Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring detta paket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Funderingar kring detta paket

    Originally posted by jonash View Post
    15-20m billig? Ugh...
    15 meter har jag från datorn till TV:n
    Är det inte billigt så kan jag lika gärna köpa Boxee istället

    Den här är ju extremt billig, vad kan man räkna med för nackdelar när den är så billig? http://www.24.se/hdmi-kabel-15-meter-p-5506-c-675.aspx
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • Re: Funderingar kring detta paket

      Originally posted by Softis View Post
      15 meter har jag från datorn till TV:n
      Är det inte billigt så kan jag lika gärna köpa Boxee istället

      Den här är ju extremt billig, vad kan man räkna med för nackdelar när den är så billig? http://www.24.se/hdmi-kabel-15-meter-p-5506-c-675.aspx
      Signalförluster/bortfall.

      Vad du skall ha för kabel törs jag inte nämna till dig då mina enmetare är billiga med sina 5-600kr...
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • Re: Funderingar kring detta paket

        Och med signalförluster menar du hacking bild/ljud eller sämre bild/ljud?
        För om jag måste betala 1000-2000 kr så ser jag inte varför jag inte ska ha en Boxee istället
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • Re: Funderingar kring detta paket

          Jag har köpt in 15 meterskablar hdmikablar för 150 spänn till verksamheten på jobbet och de fungerar utan problem, det kommer inte vara några bekymmer.
          Last edited by Kulan; December 9, 2011, 12:26.
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • Re: Funderingar kring detta paket

            Låter alla tiders. Ska ta ett snack med sambon så återkommer jag
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • Re: Funderingar kring detta paket

              Haha, tanten hade beställt en Boxee box åt mig i julklapp
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • Re: Funderingar kring detta paket

                Guld, hoppas du blir nöjd Boxeen bygger ju trotsallt på xbmc..
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • Re: Funderingar kring detta paket

                  Haha jaså? Ja tyckte det var lite samma grej.
                  Hoppas också jag blir nöjd, men skulle inte förvåna mig om HDMI
                  uttaget i TV:n inte tar film xD
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • Re: Funderingar kring detta paket

                    oj ni har ju så rätt! ja tänkte ju på vga uttaget :/
                    läste däremot en test om hdmi kablar och det spelar ingen roll om du har en kabel för 2000kr eller en för 59kr du ser ingen skillnad

                    Comment


                    • Re: Funderingar kring detta paket

                      Originally posted by sjobas View Post
                      oj ni har ju så rätt! ja tänkte ju på vga uttaget :/
                      läste däremot en test om hdmi kablar och det spelar ingen roll om du har en kabel för 2000kr eller en för 59kr du ser ingen skillnad
                      skulle uppskatta en länk till det testet.

                      Mvh
                      Rutger
                      Du lär så länge du lever, heter det.
                      Jag tror att motsatsen är lika sann.
                      Bengt Feldreich
                      _______________________________________
                      _______________________________________

                      Comment


                      • Re: Funderingar kring detta paket

                        Som tur är har jag aldrig vart något för dyra kablar
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • Re: Funderingar kring detta paket

                          Originally posted by rutger j View Post
                          skulle uppskatta en länk till det testet.

                          Mvh
                          Rutger
                          finns massvis med dessa tester både i sverige och andra länder, å alla säger lika, bara bluff..

                          http://www.idg.se/2.1085/1.242208/un...-kabel-bluffen

                          http://www.testfakta.se/teknik/article14518.ece

                          Comment


                          • Re: Funderingar kring detta paket

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            Signalförluster/bortfall.

                            Vad du skall ha för kabel törs jag inte nämna till dig då mina enmetare är billiga med sina 5-600kr...
                            "Data skickades genom kablarna till en analysator, som mätte om eventuella signalförluster uppstod. Det gjorde det inte; samtliga kablar presterade identiska resultat på samtliga standarder. Från Clas Ohlsons modell för 169 kronor, till Van den Hul VDH HDMI Ultimate för 2 198 kronor."

                            Från testfaktas test
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • Re: Funderingar kring detta paket

                              Pratade ni inte om 15 meters hdmi kabel?
                              Då är det ganska farligt att kolla på tester på 1-2 meters kablar.
                              Jag kör själv på billiga hdmi kablar hemma, deltaco 1-3 meters kablar för under hundringen styck. De klarar full hd utan problem. Och jag håller med om att man klarar sig på billiga kablar i korta längder och skulle alldrig köpa en dyrare kabel där om man inte är extrem känslig.
                              Jag har även en deltaco 15 meters kabel för 100 kr som jag kör till min projektor då min supra kabel på 10 meter blev för kort efter att jag flyttade rack skåpet.
                              15 meters kabeln fungerar helt okej på 720p 50Hz upplösning. Min projektor är en äldre modell så den har ej full hd upplösning utan endast 720p.
                              Jag testade den kabeln till TV:n och 1080p upplösning men då blir det problem. Mitt ex kan man köra 24Hz på full Hd, men om jag ändrar till 50 eller 60 Hz så får jag knappt någon bild.
                              Om det skulle varit en supra kabel på 15meter eller annan dyrare kvalitets kabel är jag säker på att det funkat klockrent även på de mer krävande upplösningarna. Om man sen kör 3D och ljud så krävs det ännu mer bandbredd i överföringen. Jag körde enbart bild i min test.

