Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämning fråga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Avstämning fråga

Tjenare

Har en fråga ... Vill att det ska spela högt med öppna dörrar då bilen oftas framförs med nervevade rutor. Men hur gör man med avstämningen på lådan då?

Basarna blir som der ser ut idag 4st DD 510 eller 512

Ingen som har ett tips på en låda ?

Kommer säkert få bygga flera men en vik åt rätt håll underlättar lite

/ Coffa

Re: Avstämning fråga

Lite större låda än "normalt" för den basen och kanske lite lägre avstämning med, dessa grejer tycker ja brukar resultera i mkt mer bas med nervevade rutor/öppen dörr. Dock får man väl se upp så det inte bara spelar djupt.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

jo det är sant ... om man säger lite större om rek är 40 liter är 50 liter lite större eller på tok för stort ?

Comment

ingen som kan detta ?

Comment

Men vad tror ni om detta ?

basar är 4st DD 510 detta är ett rent försök att komma någon vart med detta men =) ingen kung på att räkna lådor så hjälp mig

147 liter ink basar + port
          port 8,8cm x 54,6 och 35cm lång jag fick detta till 35hz i avstämning

Så hur ser detta ut tycker ni ?

Comment

När jag räknar på 147 liter nettovolym och 54,6 x 8,8 cm i portmått så får jag det till ca 58 cm lång för att komma ner till 35 Hz avstämning. 35 cm lång port bör få ca 41 Hz avstämning.

Den lådan ser iaf ut att kunna spela på ganska ordentligt i de lägre registren när jag kollar i beräkningsprogrammet, förhoppningsvis funkar det bra med nervevade rutor.

Comment

med vilken av avstämningarna tycker ni att man ska köra på ... ? Vill höras=)

Comment

Om det går att göra totalt 40 cm lång port som får minst 14-15 cm fritt utrymme mellan mynningen inuti lådan och motstående vägg, då kan du bygga porten 54,6 x 10,1 cm. Det blir ca 42 Hz avstämning, men om du stoppar in träskivor i porten så att innerbredden minskas till 6,4 cm så hamnar avstämningen runt 35 Hz.

På så sätt kan du reglera avstämningen en del iaf.

Jag har hela tiden utgått ifrån 147 liter i nettovolym, dvs när både basar och port sitter i lådan.

Comment

Tackar optima men har råkat lura dig och mig själv =(

några missar i mäteninge fick allt att ta en helt ny vändning...

När jag kapade ut alla bitar och sedan monterat ihop lådan utan att limma den så märkte jag ganska snabbt att den inte får plats =( Har nu minskat låda och kommer medföra att lådan krympte samt att porten blir mindre.. kommer det att funka ändå ?

Nu ser det ut så här lådvolym 136 liter om jag räknar bort en port med följande mått "54,6cm x 6,2cm x40cm "13,5 liter " tot 149,5. lådan är 58cm invändigt så om det behövs 14-15cm mot bak väggen så är 44cm max längd. Om man inte förlänger den på utsidan.

Tips ?

Comment

Så totala volymen ligger alltså på 149,5 liter?

Det går ju bort 1,4 liter per bas enligt DD:s monteringsinfo, sedan tar porten upp mer plats än du har skrivit på eftersom du räknade på innerbredden. Lite knepigare att räkna ut allting när man har en färdigbyggd låda och måste dra ifrån alla saker, ska se om jag får till det.

Gör porten 45 cm lång inuti lådan, innerbredden ska vara 8 cm. Avstämningen bör hamna på ca 40 Hz. Om du minskar innerbredden till 5,7 cm så blir det runt 35 Hz avstämning, det borde inte vara någon stor risk för flåsljud om du inte trycker in speciellt mycket mer än 1200 W teoretiskt sett.

Lådans nettovolym kommer att vara ungefär 119 liter, porten tar upp 25 liter (22 mm materialtjocklek) och basarna ca 5,5 liter.

Allt uträknat utifrån 149,5 liters byggvolym och 22 mm materialtjocklek i porten+baffeln, hoppas jag inte har gjort någon miss nu.

Comment

Hej ..

front baksida samt sidor i lådan är i 28mm MDF topp och botten 22mm spån

Inner mått på lådan 102cm x 58cm x 23cm = 136l minus basarna,. Porten sitter på utsidan lådan vilken gör att den inte tar upp någon volym i lådan. Kan i värsta fall bygga om porten lite på bredden till 59cm ist för 54,6cm vet inte om det skulle göra någon skillnad ? 54,6cm x 6,2cm x40cm är portens innermått men som jag skrev kan jag öka bredden till MAX 59cm inner mått men då kommer jag få sparka i lådan. Det gör jag om det blir bättre =)

sorry för allt strul. hoppas du förstår

Comment

Okej, så då spelar det egentligen ingen större roll om portmåttet "6,2 cm" måste göras större?

Eftersom porten ska sitta på utsidan så borde den ju gå att göra ännu längre om det behövs, som jag tolkar det hela så skulle den teoretiskt kunna börja i ena änden av "102 cm" och sluta i andra änden av "102 cm". Stämmer det?

Om jag tolkar fel så får du nog göra en bild/skiss, jag får det tyvärr inte att gå ihop annars. Vet inte om jag har låst fast mig i ett speciellt tankesätt, händer ibland.

Comment

Working...
                        X