Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL V300S4 3x12" - Funkar 1 aero 6?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SPL V300S4 3x12" - Funkar 1 aero 6?

Som topic! Gärna snabba svar då det ska byggas nu..

1. Undrar om det kommer fungera bra med 1 Aero 6 port till 3st SPL Dynamics V300S4 1x4 12" basar. Eller blir det stor risk för flåsljud?
    Får nämligen inte plats med ännu en aero 6 port då jag har en sedan. lådan kommer hamna på cirkus 180L och det ska spelas bas!

2. hade tänkt och sätta porten vid sidan av lådan så porten kommer in i skidluckan (basarna spelar mot "taket") vet att de ska egentligen sitta på samma sida men vad tror ni, kommer det bli bra ändå?

SPEC:

Size 322mm ( 12" )
    Power handling (RMS/Peak) 350/700 W
    Nominal impedance 4Ohm
    Mounting depth 152 mm
    Mounting diameter 273 mm
    Magnet weight 80 oz
    Voice Coil diameter 51 mm ( 2" )
    Voice Coil Type/Material SVC / Black Aluminium
    Fs 30 Hz
    Vas 71.5 L
    Qts 0.466
    Qes 0.528
    Qms 3.938
    Xmax (lin/peak) 10/20 mm
    Re 3.2 Ohm
    Mms 146 g
    BL 12.9 TM
    SPL (1W/m) 87.5 dB
    Last edited by Zäta; December 29, 2011, 16:27.
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

Re: SPL V300S4 3x12" - Funkar 1 aero 6?

det beror lite på hur stor lådan ska bli!
    Men jag hade nog satsat på större!

hade flåsljud som tusan med en tolva och en 4" aeroport, dock var lådan lite för liten.
    och 2x4" port = 1x6" ungefär så jag skulle som sagt valt att ha en till.
    sedan misstänker jag att det ska spelas ganska hårt?
    http://www.youtube.com/watch?v=MD-gY...69hNMkCWJb9_P6
    kan tänka mig något som liknar detta?
    finns byggvideor i hans kanal, tror han har en 8" och en 10" port som han kan byta efter tillfälle!
    Last edited by LuffarN; December 29, 2011, 17:05.
    \m/

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
      det beror lite på hur stor lådan ska bli!
      Men jag hade nog satsat på större!

hade flåsljud som tusan med en tolva och en 4" aeroport, dock var lådan lite för liten.
      och 2x4" port = 1x6" ungefär så jag skulle som sagt valt att ha en till.
      sedan misstänker jag att det ska spelas ganska hårt?
      http://www.youtube.com/watch?v=MD-gY...69hNMkCWJb9_P6
      kan tänka mig något som liknar detta?
      finns byggvideor i hans kanal, tror han har en 8" och en 10" port som han kan byta efter tillfälle!
      Lådan kommer somsagt att hamna på ungefär 180L.
      okii jag förstår.. har annars 2 aero 6 portar men det får somsagt inte plats som synd är.. ja som i filmen, så tänkte jag mig. Skulle det gå och göra en egen 4 kantig port ungefär som i hans film med ex vanliga spånskivor istället? Då blir ju porten större och det skulle ju iof fungera! Jag antar det blir samma princip som en aero 6 fast i spånskivor eller hur man ska förklara + att den görs större?

Comment

en 8" fyrkantig port byggs 18x18cm vilket är lite mindre än 2 6" portar.
        för att motsvara 2 6" portar byggs den ganska exakt 19,1x19,1..

skulle tro att 18x18 räcker.
        \m/

Comment

Om lådan matas med 1000 W eller mer så kan flåsljud börja uppstå om det sitter 1 st 6" port, men är skarvarna mellan rör och trattar riktigt slät så borde det funka hyfsat.

Frågan är vilken avstämning som önskas, tar man 38 Hz så blir 1 st 6" port nämligen så kort att trattarna måsta sitta ihop med varandra. Vid 35 Hz kan röret göras typ 3-4 cm långt. Då utgår jag ifrån 180 liter netto, men det kanske gällde byggvolym och då blir porten lite längre.

Några frågor behöver vi svar på:

Är 180 liter är netto eller brutto?
          Vilken avstämning önskas?
          Hur stor kan en fyrkantig port vara i yttermått för att passa i skidluckan?

Comment

Originally posted by LuffarN View Post
            en 8" fyrkantig port byggs 18x18cm vilket är lite mindre än 2 6" portar.
            för att motsvara 2 6" portar byggs den ganska exakt 19,1x19,1..

skulle tro att 18x18 räcker.
            Tack, det låter vettigt och det ska få plats med.

Originally posted by Optima View Post
            Om lådan matas med 1000 W eller mer så kan flåsljud börja uppstå om det sitter 1 st 6" port, men är skarvarna mellan rör och trattar riktigt slät så borde det funka hyfsat.

