Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluetooth till optisk ut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Bluetooth till optisk ut.

    Intressant läsning, jag hoppas få se mer om hur det uvecklar sig med AMAS2, och särskilt med Z3, då även jag har samma lur på en 178bt.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #32
      Re: Bluetooth till optisk ut.

      Ja du som gillar djup bas ökar ju möjligheterna till mer flex
      Har du testat 3.5 på telefonen? Kommer inte ihåg vilken processor du kör med men har ett vagt minne av att du monterade en vänster bak i din bil? Har du möjlighet så testa 3.5:an in direkt i processorn och gör en jämförelse mot 178:an, din spelare skiljer sig lite mot 137:an på just blåtandbiten, men om det är lika stor skillnad på din som min så kommer du bli väldigt överraskad hur dom låga frekvenserna träder fram, från att poppa till jobba är väl min bästa jämförelse..

      Är bra sugen på att lägga in min hertz hx 300d igen bara för att uppleva den ordentligt, och den är ju ändå inte lika rolig som dina 18"
      / Jimmy

      Comment


      • #33
        Re: Bluetooth till optisk ut.

        En sak som skiljer sig på amas och övrig Blåtand är anslutning eller vad det nu är, läser man instruktionen så ska man ju ansluta sig till ad2p står det i manualen, men ad2p låter ju ski.. hrmm.
        Nåväl anslutning gick smärtfritt och prylen i sig är liten så att dölja den är inget problem om man säger så, i min telefon står det bara "ansluten till Amas###" men det står inte apt-x som det gjorde på den förra varianten så förhoppningen till bra ljud kändes sådär, men vid uppspelningen så låter det inte ad2p!
        En annan sak är att det inte går att justera ljudnivån på telefonen utan det är samma volym mellan steg 1 till fullt, läge 0 så försvinner ljudet, detta gör inget för mig då jag ändå styr volymen på min rux.

        Så vad är detta, hur skickas ljudet från telefonen, skickas den verkligen som ad2p eller skickas ljudet som en fil och därför den ökade ljudkvalitén? apt-x är det ju inte för då hade det stått under infon i telefonen, infon är vag angående detta.. Står bara att den klarar vissa format, även i instruktionen som följde med var det inte mycket till info om bitrate heller eller något alls mer än koppla så här och parkoppla så här... typ.

        Det enda jag saknar än så länge är en fjärr som styr produkten, tänk vad smidigt med volym och spårbyte monterad på ett lättåtkomligt ställe, nu får man fippla upp telefonen tända upp displayen titta var ikonen är till nästa låt och det är ju besvärligt i trafiken.

        Ska åka ut om en liten stund och lyssna vidare när lilltösen somnat annars så stryper väl sambon mig..... mer info kommer.
        / Jimmy

        Comment


        • #34
          Re: Bluetooth till optisk ut.

          Var hittar du information om vilket protokoll som är använt vid anslutningen?
          Har ju en Xperia z3 här med.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #35
            Re: Bluetooth till optisk ut.

            Det stod i aviseringsfältet, ansluten till apt-x enhet, i övrigt har det inte stått, står bara ansluten till....
            / Jimmy

            Comment


            • #36
              Re: Bluetooth till optisk ut.

              så åter till mosconis amas2.
              Detta är helt klart den bästa streamingprodukten jag testat hittills, efter att suttit och lyssnat på diverse låtar från skivor och sen kört samma skiva via wimp så finns det vissa skillnader, basen är mycket starkare med amas2, lägre frekvenserna träder fram bättre, tycker dock att rösten tappar lite i dynamiken om man jämför med cd, inte mycket men någon skillnad är där utan att jag kan ta på det, om det beror på cd-spelarens eventuella komponenter eller min telefon kan jag tyvärr ej svara på men rösten upplevs behagligare rund med cd (små skillnader), möjligt att EQ:n kan lösa detta.

              Samma upplevelse med 3.5, skillnaden är dock att basen finns även då och skillnaden är minimal. däremot är ljudnivån ut mycket högre via Amas än 3.5 men det beror nog på telefonens säkerhetsinställningar eller sämre komponenter som inte orkar med mer effekt ut.
              Så frågan är om telefonen färgar ljudet i dom lägre registren? ska se om jag inte kan göra jämförelsen med en samsung någon dag framåt bara för att.

              Det är även trevligt att Amas2 behåller minnet av telefonen och anslutning sker automatiskt, dock så måste jag trycka på play för att få igång musiken (jobbigt va? ), men med min alpine startade även musiken per automatik så det var därför jag la till infon.

