Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Originally posted by bjorn.eriksson View Post
    Angående dimljusen så kan du ju ringa besiktningens kundtjänst för att vara säker, men jag tror att du kan ta ur säkringen och klara dig utan dom.
    Det är ju inget krav att ha dimljus. Typ: lyser dom ska ljusbilden vara riktig, men du får inte en tvåa om dom inte lyser.

    Men ring gärn och fråga!
    Jag besiktar alltid utan lampor, har aldrig varit nå frågor på det.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Alternativet när man kör diodet i dimljusen är ju att kalla det för DRL, och hoppas på att besiktningsmannen inte tycker att dom är för starka.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by Jonhny View Post
        Har du några funderingar på vad som är nästa steg?
        860L bandpass är något opraktiskt. Men ska du fortsätta att spela hyfsat välljud med bra tryck? Jag tycker fortfarande det är rätt väg att gå. Bilen är enda stället man i praktiken kan vräka på.
        Jo, ska försöka återkomma lite utförligare i ämnet om framtida planer.

        Originally posted by ppk View Post
        Jag besiktar alltid utan lampor, har aldrig varit nå frågor på det.
        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Alternativet när man kör diodet i dimljusen är ju att kalla det för DRL, och hoppas på att besiktningsmannen inte tycker att dom är för starka.
        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
        Angående dimljusen så kan du ju ringa besiktningens kundtjänst för att vara säker, men jag tror att du kan ta ur säkringen och klara dig utan dom.
        Det är ju inget krav att ha dimljus. Typ: lyser dom ska ljusbilden vara riktig, men du får inte en tvåa om dom inte lyser.

        Men ring gärn och fråga!
        Jag ringde idag! Det visade sig precis som du säger, ut med säkrignen och det ska vara plain sailing
        Åh, den lyckan jag fick! lysande!!
        Fick dessutom hjälp idag att ta ner poddfästena, (armarna strular från rivningen, någon överansträngning som gör skruvmejselhantering ett helvette)
        Nu fattas endast att sätta någon slags spännband som håller fast batteriet i fronten, i med triangeln, och redo!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Originally posted by zrken View Post
          Nu fattas endast att sätta någon slags spännband som håller fast batteriet i fronten
          Du skulle ha sagt något så kunde vi ha löst det!

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Originally posted by bingonisse View Post
            Du skulle ha sagt något så kunde vi ha löst det!
            Tackar hjärtligast för igår!

            Idag blir det förhoppningsvis ett steg frammåt igen.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Idag! Besiktigad!
              Notis på att halvljusen var en smula lågt ställda, men i övrigt är det plain sailing!

              Så fruktansvärt överdjävla skönt att inte något annat var haveri som fastnade i kontrollen!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by zrken View Post
                Idag! Besiktigad!
                Notis på att halvljusen var en smula lågt ställda, men i övrigt är det plain sailing!

                Så fruktansvärt överdjävla skönt att inte något annat var haveri som fastnade i kontrollen!

                Överdriver inte om jag säger det är top 5 skönaste feelingen som finns när man rullat igenom dårhuset utan anmärkningar :-)

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by jimmaiy View Post
                  Överdriver inte om jag säger det är top 5 skönaste feelingen som finns när man rullat igenom dårhuset utan anmärkningar :-)
                  Det ligger mycket i det!
                  Spec när allt varit i bitar..
                  Skönt som fan iaf.

                  Ett par tankar kring ett stegrack har börjat utkristallisera sig. Konceptet är att bygga en form,ram, som har ungefär samma upplägg som en slim-line baslåda.. där man utnyttjar vinkeln på baksätet för att få upp volymen.

                  Här är en enkel principskiss jag ska försöka förklara:


                  Jag ville först ha det stora steget i botten, men då det är 30cm brett + 7.5cm högt, så kommer det att käka mycket större djup av ett sådant här rack än att köra mosconi i botten.
                  Nu är det lite glädje höjder involverade här, det kommer inte vara mer än totalt 15cm glapp på båda sidorna om b2 steget uppåt och neråt tillsammans.

                  De gröna partierna i bilen ska motsvar amina funderingar om vart man ska dra ut kabel. Orginal hade jag tänkt att köra altling rätt ner. Men det verkar bli grötigare och tightare än brukligt med det stora steget så här.
                  Så, tanken är att köra ut dess kablage på kortsidan, och eventuellt vända mosconistegen så att man inte kommer åt kablarna in till dom alls, och "skjuta in dem mot bakväggen".
                  Det finns dock djup. Bottenplattan är 28cm, stgen inte mer än 20cm breda. Så det finns plats att dra kablarna på framsidan om man vill, men det är ju avsevärt kladdigare.

