Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monoblock

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Monoblock

Originally posted by PhoenixG View Post
    Eller så köper du Rockford Fosgate steget som jag har till salu här och
    parallellkopplar basen om du har en bas med 2x4 Ohms spolar.
    Då ser steget en belastning på 2 Ohm.

Det går att köpa till en remote Bass Boost 0 - 18dB vid 45 hz.
    Kostar 348:- på BRL. Detta kan adderas till de 1000:- plus frakt som jag vill ha för steget.

Vad i hela friden är en Remote Gain???
    Gainen är ingenting som man reglerar volymen med!

Rockford Fosgate monoblock P 300-1. Inhandlat på BRL 2009 06 24.
    Uppmätt till 252W @ 4 Ohm och 423W @ 2 Ohm av RF. Kvitto finns. Dock ej kartongen då jag är allergisk mot kartonger som ligger och tar plats.

Steget har inte jobbat mer än 10 timmar under snäll belastning.

Skicka PM om du är intresserad.
    Remote Gain och Bass Boost är två helt olika begrepp... Remote Gain (som tex genesis, dls och en massa andra steg är utrustade med) är som att gain potentiometern är flyttad ut från steget och monterad på en kabel... alltså samma sak händer om du vrider på potten på remoten som om du skruvar på gain potten på själva steget. Bass Boost ändrar på bass eq kurvan utan att ändra på gainen. om det står 0 till 18 db bass boost betyder det att du kan lyfta upp basdelen av frekvenskurvan (typ mellan 200 Hz och subsonic gränsen) från att den är platt (0 db) till att den är skitsne (18 db). Du kan jämföra det med loudness knappen på hemmaförstärkaren, fast loudness påverkar både diskant och bass. Är du med på skillnaden nu?

Och jag är ute efter en monoblock, men tack för ditt svar.

Comment

Originally posted by grahn View Post
      Helt grymt steg, så klart, och inget helt tokigt pris heller, men detta är överkurs för min lilla anläggning...

Men tack för ditt svar i alla fall.

Comment

jag har ett fint litet Earthquake steg nytt i kartong med remote.
        kolla min sida.

Comment

Originally posted by gocc View Post
          Remote Gain och Bass Boost är två helt olika begrepp... Remote Gain (som tex genesis, dls och en massa andra steg är utrustade med) är som att gain potentiometern är flyttad ut från steget och monterad på en kabel... alltså samma sak händer om du vrider på potten på remoten som om du skruvar på gain potten på själva steget. Bass Boost ändrar på bass eq kurvan utan att ändra på gainen. om det står 0 till 18 db bass boost betyder det att du kan lyfta upp basdelen av frekvenskurvan (typ mellan 200 Hz och subsonic gränsen) från att den är platt (0 db) till att den är skitsne (18 db). Du kan jämföra det med loudness knappen på hemmaförstärkaren, fast loudness påverkar både diskant och bass. Är du med på skillnaden nu?

Och jag är ute efter en monoblock, men tack för ditt svar.
          Hej gocc!

Nja, jag var nog med på skillnaden redan innan. I alla fall tror jag det men jag har haft fel förr och kommer förmodligen ha det igen.

Jag förstår att du inte vill ha bass boost som är som du beskriver det lite av en loudnessknapp. I min värld (och i andras världar med kanske) även kallad ljudförvrängare.

Jag vidhåller frågan. Vad i hela friden är en remote gain control?

Jag har ett DLS-steg som är utrustat med Sub Level Control.
          Det är ju inte samma sak som att du påverkar gainen med fjärren.

Det påverkar ju bara frekvensområdet) (ljudstyrkan) där subben är inställd och arbetar
          Alltså inte över hela frekvensregistret.

Det är möjligt att det finns steg som har remote gain control.
          Om det nu finns det så förstår inte jag syftet med det faktiskt?

Gainen är något som man ställer in en gång och sedan rör man inte den. Nåja, inte riktigt sant, en del experimenterar nog lite mer med denna.

Finns lite mer eller mindre suspekta metoder för att ställa in gainen men det är väl egentligen användande av ett oscilloskop som gäller om man verkligen ska vara noga.
          Jag vidhåller att gainen inte är en volymkontroll utan något som man använder för att matcha komponenterna mot varandra.

Inte riktigt rätt att diskutera detta under köp och sälj. Säg till så lyfter vi ut detta och låter proffsen (även du kanske) klargöra och förklara alla varianter av boost,level control , gain, remote, loudness och f@n och dess moster.

Sen så är P 300-1 ett monoblock! Enligt mig i alla fall och enligt BRL.
          Är det inte det så får någon gärna förklara vad det är.

Dessutom är det inte till salu längre.

Jag tror att det var MatsH som skrev att sälja är ett fult ord?
          Jag tror att det ska bli min devis också.
          sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Upp! Behöver fortfarande ett monoblock.

Comment

Working...
            X