre krav än vad plånboken tillåter. Monoblocket skall leverera effekt men kan testa med ett mer kraftfullt.

Men i detta fall är jag nog övertygad om att det bara rör sig om en inställningssak. Får jag ordning på den parametriska EQ:n så blir det nog kalas.
                    Jo det har man alltid...hehe stora krav!

Det är nog inte kraften det är fel på, snarare kontrollen på kraften?
                    Men en grundläggande inställning är ju att stänga av allt loudness, bassboost, osv (ställa alla kontroller/funktioner på noll).
                    Sen är det bara att labba med EQ'n så att du hittar en lämplig centerfrekvens för djupbasen (40Hz) och en för den lite hårdare basen runt 80Hz...så att du kan justera de två viktigaste basoktaverna.
                    Uppenbarligen behöver du sänka vid 40 o öka vid 80, så pilla du med eq'n.
                    // Tommy
                    MTR electronics
                    Generalagent för Mohawk

Comment

Ett tips som både är enkelt och gratis: montera ur 6x9;orna och bygg igen hålen. Ljudbilden blir bättre i.o.m. att bakhögtalarna inte förstör stereobilden (för du lyssnar väl på stereo inte någon form av surroundljud?) och basen blir bättre då den slipper ha två slavbasar hängandes brevid sig.
                      Lyckas du sälja 6x9;orna blir ju min tips t.o.m. lönsamt
                      Stereo-separationen är helt enorm faktiskt. Baksystemet stör inte nämnvärt. Ljudbilden är faktiskt rätt så trevlig. Upplever inte att ljudet spelar bakom mig.

Har gjort tester idag och det tycks visa sig att ena slutsteget som jag har lever fan. Ska nog byta ut det och lyssna igen.

Återkommer med resultatet.
                      sigpic

Comment

Originally posted by Tommy View Post
                        Jo det har man alltid...hehe stora krav!

Det är nog inte kraften det är fel på, snarare kontrollen på kraften?
                        Men en grundläggande inställning är ju att stänga av allt loudness, bassboost, osv (ställa alla kontroller/funktioner på noll).
                        Sen är det bara att labba med EQ'n så att du hittar en lämplig centerfrekvens för djupbasen (40Hz) och en för den lite hårdare basen runt 80Hz...så att du kan justera de två viktigaste basoktaverna.
                        Uppenbarligen behöver du sänka vid 40 o öka vid 80, så pilla du med eq'n.
                        // Tommy
                        Precis denna form av tips som jag eftersöker, tack!
                        Fs är vid 40Hz så det suger lite att inte kunna gå under den gränsen. Vill ha basen spelandes mellan 30-80Hz men är orolig att understiga Fs och skada elementet. Bästa vore ändå om jag kunde använda ett subsonic-filter.

Det är svårt att förklara det tekniska problemet men det finns begränsningar i min anläggning. Borde ha kontrollerat allt innan köp mer noggrant. Om jag får ork så skall jag skissa upp problematiken då ord troligtvis inte kan förklara det.

Problemet kan nog lösas om jag får tips på externa, ställbara filter.

EDIT: Glöm allt jag skrivit. Gjorde lite RTFM och har funnit en trolig lösning på mitt problem. HU:n ger mig full kontroll över ljudet.
                        Last edited by Psycho_Squid; September 6, 2009, 20:28.
                        sigpic

Comment

Att köra med OA basar + 6x9 i små lådor, ja då har du nog nått botten av missljud!
                          Eller toppen kanske!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                            Att köra med OA basar + 6x9 i små lådor, ja då har du nog nått botten av missljud!
                            Eller toppen kanske!
                            Vänta och se (hör). Har nu fått upp hoppet och har planer på att få till detta så att det låter underbart.
                            Återkommer med resultatet som sagt. Att experimentera är jag bra på.
                            sigpic

Comment

Har för mig att jag gett dig en del tips om din anläggning.
                              Har du exprimenterat dem ännu?
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X