Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker tips för att få bättre midbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker tips för att få bättre midbas

    Jag är ute efter en mer hård/ snärtig bas och vet inte om jag ska byta ut framsystemet eller komplettera det. Skulle helst vilja slippa köpa ett nytt steg men är öppen för förslag. Har runt 2000 övers att använda mig av.

    Det jag har nu är:

    Bas;
    Kicker 10" med steg

    I hatthyllan(till utfyllnad eller något):
    2st JBL T696 =2x 150RMS med ett bryggat zx350.4 steg

    Framsystem:
    2st JBL GTO6508C på 75rms st.
    Och ett Kicker ZX650.4 som är på120rms i 4Ohm/160 i 2ohm och 320 bryggat.

    Har också ett par infinity reference 500cs på 75 rms watt som jag inte testat att koppla in. Ingen aning om de är något att ha heller, dom är förövrigt 15 till 20 år gamla men dock aldrig använda.



    Jag har tänkt plasta egna lådor i dörrarna /dörrsidor så det blir helt tätt. En annan fördel med de är ju att storleken på elementet inte spelar någon roll längre så därför är ja lite inne på att byta mina 6,5" mot ett par 8". Dock har jag inte så mycket plats så lådorna kommer nog att max bli på 10 liter brutto med lite tur.



    Också några frågor:


    Kan man komplettera mina 6,5" i dörren med infinity högtalarna sittandes i samma låda och få någon vettig förbättring?

    Hur skulle 8" funka ihop med basen?
    Om jag köper 8" o sätter i dörrarna är det någon vits att ha kvar mina 6.5" och kan dom isåfall sitta i samma låda ihop med 8"?

    Att ha fler högtalare blir de bättre även om vissa är sämre än andra? Blir ju mer konarea menar ja samt att man kan ju vrida ner på steget till dom så dom inte spelar lika högt bara. Isåfall funderar ja på attt sätta 5.25orna i kickpanelerna (utan låda för de finns de i stort sett ingen plats till).

    Men framförallt vad föreslår ni jag ska satsa på?

  • #2
    Re: Söker tips för att få bättre midbas

    Originally posted by varvarn
    Jag är ute efter en mer hård/ snärtig bas och vet inte om jag ska byta ut framsystemet eller komplettera det. Skulle helst vilja slippa köpa ett nytt steg men är öppen för förslag. Har runt 2000 övers att använda mig av.

    Det jag har nu är:

    Bas;
    Kicker 10" med steg

    I hatthyllan(till utfyllnad eller något):
    2st JBL T696 =2x 150RMS med ett bryggat zx350.4 steg

    Framsystem:
    2st JBL GTO6508C på 75rms st.
    Och ett Kicker ZX650.4 som är på120rms i 4Ohm/160 i 2ohm och 320 bryggat.

    Har också ett par infinity reference 500cs på 75 rms watt som jag inte testat att koppla in. Ingen aning om de är något att ha heller, dom är förövrigt 15 till 20 år gamla men dock aldrig använda.



    Jag har tänkt plasta egna lådor i dörrarna /dörrsidor så det blir helt tätt. En annan fördel med de är ju att storleken på elementet inte spelar någon roll längre så därför är ja lite inne på att byta mina 6,5" mot ett par 8". Dock har jag inte så mycket plats så lådorna kommer nog att max bli på 10 liter brutto med lite tur.



    Också några frågor:


    Kan man komplettera mina 6,5" i dörren med infinity högtalarna sittandes i samma låda och få någon vettig förbättring?

    Hur skulle 8" funka ihop med basen?
    Om jag köper 8" o sätter i dörrarna är det någon vits att ha kvar mina 6.5" och kan dom isåfall sitta i samma låda ihop med 8"?

    Att ha fler högtalare blir de bättre även om vissa är sämre än andra? Blir ju mer konarea menar ja samt att man kan ju vrida ner på steget till dom så dom inte spelar lika högt bara. Isåfall funderar ja på attt sätta 5.25orna i kickpanelerna (utan låda för de finns de i stort sett ingen plats till).

