Announcement

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare för SPL galningar.. :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En tankeställare för SPL galningar.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=QfsrA_ZUVas&feature=sub

Yup..
    Builder of the Metallica Tribute Car

Re: En tankeställare för SPL galningar..

På vilket sätt? En spl-galning bryr väl inte sig om nåt som heter musik dem kör ton.
    En anläggning byggd enbart för o spela högt på mätaren brukar ju låta skräp till musik ändå det är ju ingen nyhet, dessutom eldar man ju grejerna lättare om man försöker spela musik med den.

Antar att han PWK har fått klagomål på att hans lådritningar inte spelar så högt som kunderna ville?
    Dock så spelar dem säkert så bra eller bättre som dem ville att det skulle göra upplevelsemässigt.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Verkar som han har försökt att spela högt, men det gick nog inte så bra
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Tänk om man gillar att lyssna på en 73hz ton då! :P Den spelar ju bra iaf i en Panda!
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Vill man spela högst SPL så blir det avkall på kvaliteten och vice versa. Men det var väl ingen nyhet. Personligen bygger jag för bästa ljudkvalitet med förmåga att leverera. Dvs låg avstämning så all musik fungerar, vilket ger sämre verkningsgrad i "bilens peakområde" men ett jämnare ljudtryck över hela arbetsområdet.

Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Softis View Post
            Verkar som han har försökt att spela högt, men det gick nog inte så bra
            Denna killen är en känd lådkonstruktör Softis. Googla på PWK designs eller kika in här: http://pwkdesigns.com/

Mvh Mattias Hedin
            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Hedde View Post
              Vill man spela högst SPL så blir det avkall på kvaliteten och vice versa. Men det var väl ingen nyhet. Personligen bygger jag för bästa ljudkvalitet med förmåga att leverera. Dvs låg avstämning så all musik fungerar, vilket ger sämre verkningsgrad i "bilens peakområde" men ett jämnare ljudtryck över hela arbetsområdet.

Mvh Mattias Hedin
              ESPL Hedde, ESPL
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                På vilket sätt? En spl-galning bryr väl inte sig om nåt som heter musik dem kör ton.
                En anläggning byggd enbart för o spela högt på mätaren brukar ju låta skräp till musik ändå det är ju ingen nyhet, dessutom eldar man ju grejerna lättare om man försöker spela musik med den.

Antar att han PWK har fått klagomål på att hans lådritningar inte spelar så högt som kunderna ville?
                Dock så spelar dem säkert så bra eller bättre som dem ville att det skulle göra upplevelsemässigt.
                Alltså.. Jag förstår lite vad Pete menar med just det där med att spela högt..

"Öhhhm.. alltså jag vill kunna spela 145dB.. musik.."

Följdfrågan blir då.. hur låter 145dB musik?

Samt att man idag förknippar ljud med data man får från en liten box som omvandlar ljudtryck till en siffra på en skärm.
                Det har liksom inget att göra längre med en audioupplevelse.

Jag går mer på Hedde´s linje där.. Så högt som möjligt utan att ge allt för stort avkall på kvaliteten. Du liksom jag är ute efter ljudupplevelsen.
                Vi bygger en upplevelse för det organ högtalaren är konstruerad för.

Massivt ljud utan kompromisser.

Vidare tror jag inte Pete får klagomål på att det inte går att spela högt utan att folk inte förstår sig på HUR man faktiskt spelar högt..
                Lådans konstruktion är bara EN del i en större konstruktion.
                Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Denna killen är en känd lådkonstruktör Softis. Googla på PWK designs eller kika in här: http://pwkdesigns.com/

Mvh Mattias Hedin
                  Haha jaha, trodde det var någon halvfull som bara babbla om att spela högt
                  Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Mvh Mattias Hedin
                    Kanske lirar 135 db med hög stampa taktenfaktor istället betydligt mycket roligare att lyssna på vilket jag gillar mer än vrålhöga Dbtal.

Håller till Fullo med Hedde i denna fråga
                    Å andra sidan Hummer:n spelar både högt och stampa takten faktorn är på topp

Comment

Klart att det finns flera faktorer som spelar in, kroppen uppfattar låga frekvenser mer fysiskt. Men det går till en viss gräns, riktigt djupa frekvenser blir nästa samma sak som att gå i vinden. I alla fall upplever jag min bil så.

En Panda som spelar 150dB vid 73Hz upplevs inte alls lika mycket fysiskt som en bil som spelar 150dB vid 30Hz. Min egna uppfattning.

Sen så skulle jag vilja påstå att olika lådtyper upplevs olika. I min bil omsluts du mer av ljudet än du gör i t.ex Stickans som mer känns som att någon slår dig i ryggen.

Comment

Det är mer energi vid 30hz än vid 73hz! Så det upplevs mer fysiskt!
                        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Ungefär som om en långdistanslöpare skulle klaga på sprinterlöpare över att de springer fort men bara 100meter haha......

Comment

Working...
                          X