Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till SPL-380D2, hjälp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till SPL-380D2, hjälp?

    Hallå har gjort ett tappert försök på att bygga min första "seriösa" låda men är lite besviken på resultatet.
    Har som sagt en SPL Dynamics SPL-380D2 15" i låda på 90liter - avdrag för bas och port (vet inte exakt hur mkt det blir?) och en 6" port på 25cm mätt med en tratt och röret. Lådan är byggd i 22mm spån med dubbla skivor på baffeln och är helt tät osv så det är inge sånt som spökar.
    Matar basen med ett SPL Dynamics ICE 1500.1

    Men jag tycker helt enkelt att det är för dåligt ljudtryck nu, bör gå att spela mkt bättre, som bäst låter det om man står med förardörren öppen och lyssnar 1-2m ifrån bilen, det låter som "tyngst" då men vill ju ha det som bäst när man sitter i bilen givetvis, just nu låter det inge vidare.
    Har ett stort lastbilsbatteri ca 50cm från steget så ström bör finnas men om nån annan har förslag på vad som kan spöka?

    Bilen ifråga är en Ford Sierra, helt odämpad;p

    Bild:

    Har basen uppåt mot taket och steget hamnar mot bagageluckan liksom.
    Tack på förhand

  • #2
    Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

    Spela in basen om den inte är gjort för det gör stor skillnad.
    Testa förläng röret 5-10cm. Sen skruva inte steget på baslådan då risken är att steget vibrerar sönder.

    MVH//Björn

    www.dbakuten.se

    Comment


    • #3
      Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

      Basen är ju demospelad hos er så den lär väl vara inspelad?
      Men ska prova förlänga porten imorgon, och att dämpa lådan skulle det ge posetivt resultat?
      Har inget sånt hemma så kan bara inte prova men införskaffar mej om du tror att det skulle hjälpa
      Och tar och flyttar på steget då.

      Comment


      • #4
        Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

        Originally posted by Roppin_ View Post
        Basen är ju demospelad hos er så den lär väl vara inspelad?
        Men ska prova förlänga porten imorgon, och att dämpa lådan skulle det ge posetivt resultat?
        Har inget sånt hemma så kan bara inte prova men införskaffar mej om du tror att det skulle hjälpa
        Och tar och flyttar på steget då.
        Om basen kom från oss så är den oinspelad därimot har den varit uppackad för visning i en av butikerna.

        Så ta och spela in den och förläng porten.

        Sen justera in steget ihop med övriga anläggningen. Jag vet att den basen spelar riktigt gott till normalt bruk med det steget, låda samt i sådan bilmodell om inget annat är tosigt,

        MVH//Björn

        www.dbakuten.se

        Comment


        • #5
          Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

          Okej, tack för svar
          Vad får jag för avstämnings hz med port på 35 cm då? Eller är det 30 jag ska sikta på?
          MvH

          Comment


          • #6
            Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

            Lite knepigt att räkna ut avstämningen med nuvarande port eftersom du har angivit hela portlängden istället för endast röret, men det borde ligga på omkring 45 Hz just nu iaf. Med 10 cm längre rör ska avstämningen minska till ca 40 Hz.

            Comment


            • #7
              Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

              Och som vanligt så tycker jag att man ska ha riktigt låg avstämning om man vill spela djupbas, runt 35-38hz. Men det får man gå efter tycke.
              Själv har jag 31 hz i avstämning på min nya låda
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                provade att limma på den del av porten jag tidigare sågade bort men det vart ingen höjdare så blir till att fixa ett helt nytt rör snarast möjligt, frågan är då hur långt det ska vara? fått blandade svar på det och eftersom att min erfaranhet av portning är väääääldigt begränsad är jag tacksam för alla tips och råd jag kan få

                Comment


                • #9
                  Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                  Det är inte säkert att ljudet blir speciellt mycket bättre innan basen har blivit inspelad.

                  Hur långt var själva röret innan du limmade dit den avsågade biten?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                    vet inte exakt, men hur lång kan en tratt tänkas vara? 5cm?
                    Röret är väl runt 20 cm då antar jag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                      80L och en 6" med två trattar och 30cm rör hade jag till mina D1 basar, spelar nice till det mesta, var bättre stamp i dubbelkaggen med 15cm rör men lät mkt trevligare allround med 30cm.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                      www.garaget.org/Frippe_L

                      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                      Comment


                      • #12
                        Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                        Man brukar säga att en 6" tratt räknas som 4 cm rör, i så fall låg nog avstämningen ett par Hz lägre än jag skrev tidigare. Du kan ändå göra röret ca 10 cm längre, då bör avstämningen hamna litegrann under 40 Hz.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                          Okej, tar och skaffar mej ett rör till på 30cm då så provar jag med det!
                          Men dämpning i lådan, är det nåt man använder? isånnafall vilken effekt på ljudet har det?

                          Och vad det gäller inspelning av basen är det nåt särskilt man gör då eller bara att spela musik?
                          Tacksam för tips

                          Comment


                          • #14
                            Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                            Om man vill kunna spela högt så ska inte dämpmaterial användas, ur dB-synpunkt är det en nackdel.

                            Ett sätt att skynda på inspelningen är att spela sinustoner, tex 40 Hz eller så, i ett dygn. Man låter bilen stå med bra laddare inkopplad och ser till att det spelar hela tiden, konrörelsen kan vara några mm. Finns säkert andra sätt också.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Låda till SPL-380D2, hjälp?

                              Okej, bygger i första hand en musik låda men att kunna prova på BR nån gång hade varit kul så skippar väl dämpning då
                              Och det där med sinustoner som inspelning ska jag absolut prova!

                              Och måste komma med några amatörfrågor till när jag har chansen, antar att jag ska ställa subsonicen så exakt på avstämningsfrekvansen jag kan?

                              Men LP filtret och bassboosten, finns det något speciellt man ska ställa det på?
                              Nånting att utgå ifrån iallafall?

                              Comment

                              Working...
                              X