Announcement

Collapse
No announcement yet.

Översätta motortermer från engelska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Översätta motortermer från engelska

    Hej, jag är översättare och håller på med en engelsk text där det förekommer några motortermer. Jag vet absolut ingenting om motorer, och undrar om det finns någon här som kan hjälpa mig att hitta rätt svenska termer.

    Sammanhanget är att det är en kille som håller på och meckar med en mycket gammal dieselmotor till en grävmaskin. Han är själv inte så kunnig vad gäller motorer, så det kan hända att det han säger inte är helt korrekt. Han säger något i stil med:

    “The fuel comes out of the tank, through the sediment filter and then through the lift pump.”

    Vad menar han med sediment filter? Kan det heta bränslefilter på svenska? Och vad är lift pump? Det kan tydligen översättas med lyftpump, men jag hittar ingen info om att det finns sådana i bilmotorer.

    Han säger också att han har hittat ”the neutral wire” som är kopplad till bilbatteriet (till minuspolen verkar det som, men jag är inte säker). Vad kan det heta på svenska? Jordkabel?

    Jag vore jättetacksam om det finns någon kunnig människa här som kan hjälpa mig!
Working...
X