Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående lådvolym (kenwood bas)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor angående lådvolym (kenwood bas)

    hej, jag har fått i uppdrag att försöka få tag på en vettig låduträkning till 2st 12" kenwood basar (kenwood kfc-w3011). och min första tanke var att någon här har säkert stenkoll på hur man räknar ut sånt.



    Lite specar till basarna här:
    Subwoofer Parameters
    Nominal impedance (Z) 4Ω
    DC resistance (Re) 3.0Ω
    Resonant frequency (FSO) 45Hz
    Mechanical Q factor (QMS) 3.839
    Electrical Q factor (QES) 1.519
    Total Q factor (QTS) 1.088
    Voice coil inductance (LBM) 1.26mH
    Voice coil diameter (d) 65mm
    Force factor (BL) 10.1T/m
    Peak excursion Xmax 11.3mm
    Moving mass (MMS) 171.9gr.
    Volume accoustic compliance (VAS) 26.6liter
    Piston Area (SD) 0.05m²
    Displacement 6495cc





    musiken är väl mer allround skulle jag tippa på. lådan ska sitta i en caprise eller hur det stavas från 69, och min tanke var att köra portar upp i hatthyllan, vad tror ni om det? och lådan ska spela mer högt än välljud (powermeet bil)



    vore otroligt tacksam om någon skulle vilja ta sig tid att räkna på en låda, hur många liter och vilken längd på portarna och storlek..





    tack på förhand

  • #2
    Re: frågor angående lådvolym (kenwood bas)

    Sluten låda är en "sjävklarhet" om man utgår ifrån parametrarna, 90 liter totalt för båda basarna. Basreflex kommer inte att få bra ljudkvalitet.

    Fast med tanke på att du inte prioriterar välljud så kan nog 115 liter totalt för båda basarna med 1 st 6" port vara ett annat alternativ, själva röret görs 13 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Borde spela högt, kanske lite väl peakad men det märker du nog.

    Porten kan kanske behöva kapas litegrann, du får prova dig fram.

    Comment

    Working...
    X