              Men generellt har jag svårt att höra skillnader på ljudet mellan 3.5 och amas, skillnaden mellan cd och amas är lättare att urskilja men det är även 2 olika uppspelningsmaskiner med sina egenheter/komponentval och det är svårt att göra en rättvis bedömning i detta fallet, man skulle kunna säga att alpine spelaren är skit, det är ju knappt någon bas! eller tvärtom då röstregistret upplevs lite försämrat (dock ej på långa vägar lika stor skillnad som basen), men rösten upplevs lite lugnare/rundare när jag spelar cd och även 3.5 kabeln.
              Det finns även en annan aspekt och det är att cd och 3.5 är ansluten via ai-net och amas givetvis via optisk så även där kan skillnader uppstå.

              Betänk att jag har lagt ner jämförelsen mot alpines ad2p, testat kanske 10min bara och visst har alpine lyckats bra men vad tunt det låter, fördelen med det tunna ljudet är att det är lättare att urskilja vissa positioner i ljudet men det beror troligen på att mycket mindre information finns därav större klangbortfall, och runt 150-400hz någonting så skiter det sig fullständigt för alpine, så om amas2 nu bara är ad2p vilket jag inte tror så vet jag inte hur dom har lyckats trolla, hittade förresten info att det är Blåtand 3.0 med vad det nu innebär?

              Men jag kan med gott samvete rekommendera denna produkt, den får 9 av tio möjliga diskanter, att sista diskanten saknas grundar sig på ett litet litet sämre röstinnehåll och att mottagaren inte har en bättre låda runt sig, känns lite billigt att bara dra över en kondom.

              Ser fram mot fler recensioner av andra, men mitt mål är att hitta åtminstone cd-kvalité via streaming och denna produkten är väldigt nära detta eller åtminstone lika bra, och detta är första gången jag skulle kunna tänka mig att skrota min cd-spelare då jag har den för finlir.

              Sen ska det tilläggas att det finns mycket sofistikerade anläggningar här på forumet som bör kunna urskilja mycket mer detaljer än vad mitt system klarar, men det skulle vara kul om fler personer som provar denna skriver en lite recension också, och även kul för mig om vi upplever liknande.
              / Jimmy

              Comment


              • #37
                Re: Bluetooth till optisk ut.

                Originally posted by pinnen666 View Post
                mitt mål är att hitta åtminstone cd-kvalité via streaming och denna produkten är väldigt nära detta eller åtminstone lika bra, och detta är första gången jag skulle kunna tänka mig att skrota min cd-spelare
                Du skulle lyssnat på 6to8 med AMAS, där skruvar du upp kvaliteten ytterligare några snäpp.

                Jag kommer själv köra med 6to8 och AMAS, ska även använda min CDA-7990R som också körs via optik för tävling.
                Jag har fått mjukvara så man inte behöver någon RCD vid digital användning, alltså styrs volymen via Ai-Net på en Alpine spelare.
                Även ström tas från Ai-Net för drift av 6to8 vilket snyggar upp kablaget betydligt om det ska strumpas.
                Min Alpine PXA-H900 får ligga kvar ett tag till på bra O ha hyllan
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #38
                  Re: Bluetooth till optisk ut.

                  Det här var spännande. Särskilt hur Alpine HU:n utmålas som bov i dramat.

                  Jag har en lös Sure-HIFI kretskortsmodell av BT.
                  Lär prova den rakt in i DSPn för att se om jag upplever ngra katastrofskillnader mot 178bt.
                  Som sidnotis, fungerade BT uppkopplingen mkt bättre mot sure-kretsen än vad det gjort mogt ngn huvudenhet. Problemet med 178an är inte primärt att den inte lyckas få kontakt, men att dess "sökning" efter BT-information/musik förefaller falla mellan stolarna. Kanske kan betraktas som ett telefonproblem, except jag inte haft det mot sure-kortet.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #39
                    Re: Bluetooth till optisk ut.

