Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strömstarka slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Strömstarka slutsteg

Tänkte att vi kunde "ordbasha" lite om strömstarka slutsteg. Jag tänker på dynamiska slutsteg likt NAD:s förstärkare för hemmabruk. Förstärkare som levererar när det verkligen behövs med andra ord.

Lyssnade för ett tag sedan på en NAD-förstärkare och upplevde att musiken lät betydligt "livligare" och "roligare" än de andra som kunde testas. Hur kan det komma sig rent tekniskt och musikaliskt?

Finns det några sådana trevliga motsvarigheter i billjuds-världen? Harman/Kardon tror jag har en sådan serie om jag inte minns fel.

Gemensamt är att dem har en eller flera rejält tilltagna ringstransformatorer. Är det en sådan lösning som gör skillnaden eller är även nätdelen överlag det avgörande?

Steg som levererar mycket effekt är inte intressant utan det är alltså steg som har hi-fi kvaliteér som är det skojiga.
    Last edited by Psycho_Squid; August 30, 2009, 20:55.
    sigpic

Re: Strömstarka slutsteg

sinfoni steg, inte billiga, inte nå jätte siffror ang effekten, men ström finns det gott om *kanske går å svetsa med mitt shadow steg??

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
      Tänkte att vi kunde "ordbasha" lite om strömstarka slutsteg. Jag tänker på dynamiska slutsteg likt NAD:s förstärkare för hemmabruk. Förstärkare som levererar när det verkligen behövs med andra ord.

Lyssnade för ett tag sedan på en NAD-förstärkare och upplevde att musiken lät betydligt "livligare" och "roligare" än de andra som kunde testas. Hur kan det komma sig rent tekniskt och musikaliskt?

Finns det några sådana trevliga motsvarigheter i billjuds-världen? Harman/Kardon tror jag har en sådan serie om jag inte minns fel.

Gemensamt är att dem har en eller flera rejält tilltagna ringstransformatorer. Är det en sådan lösning som gör skillnaden eller är även nätdelen överlag det avgörande?

Steg som levererar mycket effekt är inte intressant utan det är alltså steg som har hi-fi kvaliteér som är det skojiga.
      Det finns ganska många utav 12V steg som ger dig det du nämner. gemensamt för alla dessa är att de kostar en aning mer än 5kr per watt..

Sinfoni nämndes, RA och VA steg i Celestras sortiment, Audison har en bunt, med VRx och uppåt, DLS har en del, Genesis likaså, McIntosh.

Det är inte bara möjligheten att snabbt kunna leverera tillräckligt med ström och spänning, utan det handlar även om övriga komponenter i signalkedjan. En utav de gamla rävarna att designa 12V slutsteg som tyvärr gick bort för drygt ett år sen, John Fairchild (har jag för mig han hette i efternamn) letade i över ett år efter en signalkonding när han gjorde Tru Technologies bästa steg. Det är lite skilt från hur man kör mainstream Korea/Taiwan/Kina aktiviteter om man säger så

JAG vill påstå att om du köper ett steg, som är billigare än nånstans i intervallet 50-100kr per watt RMS 4 ohm (baserat på rek pris ut till kund, med både distributör och ÅF i ledet) så kommer du inte få dessa extrema egenskaper för RIKTIG HiFi som du har beskrivit, kombinerat med smarta skyddskretsar, bra mekanik och hantering av värme.

Däremot så för at kunna dra nytta utav produkterna som är på den nivån jag just beskrev, så krävs det dels att man har extremt bra transport, extremt bra högtalare samt mjukvara i form av CD som är inspelad på ett sånt sätt att du kan dra nytta utav stegets extrema prestanda.