Frågan är vilken avstämning som önskas, tar man 38 Hz så blir 1 st 6" port nämligen så kort att trattarna måsta sitta ihop med varandra. Vid 35 Hz kan röret göras typ 3-4 cm långt. Då utgår jag ifrån 180 liter netto, men det kanske gällde byggvolym och då blir porten lite längre.

Några frågor behöver vi svar på:

Är 180 liter är netto eller brutto?
            Vilken avstämning önskas?
            Hur stor kan en fyrkantig port vara i yttermått för att passa i skidluckan?
            Tack Optima lådan ska matas med ca 1800w rms! Och 180L då menar jag innermått utan basar och hela köret, tror du lådan blir bra eller borde jag ha lite större kanske? gillar somsagt mycket bas och hade tänkt mig en avstämning på högt 35HZ.

Skidluckan är 20cm bred samt 32cm hög. Vill ha porten så det ligger jäms med skidluckan eller vad man ska säga. Skulle du kunna svara på hur lång port jag behöver om jag kör på med 8", eller jag kanske behöver större ändå?

Comment

Har räknat på 25x15 cm i innermått för porten (29,4x19,4 cm i yttermått) och materialtjockleken är 22 mm, det motsvarar lite drygt 8". Totala längden ska vara 45 cm om 13 cm av porten sitter utanför lådan (in i skidluckan), det innebär att 30 cm av porten sitter inuti lådan och nettovolymen hamnar runt 155 liter.

Comment

Har räknat på 25x15 cm i innermått för porten (29,4x19,4 cm i yttermått) och materialtjockleken är 22 mm, det motsvarar lite drygt 8". Totala längden ska vara 45 cm om 13 cm av porten sitter utanför lådan (in i skidluckan), det innebär att 30 cm av porten sitter inuti lådan och nettovolymen hamnar runt 155 liter.
                perfekt! går efter dina mått o hoppas de blir bra! dock får jag göra lådan 30L större i grund pga den stora porten?

Comment

Jag utgick ifrån att lådan var 180 liter i byggvolym och inte kunde ändras, men om du är beredd att ändra på volymen så kan porten göras kortare. 36 cm totallängd om jag räknar på 180 liter netto, då får du själv räkna ut hur stor plats porten tar upp eftersom jag inte vet hur långt utanför lådan den kan sticka ut. Basarna får man väl utgå ifrån typ 8 liter.

Comment

Jag utgick ifrån att lådan var 180 liter i byggvolym och inte kunde ändras, men om du är beredd att ändra på volymen så kan porten göras kortare. 36 cm totallängd om jag räknar på 180 liter netto, då får du själv räkna ut hur stor plats porten tar upp eftersom jag inte vet hur långt utanför lådan den kan sticka ut. Basarna får man väl utgå ifrån typ 8 liter.
                    Visst kan lådan göras större, hade tänkt mig 180L med allt isatt. 210L går lådan att göras om man så vill, så du får gärna räkna om är du snäll så det blir rätt

Comment

Porten tar upp 0,57 liter per cm om den görs av 22 mm material, basarna kan som sagt ta upp runt 8 liter tillsammans. Då är ju frågan hur mycket av porten som ska sitta utanför lådan, den saken måste du själv bestämma.

Comment

Porten tar upp 0,57 liter per cm om den görs av 22 mm material, basarna kan som sagt ta upp runt 8 liter tillsammans. Då är ju frågan hur mycket av porten som ska sitta utanför lådan, den saken måste du själv bestämma.
                        har du rätt i Optima, tänkte inte så långt!
                        Men baslådan är nu klar, gjorde lådan på 210L utan något i den. Så lådan hamnade på ungefär 190L med alla grejjer i, gjorde porten 30cm lång + 3cm lägre än vad den egentligen borde vara, blir det inte bra så får jag väl helt enkelt göra om porten. Vi får se hur det spelar imorgon. Hur viktigt är det och täta ex bakom lådan så att ljudet kommer in bättre? med tanké på att jag har en ganska stor port in i skidluckan så tycker jag att ljudet borde komma in rätt så bra. sen finns det ju inte heller så gott om plats att täta där bakom heller tycker jag..

var lite krongel med och få in lådan.. fick sätta på "locket" och stagen efteråt
                        bild..

Comment

Vart ska du sätta basarna?
                          Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Originally posted by Tokken View Post
                            Vart ska du sätta basarna?
                            Uppåt somsagt, skulle bli lite dåligt med plats annars!

Comment

Så mkt meck för man tvunget ska ha 3 12" i portad låda?
                              Varför inte testa med två st och en 6" port i mindre låda, tex 120L om du nu vill ha låda som spelar mkt djupbas. och bara spela det bakåt, det kommer rassla om bakluckan oavsett

Eller alla 3 i sluten låda på runt 110L spelande framåt och täta runtom lådan?

Har hört en sån låda du byggt. basar upp, två 6" portar framåt fast då med två SPL 380D1A och ett U-dimension dB5000 steg, det spelade inte direkt högt och lät "sådär" i hans 850. Lät bättre och högre när han hade två xtr 12" o ett DD M3 steg o basarna spelande bakåt.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                              X