Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med 6st pioneer ts-w 3002d4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med 6st pioneer ts-w 3002d4

Ska hjälpa en kompis med sin mercedes. w126 kaross sedan.
    Ingen tank kommer finnas mellan bagaget och ryggstödet.
    Bilen kommer bli en fyllepråm med 350hk 300td motor.
    Nu till ljudbygget:
    6st pioneer ts-w 3002d4 finns att andvändas. ett gäng genesis bassteg osv.
    Vad tycker ni alla pro´s som vore den bästa lösningen. Slutet eller portat?
    mottat lite snabbt idag och de finns ca 240liter (yttermått) 91x70x38 att andvända sig av.
    Ägaren av bilen vill ju såklart kunna spela HÖGT!

En stor portad låda med alla i eller varsin låda för varje element?

kom med förslag!

Re: Hjälp med 6st pioneer ts-w 3002d4

120 liter netto med dubbla slotportar på ca 230 cm2 (64x3,6 cm i uträkningen) som är 58 cm långa, då är avstämningen beräknad till runt 40 Hz och åtminstone 3000 W borde kunna tryckas in utan flåsljud.

Även 120 liter netto slutet ska ge tryck, men inte lika mycket som portat.

Comment

bandpasslåda,, även om du inte har tanke där, är ju trots allt en sedan,,

har du nå info vad som är gjort på motorn ?
      NMIAB.se
      http://www.facebook.com/nmiab
      http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Förslag på 4:e ordningens bandpasslåda:

Sluten kammare (per bas): 9 liter netto
        Portad kammare: 120 liter netto
        Port: 1 st 10" VVS-rör (234 mm innerdiameter) som är 20 cm långt, avstämningen höjs med ca 5 Hz om röret görs 13 cm.

Comment

är inte precis profs men kör med bandpass lådan som optima säjer den kommer låta optima har några år i branchen vet du

Comment

tacka tackar

120 liter för 6st? låter litet de? nu har man några förslag att fundera på.
            en bandpasslåda blir ju lite enformig i längden men spelar ju på bra. lutar åt 4:e ord portat låda.
            slotport? hmm rör blir ju enklare att montera upp genom hatt hyllan eller är slotporten så mycket bättre?

kan bli en ganska cool bil faktiskt.
            motorn: 300d motor (6cyl 2ventil) modifierad pump gjort i finland. turbo ej spikat riktigt än. men betydligt större orginal, nytt grenrör och intercooler.

Comment

Originally posted by Linkowich View Post
              120 liter för 6st? låter litet de?
              Jo, det kan jag nog hålla med om, men utifrån basens parametrar så räcker det teoretiskt med "bara" 120 liter netto för att kunna ge ordentligt tryck.

en bandpasslåda blir ju lite enformig i längden men spelar ju på bra.
              Om du menar att ljudet kommer att låta enformigt så är min åsikt att det nödvändigtvis inte behöver vara så bara för att det handlar om en bandpasslåda.

Att bandpasslådan har fått det ryktet beror enligt mig (observera, eget påstående) till stor del på "feldesignade lådor i förhållande till lyssningsmiljön", dvs man har tex beräknat en låda för inomhusbruk men lådan ska sitta i en bilkupe. Det förslag jag har skrivit ska i teorin inte spela mer peakat än basreflexförslaget.

slotport? hmm rör blir ju enklare att montera upp genom hatt hyllan eller är slotporten så mycket bättre?
              I just detta förslag blir det nog lite knepigt att få plats med flera runda portar med tanke på att det ska rymmas 6 st 12" basar, därför räknade jag på slotport istället.

Jag vill också säga att jag visserligen har hållit på med diverse lådberäkningar i ett antal år, men inte byggt jättemånga egna lådor eller tävlat. Mest teoretiska uträkningar alltså, så folk vet.

Comment

hej igen! efter en stunds räknande så är de konstaterat att de går inte att få in 6st basar i bilen.
                men 5 st går med lite trix. jag föreslog 3 st men bilägaren tjatade på.

så nu blir de 3st framåt mot ryggstödet och 2st och portarna uppåt i hatthyllan... ej helt optimalt men men ägaren vill ha de så.

så vad blir 4.e portad för volym med 5st. helst bara en port om de går. och helst ej längre än 50cm

Tack för svar

Anders

Comment

100 liter netto med 350 cm2 slotport (70x5 cm i uträkningen) som är 48 cm lång, fortfarande ca 40 Hz avstämning. Lufthastigheten blir högre i detta förslag, beroende på att arean måste vara tillräckligt liten så att portlängden inte överstiger 50 cm. Se till att runda av alla skarpa kanter i portens båda ändar.

Comment

Working...
                  X