                              Så visst fungerar en billig kabel så länge den inte är så lång. Men om du pratar 15 meter så kommer du inte att kunna köra full upplösning på den och du kommer troligtvis se en bildskillnad på dyr/billig kabel också när vi pratar de längderna.

                              Comment


                              • Re: Funderingar kring detta paket

                                Originally posted by sjobas View Post
                                oj ni har ju så rätt! ja tänkte ju på vga uttaget :/
                                läste däremot en test om hdmi kablar och det spelar ingen roll om du har en kabel för 2000kr eller en för 59kr du ser ingen skillnad
                                Originally posted by sjobas View Post
                                finns massvis med dessa tester både i sverige och andra länder, å alla säger lika, bara bluff..

                                http://www.idg.se/2.1085/1.242208/un...-kabel-bluffen

                                http://www.testfakta.se/teknik/article14518.ece
                                Rättkul att du får samma effekter på nätverkskabel då bandbredden blir lidande ju längre bort man kommer, detta brukar i telenätet motverkas med att signalstyrkan ökas ju längre bort signalen skall. Det finns en enledning till varför tex. xDSL tappar hastighet ju längre bort från stationen man kommer.
                                Dock talar vi om kilometervis med kabel nu. Men principen är densamma.

                                Originally posted by Softis View Post
                                "Data skickades genom kablarna till en analysator, som mätte om eventuella signalförluster uppstod. Det gjorde det inte; samtliga kablar presterade identiska resultat på samtliga standarder. Från Clas Ohlsons modell för 169 kronor, till Van den Hul VDH HDMI Ultimate för 2 198 kronor."

                                Från testfaktas test
                                Visst kan man ta till sig synpunkter och åsikter från tester, dock går jag efter mina egna ögon och öron.
                                Det är samma sak här som med låginåkablar för ljud. Har man en gång hört skillnaden mellan billiga dåliga kablar och dyrare bra kablar så ja.......då går man inte tillbaka.
                                Samma sak med kabel för BÅDE bild och ljud (som kräver mer bandbredd ju högre upplösning och ju fler kanaler man skall skicka).

                                Originally posted by heddan99 View Post
                                Pratade ni inte om 15 meters hdmi kabel?
                                Då är det ganska farligt att kolla på tester på 1-2 meters kablar.
                                Jag kör själv på billiga hdmi kablar hemma, deltaco 1-3 meters kablar för under hundringen styck. De klarar full hd utan problem. Och jag håller med om att man klarar sig på billiga kablar i korta längder och skulle alldrig köpa en dyrare kabel där om man inte är extrem känslig.
                                Jag har även en deltaco 15 meters kabel för 100 kr som jag kör till min projektor då min supra kabel på 10 meter blev för kort efter att jag flyttade rack skåpet.
                                15 meters kabeln fungerar helt okej på 720p 50Hz upplösning. Min projektor är en äldre modell så den har ej full hd upplösning utan endast 720p.
                                Jag testade den kabeln till TV:n och 1080p upplösning men då blir det problem. Mitt ex kan man köra 24Hz på full Hd, men om jag ändrar till 50 eller 60 Hz så får jag knappt någon bild.
                                Om det skulle varit en supra kabel på 15meter eller annan dyrare kvalitets kabel är jag säker på att det funkat klockrent även på de mer krävande upplösningarna. Om man sen kör 3D och ljud så krävs det ännu mer bandbredd i överföringen. Jag körde enbart bild i min test.

                                Så visst fungerar en billig kabel så länge den inte är så lång. Men om du pratar 15 meter så kommer du inte att kunna köra full upplösning på den och du kommer troligtvis se en bildskillnad på dyr/billig kabel också när vi pratar de längderna.
                                Du är inte ensam om att ha lagt märke till detta.
                                Jag känner ett antal som har problem när de kommit över 10m i kabellängd.
                                Teleteknik är underbart och går att applicera även på kortare sträckor
                                Har man inte signalstyrkan och bandbredden från början så ja.....då ställs det högre krav på ledaren.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X