Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp spela högre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp spela högre?

    Hej nu är det så att jag försöker mig på att få fram en bra låda.
    idag spelar jag 139db. Och vill ju försöka komma högre än det.

    prylarna är fyra st rockford t110d2 som drivs av 2st t20001bd

    och idag är lådan på 120l med 7st 75mm rör som är 51cm långa. Ocg det landar på ca. 36.6hz i basspro och det är ju en rätt jämn kurva.

    ska jag höja avstämningen?
    Men då tappar jag väl mycket djupbas då?

    Att det är 7st rör är för jag tog det jag hade hemma. Tanken när den rätta lådan ska byggas så får det bli en lr två portar.

    kanske ska tillägga att det sitter i en volvo 744 och lådan är i baksätet men det är inte tätat till skuffen.

  • #2
    Re: hjälp spela högre?

    Är det 120 liter netto eller brutto?
    Är rören 75 mm i innerdiameter?

    120 liter netto ser ut att spela relativt högt ändå när man lägger på en enkel kupeförstärkningskurva i programmet, inte "superpeakat" men inte "allround" heller.
    Last edited by Optima; August 25, 2013, 09:12.

    Comment


    • #3
      Re: hjälp spela högre?

      Det är netto och ja 75mm i diameter. Och de sticker upp ca. 35cm utanför lådan.

      Comment


      • #4
        Re: hjälp spela högre?

        Kan ju tillägga att det saknas några batterier har nu bara tre 100ah st och det dippar mycket med strömen. Så det lär väl spela stor roll det kanske?

        Comment


        • #5
          Re: hjälp spela högre?

          Strömbrist gör förstås en viss skilllnad i ljudtrycket, helt klart. Varje steg belastas med 2 Ohm och kan ge ut 1500 WRMS så totalt borde de i teorin kunna dra runt 280 A om man utgår ifrån 75% verkningsgrad, då ska väl inte spänningen dippa alltför mycket med 3 st 100 Ah batterier tycker jag.

          Hur mycket dippar spänningen ungefär?

          Men spänningsbrist är inte hela orsaken till ett "dåligt" dB-resultat, exempelvis monteringen av lådan spelar en stor roll också. Vilken avstämning som brukar passa bäst till 740 sedan vet jag inte, det får andra svara på.

          Comment


          • #6
            Re: hjälp spela högre?

            Det kan dippa ner till 10v när man spelar nått med riktigt djup bas. Enligt bänkpapprena som är med stegen så ska de ge ca:2200rms i 2ohm.

            Får göra en ny mätning och kolla vart det peakar.

            Comment


            • #7
              Re: hjälp spela högre?

              Ställ lådan i bagaget på en 745a istället så ska du se det ökar några dB.
              Att bara ställa en låda i baksätet på en sedan är ganska fel sätt att starta på.
              (Sedan överhuvudtaget är rätt värdelösa för dB-spelande)
              Möjligen om du tätar till skuffen kan göra att det ökar lite iaf.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: hjälp spela högre?

                Det ska tätas till skuffen och basarna ska sitta på rad i mitten. Får inte plats i skuffen och det ska va för syns skull me. Men hoppas på att kunna öka lite till.

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp spela högre?

                  Originally posted by Blaztha View Post
                  Det kan dippa ner till 10v när man spelar nått med riktigt djup bas. Enligt bänkpapprena som är med stegen så ska de ge ca:2200rms i 2ohm.

                  Får göra en ny mätning och kolla vart det peakar.
                  Har själv inte gjort en massa spänningsmätningar på stereoanläggningar, men däremot har jag gjort några tester med mina Optima YT5.5 och en inverter som har drivit en 2000 W kupevärmare av äldre modell.

                  Jag använde bara ett batteri i testet och det hade stått ute i ca 5 plusgraders temperatur, det hann inte värmas upp just någonting så man kan säga att det inte kunde ge sitt max. Strömförbrukningen mättes med en tångamperemätare och spänningen med en vanlig multimeter.

                  Jag slog igång allting och lät det vara på i ungefär 1 minut, då låg polspänningen på strax över 11 V och strömmen var ca 230-235 A.

                  Det där testet borde ju ur strömsynpunkt i princip kunna jämföras med att köra din anläggning ganska hårt, därför tycker jag att med dina 3 st 100 Ah batterier så ska inte spänningen sjunka ner till 10 V. Under förutsättning att batterierna är bra laddade alltså.

                  Comment

                  Working...
                  X