    Men framförallt vad föreslår ni jag ska satsa på?
    Testa detta först Innan du funderar på nya saker.
    Koppla bort dina 6x9 i hatthyllan och lyssna om du märker någon skillnad,
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Söker tips för att få bättre midbas

      Originally posted by Mikka View Post
      Testa detta först Innan du funderar på nya saker.
      Koppla bort dina 6x9 i hatthyllan och lyssna om du märker någon skillnad,
      Mjo men jag har inte gjort någon låda åt 6.5orna än, tänkte om de var värt att lägga tiden på göra egna innerdörrar åt högtalare som endå inte hänger med/ jag blir nöjd med. Förstör verkligen 6x9orna så mycket, delar ju dom med delningsfilter så dom inte går ihop med basen. Dessutom är de ju alltid tråkigt att plocka ur högtalare

      Comment


      • #4
        Re: Söker tips för att få bättre midbas

        Om jag byter ut 6x9orna och 6.5orna mot dessa i hatthyllan och dörrarna då?
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=30946

        Och sedan ha 5.25 som mellanregister i kickpanelen? Eller ha kvar 6.5orna och ha dom i samma låda som 8" i framdörren?

        Comment


        • #5
          Re: Söker tips för att få bättre midbas

          Vad har du för bil?
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Söker tips för att få bättre midbas

            Originally posted by Kulan View Post
            Vad har du för bil?
            Det är en lexus is200

            Comment


            • #7
              Re: Söker tips för att få bättre midbas

              Inte allt för många svar änsålänge.. Tänkte ha alla nödvändigheter samt en bra plan införskaffad till semestern börjar då jag får lite mer värdefull garagetid.

              Är inne på att sätta 8" både bak i hatthyllan och i framdörrarna. Framförallt för att jag vill ha lite mer tryck o högre volym. Men är orolig på om 8" kommer att störa eller slå ut min bas så att ja får samma problem med dom som med 6x9orna ja har nu.
              Och sen om jag behöver någon mer högtalare till mellanregistret?

              Dock vill väll dom flesta 8" ha runt 15 liters lådor (slutet) men jag har bara plats för 10.. knappt de i framdörrarna. Kommer de att sinka dom avsevärt så det är bättre att satsa på 6.5"?


              Andra iden är att införskaffa 2 par 6.5" o sätta dom i dörrarna fram och dom jag har nu i hatthyllan.

              Jag vill ju satsa på ljudet fram, men vill endå att de ska låta så bra som möjligt bak, plus att jag gillar utfyllnaden i ljudet högtalare bak medför.

              Comment


              • #8
                Re: Söker tips för att få bättre midbas

                Det är ju snarare så att din bas kommer slå ut 8" om inte rent utav kunna förtöra dem.

                Får du absolut max plats med 10L, satsa på en 6,5", du vill inte kväva några element.
                En tillräckligt stor låda för en midbas i dörren kommer göra riktigt gott!

                En midbas i dörren på 6,5" och en 3,5" koax för mellanregister och diskant på brädan är ett bra koncept.. enligt mig själv! Slår aldrig fel

                Comment


                • #9
                  Re: Söker tips för att få bättre midbas

                  Ett tips från mig är att du inte gör det svårare än nödvändigt för dig.

                  Steg ett är att skippa ALLT annat än basar bak i bilen. (skall du ha element bak, typ till barnen i baksätet, så kör dem på huvudenheten och montera dem inte i samma utrymme som basarna är placerade i)

                  Du skriver att du har 2st GTO6508C - har du ett eller två KITT??

                  De flesta element för bil är faktiskt designade för att monteras rakt ut i dörren, så har du inte 100% koll på vad som händer när du monterar dessa i en sluten låda så rekommenderar jag att du monterar högtalarna i stabila bafflar bultade i dörrplåten och bygger så att dörrsidan sedan vilar på dessa.

                  En korrekt monterad 6.5" midbas spelar förmodligen mer än tillräckligt för att du skall bli nöjd.
                  Att blanda in en 2-4" mellanregister eller koax kan blir riktigt bra men kommer att ge dig problem tror jag (såvida du inte handlar dina element av en kompetent butik som kan sin support :-) )
                  För det första kommer ditt filter inte alls att funka till detta utan du måste då skaffa ett nytt anpassat till de nya delningarna som krävs, alternativet är att du delar aktivt, men även det kräver en van hand för att det skall funka tillfredsställande.
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Söker tips för att få bättre midbas

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Du skriver att du har 2st GTO6508C - har du ett eller två KITT??
                    Jag hara bara ett kitt.

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Steg ett är att skippa ALLT annat än basar bak i bilen. (skall du ha element bak, typ till barnen i baksätet, så kör dem på huvudenheten och montera dem inte i samma utrymme som basarna är placerade i)
                    Elementen bak har egna slutna lådor och basen har en egen låda.

