Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL xtr-380d2s med 2500rms ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL xtr-380d2s med 2500rms ?

    Hej
    Jag har en portad låda med en SPL dynamics xtr-380d2s i en ohm. Jag har den kopplad till ett steg som ger 2500rms i en ohm. Jag har som avsikt att lyssnar på vanlig-bastung musik med väldigt högt bara Vad tror ni basen tål? Ngn med praktiskt erfarenhet ? Spl dynamiks hemsida säger max 1000rms med denna bas men jag har för mig att den kan klara en bit till - hur mycket vågar jag krämar på ?Jag såg denna butik som säljer en kit med en 4100 steg till denna bas: http://www.east-west.lu/webshop/cata...roducts_id=574

    Tack för alla svar och spekulationer

  • #2
    Re: SPL xtr-380d2s med 2500rms ?

    Originally posted by fingrbang
    Hej
    Jag har en portad låda med en SPL dynamics xtr-380d2s i en ohm. Jag har den kopplad till ett steg som ger 2500rms i en ohm. Jag har som avsikt att lyssnar på vanlig-bastung musik med väldigt högt bara Vad tror ni basen tål? Ngn med praktiskt erfarenhet ? Spl dynamiks hemsida säger max 1000rms med denna bas men jag har för mig att den kan klara en bit till - hur mycket vågar jag krämar på ?Jag såg denna butik som säljer en kit med en 4100 steg till denna bas: http://www.east-west.lu/webshop/cata...roducts_id=574

    Tack för alla svar och spekulationer
    Du får väldigt sällan ut dina 2500wrms när du spelar musik då impedansen följer frekvensen.
    Så även om du kopplat i 1ohm svänger impedansen som Elvis höfter kanske lägre än 1ohm ibland och sen över 4ohm eller högre.
    Sålänge du inte skickar dålig signal (dist) så klarar din bas det steget utan problem.
    Skulle det nån gång börja lukta varm talspole kan du ju sänka lite.

    Jag skulle hellre säga att du har ett lagom stort steg till din bas nu än att det är för mkt effekt (för litet steg gör gärna att man pressar det till bristningsgränsen), om du skulle testa med ton hur högt du kunde spela med basen och då även mäta upp effekten skulle jag bli förvånad om du fick ut mer än 1kw effekt vid den frekvensen sålänge inte steget är kraftigare än specifierat.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: SPL xtr-380d2s med 2500rms ?

      Stor tack Frippe! Exakt det jag ville veta och just det jag ville höra

      Comment

      Working...
      X