Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips vid vägg bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips vid vägg bygge

    Tja ska börja med ett väggbygge i en saab 9000 och har ju läst på så mycket som möjligt om det eftersom detta kommer bli det första väggbygget för mig men har några saker som jag inte riktigt vet hur jag ska göra exempelvis det med dämpning är det nödvändigt och dämpa massor bakom väggen eller ska man fokusera på och dämpa ordentligt framför väggen ist?
    Basarna som kommer användas är 4st jbl gto 1514 som kommer monteras i 2st portade lådor med slotport emellan basarna för det borde väl stabilisera upp hela lådan då ist för en enda stor låda?
    Hela ideén med bygget är att kunna dra på med musik kommer också montera 4st 6,5" i varje dörr och 1st 6,5" kitt på brädan.
    Sen har vi det med ström biten oxå kommer montera 120ah generator på den räcker det med en 70mm2 kabel mallan generatorn och mina dubbla nsb170 som kommer va i skuffen eller ska man köra på dubbla kablar?
    Batterierna kommer jordas bak på nått bra ställe kommer dra en jord till varje funderade jag på men ska man jorda steget i batterierna eller ex bältesinfästningen?
    Finns det nått annat som är viktigt och tänka på förutom att det ska va tätt bakåt?
    Kom med massor av tips finns säkert nått jag inte tänkt på

    Skulle någon kunna räkna ut lådvolym till lådorna basarna kommer drivas av ett soundstream xxx6500

  • #2
    Re: Tips vid vägg bygge

    Om du är ute efter att det ska visa höga siffror på mätaren så tycker jag att du ska bygga en stor låda till alla fyra basarna med porten på förarsidan. Porten på förarsidan gör att du flyttar tryckpunkten till passagerarsidan där micken är placerad.
    Du kan ju använda dig av t.ex gängstång för att staga upp lådan. Sen kan du köra med t.ex 2-3st 22mm skivor ihop så du får 44-66mm tjockt material till lådan.

    Angående dämpningen så kanske du kan lägga ett lager bakom väggen bara för att undvika skrammel osv men som du säger själv så är det bara att fokusera på att dämpa framför väggen.

    Har du flera bra jordpunkter kan du jorda steget i bilen istället för batteriet.

    Lycka till!

    Comment


    • #3
      Re: Tips vid vägg bygge

      Jag är inte på jakt efter att det ska visa högt på mätaren.
      Materialet till lådan kommer nog bli björkplyfa efter som jag har hittat det till bra pris vet inte om jag ska gå upp till 30mm eller om det räcker med 22mm.
      Sen kommer jag få mycket kortare kabel om ja jordar steget i batterierna men finns det några nackdelar med det?

      Comment


      • #4
        Re: Tips vid vägg bygge

        Vad jag vet så är det bara fördelar med att jorda steget i batteribanken om den inte är mer än 0.5-1m ifrån steget.

        Ang lådan så kan det bli utsläckningar och allt vad det heter om man har för många basar i samma låda. Tydligen så blir det så med 4 st RE SR 15 iaf, därför du kanske vill ha 2 separata lådor?
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Tips vid vägg bygge

          Börja bygg en riktigt stabil stomme....Regla eller svetsa, ditt val

          Sen klär du med skiva/skivor med lim o skruv (använder du mdf FÖRBORRA!)

          Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

          VEM FAAAN VAR WIECHERT?

          Comment


          • #6
            Re: Tips vid vägg bygge

            Originally posted by partyvan View Post
            Tja ska börja med ett väggbygge i en saab 9000 och har ju läst på så mycket som möjligt om det eftersom detta kommer bli det första väggbygget för mig men har några saker som jag inte riktigt vet hur jag ska göra exempelvis det med dämpning är det nödvändigt och dämpa massor bakom väggen eller ska man fokusera på och dämpa ordentligt framför väggen ist?
            Basarna som kommer användas är 4st jbl gto 1514 som kommer monteras i 2st portade lådor med slotport emellan basarna för det borde väl stabilisera upp hela lådan då ist för en enda stor låda?
            Hela ideén med bygget är att kunna dra på med musik kommer också montera 4st 6,5" i varje dörr och 1st 6,5" kitt på brädan.
            Sen har vi det med ström biten oxå kommer montera 120ah generator på den räcker det med en 70mm2 kabel mallan generatorn och mina dubbla nsb170 som kommer va i skuffen eller ska man köra på dubbla kablar?
            Batterierna kommer jordas bak på nått bra ställe kommer dra en jord till varje funderade jag på men ska man jorda steget i batterierna eller ex bältesinfästningen?
            Finns det nått annat som är viktigt och tänka på förutom att det ska va tätt bakåt?
            Kom med massor av tips finns säkert nått jag inte tänkt på

            Skulle någon kunna räkna ut lådvolym till lådorna basarna kommer drivas av ett soundstream xxx6500
            Jag kan starkt rekommendera att du använder färre element och av högre kvalité. Kvalité går före kvantitet.

            Stabilt och tätt är ledorden för ett bra bygge. Bygg lådan större än vad som rekommenderas. Du kan alltid göra lådan mindre men för att göra den större får du börja om från början.

            När det gäller jordpunkter så borra gärna genom plåten och skruva ihop från båda hållen så du får ett ordentligt tyck på kontaktytorna. Slipa rent ytorna och smörj in med universalfett eller polfett.

            Dämpa ytor som är instabila men redan hårda ytor är inte nödvändigt.

            Kolla gärna in på projektet på denna sida. Bygger man såhär räknar man inte med att återställa bilen till originalskick.

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=4484

            Även om du inte ska bygga såhär så kan du alltid snappa upp någon idé.

            Comment


            • #7
              Re: Tips vid vägg bygge

              Anledningen till varför just dessa element ska användas är för att jag redan har dom liggande efter att byte.
              Har alla komponenter som steg basar högtalare batterier och dom flesta kablar liggande och tycker det är lika bra och försöka göra det bästa av dom sakerna man har.
              Kan tilläggas att detta bygge inte ska tävlas med utan mer tänkt som spela högt vid korvmojjen:P
              Funderade på byggskum från biltema fungerar det för det fanns 12pack till ganska överkomligt pris?

              Comment


              • #8
                Re: Tips vid vägg bygge

                Originally posted by partyvan View Post
                Anledningen till varför just dessa element ska användas är för att jag redan har dom liggande efter att byte.
                Har alla komponenter som steg basar högtalare batterier och dom flesta kablar liggande och tycker det är lika bra och försöka göra det bästa av dom sakerna man har.
                Kan tilläggas att detta bygge inte ska tävlas med utan mer tänkt som spela högt vid korvmojjen:P
                Funderade på byggskum från biltema fungerar det för det fanns 12pack till ganska överkomligt pris?
                Okej då är jag med.

                Har aldrig köpt byggskum på Biltema så kan inte säga något om kvalitén på den.

                I 745an använder jag byggskum från "Harald Nyborg" 35Kr flaskan. kvalitén är okej men dyrare skum är lite bättre. Men över 130kr flaskan kändes inte så lockande när man ska använda runt 16-20 flaskor.

                Comment

                Working...
                X