Announcement

Collapse
No announcement yet.

jakt på db. tips och tricks för att öka.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jakt på db. tips och tricks för att öka.

tänkte att man kunde få lite tips o tricks från dom riktigt drivna och gamla db rävar

min bil volvo 245.

vägg bakom baksätet, 2st solo x 18" i en låda på 500liter som är avstämd runt 40hz. Golv, tak, dörrar och skuff är dämpad med 4mm bitumen mattor.
    4st northstar 170ah batterier som laddas av 2st 100amp generatorer och steget är ett DD z2 (vet inte om de är hv eller lv) 2st 50mm2 kablar fram i från generatorerna o bak till batterierna. har 2 batterier på varje sida om lådan. så varje par batteri får en egen 100amp generator som laddar dom.
    och dom generatorerna och batterierna har inget med resten av bilen och göra. utan bilen o alla andra steg har 2st 100ah batterier och en egen generator.

alla kablar som har med generatorerna steget och batterierna bak att göra har bara 50mm2 kabel.

som högst har ja spelat 150,1 db med alla dörrar stängda med musik. känns som ja ska kunna spela högre med dessa grejer??? sitter o funderar på om ja ska köpa ett DD steg till? eller finns de mycke godis o vinna utan mer effekt? är tacksamm för alla tips
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Re: jakt på db. tips och tricks för att öka.

Jo 150,1 db låter lite när du radar upp 2st solo x18, DDZ2, 4 batterier, dubbla generatorer etc Måste ju gå att få ut några db till här?

Comment

Där det finns mkt att hämta är porten/portarna! Skippa slot å mata in 6 st 6" rör med trattar ska du se det händer grejer. Är så himla mkt jobb med slotport om du ska spela högre än med riktiga portar, + mkt enklare att labba med avstämmningar
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

får kanske göra en lös baffel så man kan testa både rör o slot o se va som gör skillnad. men den nya slotporten gjorde stor skillnad på luftflödet i bilen i alla fall, hehe.
        dock har ja inget eget termlabb så de är ju BAJS när man inte kan kolla va som gör tummen upp eller ner, hehe
        Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
          Jo 150,1 db låter lite när du radar upp 2st solo x18, DDZ2, 4 batterier, dubbla generatorer etc Måste ju gå att få ut några db till här?
          ja jag tycker verkligen de därför ja letar tips från alla håll o kanter. ja har som sämst 13,8 volt också på batterierna bak när bilen är igång o ja spelar så mycke de går. så strömmen är de inte heller fel på

Comment

Porten ser lite liten ut för dom basarna!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

liten hehe. fan ja gjorde ju dubbelt så stor som de va förut. kan nog inte göra så mycke större heller

Comment

Är du nöjd med Northstar batterierna? Har själv ett stående hemma i väntan på att få läggas ned i reservhjulsbaljan. Funderar på att endast använda NSB batteriet i bilen och ta bort originalet som sitter i för att spara lite vikt. Dem väger ju grymt mycket och är massiva utav h****te!

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
                  Är du nöjd med Northstar batterierna? Har själv ett stående hemma i väntan på att få läggas ned i reservhjulsbaljan. Funderar på att endast använda NSB batteriet i bilen och ta bort originalet som sitter i för att spara lite vikt. Dem väger ju grymt mycket och är massiva utav h****te!
                  jo jag är sjukt nöjd med dessa monster. dock är ju inte vikten så kul. 240kg väger mina bak hahaha. men va gör man inte för att ha bra ström o pefekt bas. haha

Comment

Skaffa en tångampere meter och en voltmeter och mät vilken impendans du har och vad du får ut ur steget till en början, så du vet vad du har att gå ut ifrån!
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Finns oändligt med saker du kan göra för att leta db. Lådan samt porten har ju oändligt mkt att säga till om. Har du plastat den invändigt? Rundat av alla hörn i den? Vid vilken hz spelar du som högst i bilen? Hur har du ställt steget samt stereon när du har mätt upp vad du spelat? Hur har du kopplat ihop dina batterier? Jag kan låna mig med termlabbet nån dag från frode så kan jag hjälpa dig att labba och trixa en hel dag om du vill. Ring mig på 0705605584 isåfall.
                      Last edited by Lellen; May 25, 2010, 15:22.
                      Linus "Lellen" Andersson

Passat kombi 01 clean edition
                      Espl,Bassrace

Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                      Svensk mästare Super street NW -06

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
                        Där det finns mkt att hämta är porten/portarna! Skippa slot å mata in 6 st 6" rör med trattar ska du se det händer grejer. Är så himla mkt jobb med slotport om du ska spela högre än med riktiga portar, + mkt enklare att labba med avstämmningar
                        är nog mer jobb med att kapa 6 styckna rör än att att köra slottport då

Comment

Originally posted by Lellen View Post
                          Finns oändligt med saker du kan göra för att leta db. Lådan samt porten har ju oändligt mkt att säga till om. Har du plastat den invändigt? Rundat av alla hörn i den? Vid vilken hz spelar du som högst i bilen? Hur har du ställt steget samt stereon när du har mätt upp vad du spelat? Hur har du kopplat ihop dina batterier? Jag kan låna mig med termlabbet nån dag från frode så kan jag hjälpa dig att labba och trixa en hel dag om du vill. Ring mig på 0705605584 isåfall.
                          får nog slå dig en pling någon dag framöver o ställa fram lite bärs som motivation. så kanske vi kan hitta några db till hehe.

Comment

Originally posted by perkan View Post
                            får nog slå dig en pling någon dag framöver o ställa fram lite bärs som motivation. så kanske vi kan hitta några db till hehe.
                            Med lite bärs i kroppen brukar man komma på lite fix ideer som funkar jävligt bra för stunden iaf. Bara att du hör av dig det
                            Linus "Lellen" Andersson

Passat kombi 01 clean edition
                            Espl,Bassrace

Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                            Svensk mästare Super street NW -06

Comment

Working...
                            X