Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp lådberäkning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp lådberäkning

    Hej!
    Har en Hertz Hx 300 d liggandes, som jag tänkte bygga ny låda till och använda hemma. Desvärre kan jag inte räkna lådor själv, så om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig med det blir jag mycket glad Rummet är ca 20 m2, och basen är tänkt att användas till film/musik. http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=20 Jag har någon gammal Pioneer Reference förstärkare hemma som jag tänkte använda, men går det bra att använda tex avdelning A vänster och B vänster på varsin talspole?
    Mvh
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Hjälp lådberäkning

    Prova med 60 liter netto och 4" port, röret görs 49 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Ett annat alternativ är 80 liter netto, där ska röret vara 33 cm långt och sedan trattar. Dämpmatta är tänkt att sitta på innerväggarna också.

    Skilnaden mellan de lådorna är dock inte speciellt stor egentligen, den större går aningen djupare men rullar av brantare nedanför avstämningen (ca 25 Hz).

    Att koppla en kanal per spole fungerar, men brukar inte rekommenderas eftersom det inte är säkert att kanalerna jobbar helt synkront och då jobbar inte talspolarna optimalt heller. Den uppfattningen har iaf jag, andra kanske har bättre förklaringar.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp lådberäkning

      Originally posted by Optima View Post
      Prova med 60 liter netto och 4" port, röret görs 49 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Ett annat alternativ är 80 liter netto, där ska röret vara 33 cm långt och sedan trattar. Dämpmatta är tänkt att sitta på innerväggarna också.

      Skilnaden mellan de lådorna är dock inte speciellt stor egentligen, den större går aningen djupare men rullar av brantare nedanför avstämningen (ca 25 Hz).

      Att koppla en kanal per spole fungerar, men brukar inte rekommenderas eftersom det inte är säkert att kanalerna jobbar helt synkront och då jobbar inte talspolarna optimalt heller. Den uppfattningen har iaf jag, andra kanske har bättre förklaringar.
      Tack för beräkningarna! Märker man om de inte är synkade när man lyssnar eller är det först när man eldar upp något?
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp lådberäkning

        Jag har faktiskt inte kopplat på det sättet själv och kan inte säga med 100% säkerhet vilken skillnad det blir ljudmässigt, andra får svara på det. Spolarna ska dock inte brinna upp så fort det blir en eventuell skillnad i signalerna.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp lådberäkning

          Det som kan hända är att spolarna hamnar ur fas, vilket märks på att det inte låter mycket alls. Det märker du normalt långt innan du tar sönder något. Det är inte konstigare än att koppla spolarna fel vid en bryggkoppling. Var lite noggrann så går det säkert bra.

          Hur löser du lågpassfiltreringen?
          Det kanske går att summera signalen i filtret så att båda kanalerna i förstärkaren får samma signal?

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp lådberäkning

            Originally posted by Jonhny View Post
            Det som kan hända är att spolarna hamnar ur fas, vilket märks på att det inte låter mycket alls. Det märker du normalt långt innan du tar sönder något. Det är inte konstigare än att koppla spolarna fel vid en bryggkoppling. Var lite noggrann så går det säkert bra.

            Hur löser du lågpassfiltreringen?
            Det kanske går att summera signalen i filtret så att båda kanalerna i förstärkaren får samma signal?
            Vad bra, då är det bara att prova och se om jag får till det. Får se om jag har det i stärkaren. Filtrering har jag inte riktigt löst än, förut hade jag något billigt filter som jag kopplade till en omvandlare, får se om jag hittar det igen.
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment

            Working...
            X