Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, musik och inställningar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old July 30th, 2010, 00:56   #11
barbapappa
Junior Member

Default Re: Ploppar i högtalarna med motorn igång.

Igår var jag ute och körde med bilen, mestadels utan stereon igång eftersom jag visste att det lät kasst, men på vägen hem så provade jag nån milhemifrån och då funkade det i stort sett, ett ploppande i början bara sen gick det kanon, mysko!

Quote:
Originally Posted by Hewi View Post
Ändrar sig det ploppande ljudet beroende på motorns varvtal eller är det konstant "rytm" på ploppandet?
Nej det verkar vara helt oberoende av varvtal, rytmen är också väldigt oregelbunden, det kommer när man minst anar det...

Quote:
Originally Posted by __snow__ View Post
Vid motor start höjer man stereon och då börjar de basa lite i dörrarna *ploppa*
Men brukar de inte va ganska poppis att skylla allt på jordnings problem med pioneer stereos? jorda stereo chassiet kan ju va något att testa lite snabbt.
Haha ja det är inte riktigt den typen av 'plopp', och så mycket höjer jag ju inte, det är likadant både på hög och låg volym...

Vanligt att skylla på jordning på Pioneerstereos, ja jag vet inte, är det så? Jag har aldrig haft problem med dom tidigare, har ändå köpt nån Pioneer varje år sedan 00 typ... Får väl försöka med det och se om det blir bättre.
barbapappa is offline   Reply With Quote
Old July 30th, 2010, 09:15   #12
Lonefox
Senior Member

Lonefox's Avatar

Nja Pioneer har en lite för känslig säkerhetsaspekt kring signaljorden.
De har ett par "säkringar" (noll-ohmsresistorer) kopplade till signaljorden som skall ge sig om ngt fel uppstår så att inget annat tar skada. Då tappar man signaljorden och oftast uppstår generatorvin och/eller att man hör hur cd-optiken jobbar och läser innan musiken kommer.

Men jag har inte råkat ut för att detta skall påverka det inbyggda steget i en enhet, ngn med mer kunskap får gärna rätta mig om jag har fel.

Däremot undrar jag vad det är för TYP av ploppande...
Kollat över alla anslutningar och kablar?
En tanke som dyker upp är en "mindre" kortslutning någonstans av/mellan högtalarkablarna, kan vara en kardel som ligger emot ngt vilket är tillräckligt för att ge problem.

Det är VÄLDIGT svårt att hjälpa någon över internet då man inte kan kika på grejerna fysiskt, utan man kan bara rabbla en massa orsaker det KAN vara tills man hittar felet....
Old July 30th, 2010, 21:07   #13
Hewi
Senior Member

Hewi's Avatar

Jag misstänker lite samma sak som Lonefox nämligen att du har glapp eller halv kortis(imellan två kablar eller emot jord) som kommer och går på ngn kabel

Thread Tools

Posting Rules