Announcement

Collapse
No announcement yet.

gain fråga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• gain fråga

nu är det så här att jag självklart vet att gainen ökar volymen, men jag skulle vilja veta mer ingående vad det är som händer.

jag har redan frågat en kille som gav mej ungefär det svar som jag redan viste. men min fråga är alltså vad den gör. och hur det samspelar med HU utsignal på lågnivån.

anledningen till att jag frågar detta är att jag har precis köpt mig ett nytt monoblock som jag tycker att jag får gaina på så jäkla mycket för att det ska hända nått.. ungefär 70% för att det ska börja röra på sig.. resterande anlägning är en jvc spelare och en bitone.

någon som kan förklara det jag frågar efter? alltså förhållandet mellan hu signal mot stegets och villken inverkan det har

Re: gain fråga

Har du gjort rätt när du gör "första" setupen med Bit1'n?
    Då ska man ju ställa huvudnivån.
    Dom andra stegen verkar ju fungera bra, så är det inte fel ställt i Bit1an,
    så är det nog monoblocket som är haken.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
      nu är det så här att jag självklart vet att gainen ökar volymen, men jag skulle vilja veta mer ingående vad det är som händer.

jag har redan frågat en kille som gav mej ungefär det svar som jag redan viste. men min fråga är alltså vad den gör. och hur det samspelar med HU utsignal på lågnivån.

anledningen till att jag frågar detta är att jag har precis köpt mig ett nytt monoblock som jag tycker att jag får gaina på så jäkla mycket för att det ska hända nått.. ungefär 70% för att det ska börja röra på sig.. resterande anlägning är en jvc spelare och en bitone.

någon som kan förklara det jag frågar efter? alltså förhållandet mellan hu signal mot stegets och villken inverkan det har
      Gain är känslighetsmatchning vilket innebär att om du exempelvis ställer ratten på 2V och sedan skickar in 2V signal så lämnar slutsteget maximal ren utsignal. Problemet är bara det att signalen som du skickar ut från lågnivutgången sällan når upp till den angivna utsignalen när du spelar musik varför känsligheten får ställas upp så att det händer någonting. Nackdelen om man ställer den för högt är att det riskerar att "klippa" om signalen blir för hög och det uppstår distortion. Jag brukar generellt säga att så låg gain som möjligt är att föredra för bäst ljudkvalitet.

Mvh Mattias Hedin
      DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

okej. men kan man på något vis mäta upp signalen från lågnivån när musiken fortfarande låter bra och sen matcha in volten man har då? så det aldrig går över styr och distar sönder allt man äger och har

Comment

Vet inte om detta är rätt?

Koppla bort högtalarna, koppla in ett oscilloscope på högtalareutgången, vrid ner gain till lite, kör en sinuston på lämplig frekvens (0db), höj volymen på HU tills du ser att tonen klipper, sänk sedan volymen tills det precis slutar klippa, nu höjer du gain tills det börjar klippa, sänk sedan gain tills det precis slutar klippa. Klart

Comment

Nja tror man får göra lite annorlunda, börja med att köra sinuston i spelaren och mät på lågnivåutgångarna vid vilken volym det börjar klippa. När man gjort det så sänker man ett steg, kopplar in lågnivån till steget och mäter på stegets utgångar samtidigt som man vrider upp gain tills dess att det börjar dista.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Blir ju samma sak, eftersom jag ställt ner gainen så lågt i mitt fall att hu klipper i första mätningen och slutsteget i andra mätningen. Men det kan ju vara ännu mera korrekt att mäta som Chriztoffer säger

Comment

Borde bli samma ja, men om man mäter på huvudenhetens utgångar så är man iaf 100% säker på att slutsteget inte på något vis påverkar signalen.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Hedde View Post
                  Gain är känslighetsmatchning vilket innebär att om du exempelvis ställer ratten på 2V och sedan skickar in 2V signal så lämnar slutsteget maximal ren utsignal. Problemet är bara det att signalen som du skickar ut från lågnivutgången sällan når upp till den angivna utsignalen när du spelar musik varför känsligheten får ställas upp så att det händer någonting. Nackdelen om man ställer den för högt är att det riskerar att "klippa" om signalen blir för hög och det uppstår distortion. Jag brukar generellt säga att så låg gain som möjligt är att föredra för bäst ljudkvalitet.

Mvh Mattias Hedin
                  Tycker att orden "Gain är känslighetsmatchning" väl beskriver vad "Gain" inställningen på slutsteg handlar om.

Det man gör är att matcha amplituden på signalen som kommer ut från din t ex CD till Slutstegets ingång. Den brytpunkt där insignalens amplitud överstiger vad steget kan hantera och så att säga slår i taket där börjar slutsteget tappa kontrollen. När detta blir hörbart för örat handlar det ofta om några % distorsion. Därför bör man helt enkelt skruva upp tills man anar distorsion sedan skruva tillbaka en bit igen.

Att försöka ställa in gain nivån på ett steg när man har loudness, bassboost mm på är helt meningslöst. Börja med att ställa allt vad som heter bas och bassboost på neutral. Även delningsfrekvensen bör vara någorlunda inställd innan man ställer sin gain.

Det tar tid innan man hittar känslan för att ställa in nivåer och putsa till det sista lilla som man kan få ut av välljud ur en anläggning.

Comment

Working...
                  X