Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang. ljudbygge?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Frågor ang. ljudbygge?

Har byggt ljud ett par år nu (lekman) och fått det att låta hyffsat i mina öron!
    Har i princip inte "labbat" nånting utan följt tillverkarnas råd vad gäller låda etc!

Har aldrig mätt eller fått bedömt ljudet man byggt (kan bero på att man aldrig tävlat )!

Men har blivit lite nyfiken på hur man mäter upp en bils peak Hz! Vad jag har fattat så e det ganska viktigt när man bygger låda!

Som ett exempel: Har nu en Volvo V70 -97. Har samlat på mig en del grejer som ska in! En SPL 460d1 driven av ett Stetsom 4K2D i 2ohm! Framsystem består av 2st SPL Dynamics ICE-8Nd Neo driva av ett SPL ICE 150.4 och ett par SPL Dynamics HD25T drivna av ett SPL ICE 150.2!

Har plastat å byggt några dörrsidor till div. bilar så framsystemet kommer att få en rejäl å stadig montering!

5st Tudor Maxxima DC finns i strömväg (1 fram 4 bak) å 50mm2 kabel är genom gående i bygget!

Har även ca 120 SC-mattor att tillgå så det kommer dämpas rejält!

Om jag nu dämpar bilen efter konstens alla regler, hur väl kommer "lådberäkningen" som jag fick utav säljaren att passa till just min bil!

Tanken med detta bygge är att spela högt (när andan faller på) men även låta bra till "vardags"-lyssnande! Blandad musik!
    Vill oxå bygga snyggt så man kanske kan "dema" lite om man är på en träff!

Men.....hur får jag fram peaken i Hz när jag dämpat bilen??? Har inte tillgång till Thermlab å dylikt!

Känns jobbigt att bygga ihop något med så pass "dyr" utrustning å att det sen låter skit!

MVH
    Putte
    SPONSORER

MIN PLÅNBOK

Re: Frågor ang. ljudbygge?

Det ända riktiga du kan göra är att försöka låna ett TL.
    De förslag på låda som man brukar få fungerar bra till de flesta musik stilar och bilar.

Men om man vill spela högt eller SQ på högre nivå så är det bara labbning som gäller.

Peaken på en bil förändras hela tiden beroende på temperatur och andra faktorer.

Så det som gäller är att skaffa ett TL eller låna. Du kan även åka på en tävling och få bilen uppmätt där.

Ps...Jag röstar på det sista alternativet. Då kan du även få goda råd från dom andra och lite blodad tand
    Last edited by Mikka; June 29, 2011, 05:55.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Working...
    X