                    Ja du Nonne,jag velade ganska länge och var inne på en 6to8, fanns bara ett stort problem och det är tweakning som kräver dator, Alpine har ju en smidig lösning med sin fjärr (rux:en för dom som inte vet), men det måste dock skilja i ljudkvalité mellan en billig 137:a gentemot 7990 , dock kul att du får till en lösning som gör att du kan sköta volymen mot 6to8.
                    Och att det nu eventuellt skiljer sig mellan mosconin och alpine förvånar mig inte, mosconin är ju flera år nyare och den digitala tekniken står ju inte direkt still om man säger så, men som tur är så vet jag inte om skillnaden, ljudet från alpinen är det bästa jag upplevt än så länge så jag är nöjd

                    Ja du zrken, vet inte om jag ska säga att alpinen är en bov heller då jag inte vet om det är min telefon som färgar ljudet (tänker på cd kontra amas2), men alpines Blåtand håller jag inte högt, vet inte hur många ggr man får ansluta om sig manuellt bara för man startar bilen, detta har inte amas behövt ännu, och sen ljudkvalitén, den är verkligen en glädjedödare
                    Googlade lite på sure-hifi och ser att den stödjer apt-x, jämför den gentemot alpines ad2p om du nu kopplar in den direkt i processorn, tror du kommer märka av viss skillnad, själv upplever jag en stor skillnad på amas2 gentemot den apt-x enheten jag hade hemma för det var fortfarande stor skillnad mellan den och 3.5:an, och nu är det knappt någon skillnad.

                    Men jag ska försöka få tag i en annan lur i början av nästa vecka så får jag nog svaret om det är telefonen som färgar eller om skillnaden verkligen är så stor, ska bli intressant!
                    Förhoppningsvis så ska telefonen låta bra (z3) och det borde den med tanke på hur mycket reklam dom gör gällande ljudkvalitén när det gäller den, har testat 3:5 mot en samsung s5 och min gamla sony z1 och z3:an slår dom 2 på fingrarna.
                    / Jimmy

                    Comment


                    • #40
                      Re: Bluetooth till optisk ut.

                      Originally posted by pinnen666 View Post
                      Ja du Nonne,jag velade ganska länge och var inne på en 6to8, fanns bara ett stort problem och det är tweakning som kräver dator, Alpine har ju en smidig lösning med sin fjärr (rux:en för dom som inte vet), men det måste dock skilja i ljudkvalité mellan en billig 137:a gentemot 7990 , dock kul att du får till en lösning som gör att du kan sköta volymen mot 6to8.
                      Och att det nu eventuellt skiljer sig mellan mosconin och alpine förvånar mig inte, mosconin är ju flera år nyare och den digitala tekniken står ju inte direkt still om man säger så, men som tur är så vet jag inte om skillnaden, ljudet från alpinen är det bästa jag upplevt än så länge så jag är nöjd
                      Ser man till pris/prestanda så är AMAS2 ett fynd i mina ögo ....... öron
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #41
                        Re: Bluetooth till optisk ut.

                        Tack Jimmy för värdefull input.
                        Om jag förstår rätt är ad2p en sämre standard än apt-x s?
                        Kikade på de här kortet jag tror mig ha: "Bluetooth V2.1 +EDR, and support A2DP "
                        Står inget om APT-X där.

                        Således är det att förvänta en sämre upplevelse kontra mosconipinnen?

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #42
                          Re: Bluetooth till optisk ut.

                          ja det stämmer att ad2p är halvdan standard, klarar ju bara av mp3 i stort sett, apt-x har bara något bättre bitrate men har mer information så det är ett snäpp bättre, EDR kommer jag inte på just nu vad det innebär...

                          Satt förövrigt igår och lyssnade länge, och det skiljer gör det mellan cd/ aux, men det är framförallt rösten som jag skrivit innan som låter något försämrat med AMAS, även lätta trumslag på en symbal låter mindre naturligt så även där är en försämring (jag är kritisk men det hörs).
                          Testade dock en samsung S5:a och den skiljer sig något mot sony z3, på den går det att sänka och höja ljudet på telefonen som en vanlig ad2p version, tyckte även att ljudet var något sämre så troligtvis använder sig den av en sämre standard, låter dock fortfarande bättre än alpine ad2p:n...
                          Detta är vad jag och min kompis kom fram till efter 4-5 timmars lyssning till och från
                          / Jimmy

                          Comment


                          • #43
                            Re: Bluetooth till optisk ut.

                            Själv upptäckte jag idag till mitt stora förtret att någon slags förinställning i ljudet, modell "rumsEQ" har vart enabled i telefonen, och att den smittar av sig även via blåtand.
                            Suck.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #44
                              Re: Bluetooth till optisk ut.

                              Stämmer det, polaren satt och lekte lite med luren och hade aktiverat " klubb", fasen vilka problem jag hade med eq och tidskomp i bilen innan jag fattade det!!
                              Men vid mina tester är allt nollat.
                              / Jimmy

                              Comment

                              Working...
                              X