                    Originally posted by JALLE View Post
                    De flesta element för bil är faktiskt designade för att monteras rakt ut i dörren, så har du inte 100% koll på vad som händer när du monterar dessa i en sluten låda så rekommenderar jag att du monterar högtalarna i stabila bafflar bultade i dörrplåten och bygger så att dörrsidan sedan vilar på dessa.
                    Först hade jag dom bara poppnitade i plåten samt tätat extra med sika flex lim, men var redigt missnöjd med hur dom lät. Nu har jag dom fortfarande poppnitade i plåten men ljudisolerat dörrarna på insidan och utsidan med silent coat och det gjorde stor skillnad men jag är fortfarande inte nöjd. Visst det låter mycket bättre än orginal men det är absolut inget att skryta om. Saknaden av den snärtiga basen är sorglig. Kan lyssna på tung hip hop med mycket djupbas men det blir ju lite tråkigt i längden när allt annat låter klent.

                    Originally posted by Nitromast View Post
                    Det är ju snarare så att din bas kommer slå ut 8" om inte rent utav kunna förtöra dem.

                    Får du absolut max plats med 10L, satsa på en 6,5", du vill inte kväva några element.
                    En tillräckligt stor låda för en midbas i dörren kommer göra riktigt gott!

                    En midbas i dörren på 6,5" och en 3,5" koax för mellanregister och diskant på brädan är ett bra koncept.. enligt mig själv! Slår aldrig fel
                    Okey, men med bara ett par 6.5" känns inte som de kommer bli särskilt mycket tryck i. Och att sen inte ens utnyttja hela det minsta slutsteget plus att lägga det stora på hyllan för att damma känns inte heller som en jätte rolig lösning.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Söker tips för att få bättre midbas

                      Originally posted by varvarn View Post
                      Okey, men med bara ett par 6.5" känns inte som de kommer bli särskilt mycket tryck i. Och att sen inte ens utnyttja hela det minsta slutsteget plus att lägga det stora på hyllan för att damma känns inte heller som en jätte rolig lösning.
                      Du ska inte ha tryck av ett par 6,5", du ville ju ha snärt. Underskatta inte rätt element.
                      Du får väl sälja det. Gött med lite extra klirr. Tycker inte heller du ska ha något bak.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Söker tips för att få bättre midbas

                        Originally posted by Nitromast View Post
                        Du ska inte ha tryck av ett par 6,5", du ville ju ha snärt. Underskatta inte rätt element.
                        Du får väl sälja det. Gött med lite extra klirr. Tycker inte heller du ska ha något bak.
                        Men om jag bara ska ha två st 6.5" fram och inget bak, men 6.5" ska inte ge något tryck.. vilka högtalare ska då ge något tryck?
                        För sen har jag ju bara basen kvar isåfall å den ger iof rätt gött me tryck men vill ju lyssna på mer än bara bas.


                        Men jo de lutar åt att ja säljer dom jag har. Åtminståne 6x9orna åker. Men de måste väl gå att få det att spela högre med fler element. Låter konstigt om ett par 6.5" spelar lika högt som 2 till 4 par 6.5or.

                        Hur funkar det om man har olika element med samma tum? Tex att jag sparar dom jag har nu men kompletterar dom med ett par Jl 6w3v3
                        eller 4st Audiopipe TS-AR6" ?

                        Förresten jag menar inte att dom jag har spelar särskilt dåligt dom är egentligen helt okey men jag är inte nöjd än

                        Comment


                        • #13
                          Re: Söker tips för att få bättre midbas

                          Men det är ju renodlade basar, sådana kanske du inte vill ha som midbasar :P
                          Varför är det konstigt att 2 dyrare element spelar högre än 4 billigare?

                          Du borde inte ha olika element, blir bara blåbärspaj av allt. Åtminstone inte i samma utrymmen!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Söker tips för att få bättre midbas

                            Originally posted by Nitromast View Post
                            Men det är ju renodlade basar, sådana kanske du inte vill ha som midbasar :P
                            Varför är det konstigt att 2 dyrare element spelar högre än 4 billigare?
                            Ne det är inte konstigt, tänkte mest på att det blir mer konarea med fler och att det kanske därför skulle spela högre än dom extra kronorna på bara ett par. Sen ville jag utnyttja slutstegen så gott de går så dom inte bara sitter där för att ta plats.

                            Originally posted by Nitromast View Post
                            Du borde inte ha olika element, blir bara blåbärspaj av allt. Åtminstone inte i samma utrymmen!!
                            Kanon! De har jag undrat över länge

                            Comment


                            • #15
                              Re: Söker tips för att få bättre midbas

                              Vad tror ni om ett par Beyma pro6wnd 600watt i framdörrarna och ett par
                              pro5wnd 400watt i bakdörrarna alternativt i hatthyllan? Så blir det att sälja de jag har nu.

                              Comment

                              Working...
                              X