                  Den röda mjuka rektangeln är DSPn, OBS, jag tänker mig att den ska sitta på >andra> sidan, för att komma så långt ifrån strömrusningen till b2 steget som möjligt. Det är dock tveksamt att den får plats så enkelt som bilden visar, det kommer vara fånigt tight att få in RCA kablage åt något håll beroende på hur man vänder den.

                  Kicken med ett sådan här stegrack är att det går att använda Även om jag får för mig att bygga någon slags större basvägg igen, då det är redigt utrymmeseffektivt. Både baslådan och bakluckan har "egenheter" som gör en sådan här design inte alls så tokig.

                  Nu fråga till er, hur drar man kablar/snurrar stegen bäst med en sådan här lösning?
                  Det finns möjlighet att dra kablaget rakt ner under, men helst inte rakt ut på baksidan den höga väggen (annat än i underkant), då man tappar snabbt volym till tänkt baslåda. I underkant går det nog att slinkra undan med höjdskillnader senare..

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Grattis med besiktningen, skönt att slippa tänka på det.
                    Hoppas få se fler "galna" lösningar från dig snart.
                    Tycker det är sjukt coolt när folk tänker utanför boxen, och sko-hornar in en sån låda!
                    Keep up the good work!

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Originally posted by Porscheper View Post
                      Grattis med besiktningen, skönt att slippa tänka på det.
                      Hoppas få se fler "galna" lösningar från dig snart.
                      Tycker det är sjukt coolt när folk tänker utanför boxen, och sko-hornar in en sån låda!
                      Keep up the good work!
                      Vi får se hur boxbetonat det blir framöver här. Det är inte helt lätt att bestämma sig.
                      Tydligt är dock att strömningen ligger kvar - framsystemet orkar spela så mkt jag vill, men lär fortfarande behöva mig en saftigare basuppsättning som inte är att betrakta som något ens åt SQL hållet, utan det är ju rent tunggung...

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Jag uppskattar din tråd som F*N. Lärorik och bra köptips. Många tack för det!
                        Det skall också bli kul att se om din bil kommer rocka.. Gissar på det.
                        Mini Cooper goes Pioneer
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                        Volvo V50
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                        Sponsorer som håller mig flytande:
                        Pioneer, Stinger

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by Landén View Post
                          Jag uppskattar din tråd som F*N. Lärorik och bra köptips. Många tack för det!
                          Det skall också bli kul att se om din bil kommer rocka.. Gissar på det.
                          Åh, tackar hjärtligast!

                          En får hoppas det går att sy ihop något som spelar snart igen...

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Mors!
                            Det har påbörjats ett stegrack!
                            Eftersom jag har haft och fortfarande har orimligt svårt att bestämma mig öfr om jag ska behålla baksätet orginal, och köra en liten installation i skuffen,
                            eller om jag ska gå full-blown vansinne och härja upp 2x18” i en C-vägg,
                            ar jag fokuserat på stegracket i väntan på utfall av min förvirring.
                            Därför har stegracket designats enligt principen att det skall gå att använda i vilket som av fallen!
                            Har vänt å vritt på konceptet ett par gånger innan jag satte sågen i MDFn. Nu är det på gång:

                            Steg 1: Inventera spillbitar. Den här visade sig lösa båda gavlarna perfekt!



                            Steg 2: Märk hål.



                            Steg 3: Ta ut hål, och kom ihåg att det är två olika håluttagningar på höger och vänster sida, vilket gör man måste komma ihåg vart de ska sitta sedan.




                            Steg 4: Isch montering.
                            Köpte ett par smidiga smågrunkor på Jula som hjälper att hålla en 90* vinkel när man monterar ihop. Underlättade en smula när man förborrade inför montering/limmning



                            Steg 5: Släng in den i bilen och upptäck oförutsedda problem.
                            Trevligt med plats kvar efter 3 steg + DSP+stegreläer etc!



                            YEAH!



                            Halvdålig bild, men en i stora drag är det passform.



                            Och så sista looken, hur det skulle monteras bakom ett C-väggsbygge. Då skulle man oxå behålla access till ca halva baljan för service av batteri&kablage istället för en fastbultad baslåda..



