Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på låda til fr12w?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på låda til fr12w?

har börjat fundera lite på fr12w basarna nu då dom är så snuskigt billiga så det passar mig:P

det ska enbart spela så högt det bara går så ifall det skulle låta skit så gör det inget:P

Hur många liter tror ni dessa hade trivts bra i?

lådan ska sitta i min saab 9000.

blir antingen 2st eller så dubblar jag anläggningen och kör 4st.

tacksam för tips.

Mvh Robin
    TEAM BROSSAN

SM 2:a i outlaw på Easca SM

Re: tips på låda til fr12w?

120 liter netto avstämt till 45 Hz. Antingen 400 cm2 slotport som är 27 cm lång eller 2 st 6" portar där själva rören är 22 cm långa. Det brukar inte funka att göra en beräkning på extremt peakad kurva, därför har jag bara räknat på "ordentligt" peakad kurva.

Har utgått ifrån parametrarna till parallellkopplade spolar vid beräkningen.

Comment

är det till två eller fyra basar? skulle gissa på två:P

tack för svaret
      TEAM BROSSAN

Comment

Jo, det är för två basar. Glömde att skriva det.

Comment

tackar så mkt kung optima. Ska försöka ge mig på lådan nu i veckan och sen är det bara att vänta in basarna. Återkommer senare med resultat. Är det någon annan som har tips på låda så är det bara att skriva
          TEAM BROSSAN

Comment

hör med woodman på garaget.org, han å neo321 verkar ju ha pysslat en hel del med dessa basar :P

Comment

Originally posted by Svartstreck View Post
              hör med woodman på garaget.org, han å neo321 verkar ju ha pysslat en hel del med dessa basar :P
              Woodman finns även här
              http://www.bilstereoforum.se/member.php?u=255

Comment

har tillgång till en låda som är en ren kopia av av den lådan woodman har så ska testa den nästa gång jag är i kristianstad. Står nu mellan optimas 120 liters låda, en 100liters som ligger i butiken i kristianstad och sen woodmans kopia på 80-90liter (tror den var så stor iaf) målet är att kunna sniffa på 150 strecket så vi får ju se haha. Har pmat neo men har inte fått nått svar än:s
                TEAM BROSSAN

Comment

Originally posted by Clarran View Post
                  har tillgång till en låda som är en ren kopia av av den lådan woodman har så ska testa den nästa gång jag är i kristianstad. Står nu mellan optimas 120 liters låda, en 100liters som ligger i butiken i kristianstad och sen woodmans kopia på 80-90liter (tror den var så stor iaf) målet är att kunna sniffa på 150 strecket så vi får ju se haha. Har pmat neo men har inte fått nått svar än:s
                  Tror inte du ska köra 80-90liter för den lådan vill stämmas av högre än vad saaben vill peaka jag skulle nog ha kört på 120 liters alternativet, du kommer att få en mycket effektivare låda vid 45hz då...

Och att ta 150 ska inte vara problem om du har effekt.
                  Här finns en liten test film med 1st FR12w: http://www.youtube.com/watch?v=VYqmgwQ9FGA

(Sorry för att jag inte svarat på garaget )

Comment

hehe lugnt neo just den filmen och ditt bygge som har fått mig sugen på dom basarna. Basarna kommer matas med ett hifonics bxi6000 på pappret 3kilo i 1 ohm. Hade inte skadat att få plats med barnvagnen i skuffen me så jag kommer nog inte gå över 120liter. Gör nog så sen att köra en port på tävlingarna och sen en annan til vardags så man kan lyssna på någerlunda bra bas
                    Originally posted by Neo321 View Post
                    Tror inte du ska köra 80-90liter för den lådan vill stämmas av högre än vad saaben vill peaka jag skulle nog ha kört på 120 liters alternativet, du kommer att få en mycket effektivare låda vid 45hz då...

Och att ta 150 ska inte vara problem om du har effekt.
                    Här finns en liten test film med 1st FR12w: http://www.youtube.com/watch?v=VYqmgwQ9FGA

(Sorry för att jag inte svarat på garaget )
                    TEAM BROSSAN

Comment

Barnvagn ska man ha sånt med Ta den på släp efter så kan du basa ordentligt.

Som sagt 120 liters lådan passar nog din bil bra. Den jag och Neo labbade med var på 75L med en FR12 i en Golf IV.

Lycka till med byggandet.

/WooDMaN

Comment

haha ja tyvär så måste jag ju det längtar tills det bara behövs en sulky som inte tar nän plats. Rainbow lådan som jag har fått låna är en kopia på din och utan att labba nått så fick jag ut 146.2 till ton men jag vill högre
                        TEAM BROSSAN

Comment

Du det e ju inte dumt alls det... Klart man alltid vill spela högre. Går ju inte att sluta när det går bra.

Den tiden kommer när sulkyn passar

//WooDMaN

Comment

haha bara går och längtar kolla i mkn projekt tråd så ser ni hur det blev med provpassning av "lådan"
                            TEAM BROSSAN

Comment

Working...
                            X