Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omdöme, tips & råd på mitt system

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omdöme, tips & råd på mitt system

Framsystem:
    JBL Power-serien (2x 4" koax i instrumentpanelen och 2x 5,25" koax i dörrsidorna).

Baksystem:
    JBL Power-serien (2x 6x9" koax och 1x DLS 10" Open-Air bas) i 15mm MDF hatthyllebaffel.

Slutsteg: MDS HC-475 @ 4x150W 2Ohm och MDS M1 monoblock till basen.

Kondensator: 2F.

Huvudenhet: Clarion DXZ788R.

Batteri: Optima YellowTop 55Ah.

Elementen är belastade till 1-2Ohm.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdöme och synpunkter? Själv tycker jag att det låter helt okej men känner att systemet har mer att ge. Har enorma problem med att ställa in ljudet. Huvudenheten är för komplex. Jag förstår alla begrepp men får ändå inte till det. Dessutom hur jag än placerar om signalkablarna så har jag sedan bytet till Clarion-enheten fått bakgrundsbrus som hörs i musikens tysta partier. Behöver kanske inte bero på störningar utan att pre-outen är på 6V och att det blir en oerhörd förstärkning? Dessutom brumm i 6x9orna som jag tillslut fick jordisolera med en transformator. Brummet upphörde men upplever att jag förlorade lite kraft till dem.

Kort sagt, tycker att det är ett rent helvete att installera billjud i en Corrado. Strömflätor går lite varstans i kupén. Har hur många frågor som helst men vi kan utgå ifrån detta.

Låt oss diskutera!

Mer information om Clarion-enheten: http://www.clarion.com/gb/en/product...387305883.html

Mer information om JBL Power-serien: http://www.jbl.com/car/products/seri...=CA&Region=USA
    Last edited by Psycho_Squid; August 25, 2009, 21:04.
    sigpic

Re: Omdöme, tips & råd på mitt system

Låter som du har någon liten jordskillnad mellan cd och steg. Hur står gainen på steget.

Att ställa ljudet är lite av ett hantverk, tar tid att lära sig.
    Börja med delningsfilterfrekvenserna, som nubörjare är det lättast att köra så branta delningar man kan och inga under/överlappande frekvenser.
    Ställ sen tidskompet, högtalaren som sitter längst ifrån dig skall inte kompas alls. För att göra det enkelt som nybörjare så skaffa en skiva med en monoröst. Typ talbok.
    Sen Eqa efter smak, prova att då och då koppla ur eq när du ställer, för ibland går man vilse...

Mina Corradosar var båda knäpptysta, så bilen är det inget större fel på. (http://hem.passagen.se/gute/Corrado/corradomain.htm)
    /tycker Erik.

Comment

Tack för svaret, uppskattas verkligen!

1) Jordskillnaden får jag härleda en annan dag just nu hjälper isolatorn.

2) Gainen är satt till 70-80% men kan sänka mer då systemet är så pass lättdrivet.

3) Enheten har digital tidskomp. så jag kan sätta per centimeter. Finns även ett "all
      seat" läger som gör jobbet helt okej. Problemet är att jag vill separera basgången för mer attack. Detta får jag göra med den parametriska EQ:n och det är väl det som jag har problem med. Finns förval men dem är inte så roliga. Fast å andra sidan om jag vill ha mer tight bas så får jag väl köpa ett par Amega.

4) Jag vet inte om det är någon större skillnad på en G60 och VR6 när det kommer till kabelstammar? Signalkablarna är dubbel och trippelskärmade med ett extra lager utanpåliggande folie. Ej nära strömmatningen. RCA-utgångarna på enheten är utanpåliggande. Plus tas direkt ifrån batteriet och minus (jord) ifrån bilchassit. Slutstegen likaså, dock är det ju en skillnad på strömvägen mellan dessa enheter så referensströmmen i signalkabeln blir nog lite dum där. Men varför enbart i rear-kabeln? Front-kabeln är lika lång och även den till subwoofern.
      Last edited by Psycho_Squid; August 26, 2009, 17:59.
      sigpic

Comment

1. Lycka till med det.

2. Om du läser på ditt steg så är gainen märkt typ "0,2-4" Det är volt. Så med din 6V lågnivå så skall den troligen stå på min.

3. Rätt tidskompat så får man mer attack. Skillnaden är dock inte gigantisk och det är rätt svårt att få till. Vad har du för låda till DLS-suben?

4. Ingen större skilnad på kablaget, har haft en av varje.
        Har du störningar i bara en sida i ett fyrakanalssteg? Prova i så fall att skifta lågnivåkabelar (front/rear) på steget och se om störningen flyttar med. Gör den det så sitter störningen inte i steget utan innan. Skifta sen kablarna fram, flyttar sig störningen med kabeln så är det den som har ett mindre jordfel, annars är det CD'n.
        /tycker Erik.

Comment

2) Ska justera det och hoppas att bruset upphör för jag vet att slutsteget är i bra skick då bruset inte förekom när jag hade min förra huvudenhet.

3) Ingen låda, sitter monterad i en 15mm MDF-hatthyllebaffel. Är en Open-Air. Det dumma är att där sitter även två fina 6x9or som skuttar på rätt bra. Jag vill att 6x9orna skall spela snabb bas och subwoofern kicka in där det behövs. Som det är nu så spelar subwoofern samtidigt eftersom jag använder HP-filter för att slippa självsvängningen (fs) som sker vid 40Hz. Skall eventuellt bygga små lådor till 6x9orna om hyllan håller för det. Dock är den stagad med aluminiumprofiler så det borde inte bli några problem. Hoppas, hoppas.

4) Huvudenheten är sprillans ny. Dock är det externt RCA-kablage och där har jag buntat ihop alla kablar väldigt tight. Denna externa RCA-adapter är oskärmad. Tipset med rent logiskt tänkade är guld värt. Skall testa det.

Tack för att Du tar Dig tid att svara.
          sigpic

Comment

3. Det är rätt illa med den lösningen. Dina 6x9or blir slavbasar till subbasen och det blir aldrig tätt vilket gör att basen blir både okontrollerad och lägre än vad det behöver

I min som jag länkade till så spelade 134 dB med en 10:a och 500 W. Det räcker en bra bit.

Det jag hade gjort var en testlåda till DLS10an riktad bakåt i bagaget och tagit ur hatthyllan. Koppla om så du driver 5,25" med halva fyrakanalaren och fyrorna med andra halvan. Dela aktivt i CD'n Subben upp till 70-90 Hz, Femmorna från 90 Hz till 160 Hz Fyrorna 160 Hz och upp. Då skall du se att du har ett annat ljud.
            /tycker Erik.

Comment

Jo, är helt medveten om att en sådan setup inte är den bästa. Idag driver jag fyrorna och femmorna parallellkopplat och de två 6x9orna med 4-kanalssteget.

Ska testa med aktiv delning så får vi se vad som händer. Jag återkommer med resultatet.

Tack så länge!
              sigpic

Comment

Working...
              X