                            Upptäcket ETT oförutsett problem – nämnligen att jag tydligen lyckats vända på höger och vänster i alla fall. En timme efter Trälim+skruv vart ihopdraget... Tack å lov gick det smärtfritt att få loss, men att switcha till andra sidan blev inte riktigt lika <cleant> som en kan hoppas.
                            Kan notera att jag valt att inte bygga en topp-cover på stegracket (min plan är ngn form av ”öppning” men ändå med en skiva ovanpå. Anledningen är att denna skiva ska få gå ut till kanterna på bilinredningen, och agera som en cover. Detta gör att det inte är aktuellt att göra än på bra länge.

                            Har insett att för att få upp lite fart på byggandet och slippa omarbete och tattiga lösningar kommer man långt med två principer:
                            -Skapa en rak&rät bottenplatta, bygg sedan baserat på denna och uppåt.
                            -Börja inte för tidigt med att bygga covers baserat på hur en vision ser ut. Följdproblem kan komma och då är det att bygga om som gäller :/

                            Så här långt är jag svinnöjd

                            Mvh Surk

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Mors.
                              Batteriracket har fått sig en översyn.
                              Mitt största problem med det gamla var hur högt det var. På grund av ojämheter i baljan och lite hastigt fixade stödklossar visade sig att det blev rätt högt.
                              Så högt att ett fakegolv behövde vara höjt med styva 50mm för att få plats med uppstickande poler. Inte optimalt, och inte nöjd med läget.
                              Planen var att kapa ut en ny träskiva, då botten i baljan har en upphöjning på kanske 1.5cm i en ring i mitten, som jag tänkte lägga mig ”utanför” för att få ner racket.
                              Det slutade med följande utmallning av batterier och håligheten i mitten:



                              Noterar en helt klar förbättring på kanske 1.5cm jämfört med själva plåtåsen i mitten jag skruvar i, dvs totalt kanske en sänkning på 2.3cm från tidigare lösning, i snitt. Då ska man veta det lutade kraftigt uppåt i framkant. Detta är alltså en rejäl win man ser på bild.



                              Men ändå är detta ett visst meck att bygga en iläggsplatta, eller fräsa ur för den här borttagna höjden...
                              Och som vi börjar märka har säsongen för att plasta utomhus börjat lida mot sitt slut.
                              En diskussion om läget gav funderingen <slägga>.
                              Att helt enkelt banka ut ojämnheterna, och göra sig beredd på att bulta rakt igenom baljan.


                              En före/efter bild:





                              ..skalade bort de lösaste bitarna och smackade på rostskydd.



                              Resultatet var däremot riiiktigt i linje med vad jag sökte!



                              Detta resulterade i att jag valde att återanvädna min gamla platta, lite lätt moddad till mindre radie:



                              Kapade en slice på ca 20mm runt om med sticksåg, trömde en burk färg som ger en rimligt täckande vattenbeständighet framförallt på kanterna, vid sågkapet. Men sen över det hela




                              Monteringsdags. Lastade in små tyg dämpbitar för att minska eventuellt skrammel.



                              Letade upp spillbitar av tyg jag har sparat och hittade en som magiskt nog passade!!



                              Sprayade tyget, och limmade fast det på plats när skivan var monterad.



                              På med batterier, nu i höjd med mina önskemål! Känns betydligt bättre än förut!



                              När man reflekterar en smula över vad man håller på med, är det ibland fascinerande hur långt man är villig att gå för små förändringar.
                              Nu slaktade jag orginalskyddet på undersidan balja, bankade skiten ur den bokstavlgit talat, för att sänka höjden på batteripolerna med kanske 2.5-3cm totalt,
                              för att minska höjden på ett kommande fakegolv med kanske lika mycket, och slippa ha en upphöjning över orginalgolvhöjd (av allt att döma kan det få plats, ej hundra ännu!).
                              För en oinvigd är detta sannolikt rätt madness.

                              Mvh Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                De flesta som håller på och bygger ljud kastar ut reservhjulet och använder reservhjulsbaljan till att ha slutsteg i eller har som i ditt fall batterier i det. Tror aldrig jag behövt reservhjulet under alla år, men det känns ändå tryggt att ha ett. Har du "reservdäck på burk" eller reparationsskit i bilen, eller inget alls? Kommer vad det lider också kasta ut reservhjulet eller alternativt bygga ett högre golv.

                                Comment

                                Working...
                                X