Och det....skulle jag vilja påstå existerar inte hos 98 av 100 kunder. Vilket säkerligen butiksinnehavare skriver under på, även om det gärna fick vara så
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Tack för intressanta svar.
        sigpic

Comment

Originally posted by M-icke View Post
          sinfoni steg, inte billiga, inte nå jätte siffror ang effekten, men ström finns det gott om *kanske går å svetsa med mitt shadow steg??
          Har selv 2stk 90.2 og 3stk 150.2 i min bil
          Mvh
          Tony Bardalen

Comment

Det kostar att ligga på topp helt enkelt. Någon som kan rekommendera en bra kombination med slutsteg och högtalare som levererar äkta Hi-Fi-ljud som det även går att "party spela" med?
            sigpic

Comment

Du får nog ge någon slags prisbildsindikation. Men eftersom du inte gett någon så skulle ett Gti-kit från JBL och ett Brax X2400.2 t.ex rocka.
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                Du får nog ge någon slags prisbildsindikation. Men eftersom du inte gett någon så skulle ett Gti-kit från JBL och ett Brax X2400.2 t.ex rocka.
                Det får inte kosta skjortan men någonstans under 50.000:- gärna under 30 papp. Antar att de summorna understiger värdet på bra grejer i verkligheten? Drömma kan man ju alltid...

EDIT: Fin, fint tips förresten! Dock skulle jag nog välja Luxman eller Nakamichi då jag inte känner till Brax. Berätta gärna mer.
                Passar även på att smacka in ett litet länktips: http://ampguts.realmofexcursion.com/
                Kul om man vill jämnföra olika tekniska lösningar steg emellan.
                Last edited by Psycho_Squid; September 1, 2009, 21:14.
                sigpic

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                  Det får inte kosta skjortan men någonstans under 50.000:- gärna under 30 papp. Antar att de summorna understiger värdet på bra grejer i verkligheten? Drömma kan man ju alltid...

EDIT: Fin, fint tips förresten! Dock skulle jag nog välja Luxman eller Nakamichi då jag inte känner till Brax. Berätta gärna mer.
                  Har Luxman börjat göra 12V grejer?

Nakamichi stegen håller inte samma klass som det Erik nämnde.
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                    Har Luxman börjat göra 12V grejer?

Nakamichi stegen håller inte samma klass som det Erik nämnde.
                    Jajebox: http://ampguts.realmofexcursion.com/Luxman_CM-6000/

Ofan, visste inte att Nakamichi inte tillhörde den lite finare kategorin. Ni snackar om 12V steg, är ett sådant bättre än ett 14.4V i välljudssammanhang?

Är väl lite halvt som halvt amatör när det kommer till billjud även om jag har ett brinnande intresse och förstår de tekniska termerna.
                    Last edited by Psycho_Squid; September 1, 2009, 21:28.
                    sigpic

Comment

12 och 14,4v är bara variationer på normalspänningen i elsystemet i en bil.
                      Enda skillnaden som brukar vara om olika spänningar anges är vilken spänning som steget matades med vid effektmätningstilfället.

Ursäkta om jag är otydlig, halvsover :]

Comment

Brax tillhör toppskicktet på steg, liksom Arc Audio, Audison (VR/Thesis), Celestra, Genesis och fler. Den komponent som gör minst skillnad i ett system är steget. De gör skillnad, men satsa först och främst på bra högtalare.

För att bygga en riktigt bra anläggning krävs först och främst en bra plan. Och när man kommer på nivåer på runt 8-10 tusen på framhögtalarna så finns det inget dåligt, bara en fråga om smak. Men det går helt klart att få bra ös för mindre pengar.
                        /tycker Erik.

Comment

BRANSCHEN kallas 12V. Dvs för bilar och annat drivet utav nom 12V spänning. Man brukar även inkludera lastbilar och entreprenadmaskiner, och de går ju på 24V en del av dem.

/Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                            Brax tillhör toppskicktet på steg, liksom Arc Audio, Audison (VR/Thesis), Celestra, Genesis och fler. Den komponent som gör minst skillnad i ett system är steget. De gör skillnad, men satsa först och främst på bra högtalare.

För att bygga en riktigt bra anläggning krävs först och främst en bra plan. Och när man kommer på nivåer på runt 8-10 tusen på framhögtalarna så finns det inget dåligt, bara en fråga om smak. Men det går helt klart att få bra ös för mindre pengar.
                            Håller med.
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Mitt gamla steg, ett MDS HC-475, är det ett strömstarkt? Vet att MDS inte är kända för att tillverka hi-end grejer men HC-475 tillhör väl iaf de bättre steg dem tillverkat.

Steget är fläktkylt så lite effekt trycker det uppenbarligen ut iaf.
                              sigpic

Comment

Working...
                              X