Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips om db mätare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tips om db mätare

    har ni nå tips om en bra db mätare ... som är nära en riktig som på db drag

  • #2
    Re: tips om db mätare

    SPL LABS ska vara i princip lika.

    Comment


    • #3
      Re: tips om db mätare

      Ligger en video här som jämförelse!
      https://www.facebook.com/BilstereoOnline.se
      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

      Comment


      • #4
        Re: tips om db mätare

        hmmm., i dagens läge så kan man i princip få tag i en riktig termlab för ca 5-6000kr.., ( beställa ifrån deras hemsida. )

        och spl labs , även om den visar samma resultat som termlab i klippet, så är det fortfarande termlab som är standarden runt om i värleden, det finns nog en anledning..
        website

        Comment


        • #5
          Re: tips om db mätare

          6200:- kostar ett Termlab inkl frakt, tull & moms.

          Detta är om man beställer själv från Termlab.com
          De sista två jag sålde gick för 6K blankt.

          Men i ärlighetens namn är det ändå prisvärt jämfört med 3-5000:- för ovanstående mätare.
          Dessutom säljs beggade Termlab för över 5000:- även 3-4år efter inköp.
          Så visst är det mycket pengar, och har man ingen butik i sin närhet och själv köper in ett så kan man erbjuda polare att mäta för en 50lapp och vipps så är det betalt. :-)
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: tips om db mätare

            Singel mic termlab 6200:-
            Singel mic SPL Labs 2995;-

            Dom mäter lika
            Mjukvaran är inte lika avancerad på SPL Labs men den har SPL och "BassRace" samt GRATIS uppdateringar!
            Sedan om Termlab är "standarden" så spelar det ju ingen roll när dom mäter samma! Själv skulle jag lägga mina 3200;- på något annat roligt! :P Men det är jag det!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: tips om db mätare

              Originally posted by AndrAAx View Post
              Singel mic termlab 6200:-
              Singel mic SPL Labs 2995;-

              Dom mäter lika
              Mjukvaran är inte lika avancerad på SPL Labs men den har SPL och "BassRace" samt GRATIS uppdateringar!
              Sedan om Termlab är "standarden" så spelar det ju ingen roll när dom mäter samma! Själv skulle jag lägga mina 3200;- på något annat roligt! :P Men det är jag det!
              Enkelt att säga när man säljer dessa mätare...och nej...jag säljer inte TL längre :-)

              Att det skiljer i mätningarna behöver vi inte diskutera... på videon du länkar till skiljer det 0,5 under flera avsnitt i filmen.
              Systemen använder olika samplingssekvenser för att sammanställa mätresultat, vilket som är bästa kan man tvista om, men vilket som är 100% rätt är ganska enkelt att klargöra...

              Att marknadsföra detta som en mätare för BassRace, eller ens nämna att den har ett "BassRace mode" skulle jag vara jäkligt restriktiv med.

              BassRace har en ganska speciell mätmedtod där även starten är en viktig del och helt omöjlig att replikera med denna mätare.
              Dessutom är det ett registrerat varumärke som Wayne inte låter användas hur som helst.
              Samma sak gäller givetvis dBDRag där denna mätare inte kan användas för att logga en tävling.


              Det är en helt OK garagemätare, och visst är den trådlösa funktionen till en smartfån cool och något jag och Wayne diskuterade för några år sedan, men för pengarna mot ett TL är den ändå inte så mycket billigare om man räknar på eftermarkandsvärde mm.
              Jämför man priset i staterna så är de ganska likvärdiga för både USB och Pro versionen. dvs ca 700:- till TLs nackdel i båda fallen.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #8
                Re: tips om db mätare

                Varför så kritisk mot nya produkter?
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: tips om db mätare

                  Originally posted by Kulan View Post
                  Varför så kritisk mot nya produkter?
                  Jag är inte kritisk mot nya produkter, låååångt ifrån.

                  Men de skall marknadsföras för vad de är och inget annat.
                  Dessutom värnar jag oerhört mycket för varumärkena dBDrag, BassRace, Psychlone och EMMA.
                  Och deras styrka är just varumärket och hur det skall användas.

                  Det finns och har funnits flera modeller "hobbymätare" därute och vill man använda dem är det upp till var och en.
                  Jag ger bara min erfarenhet av de olika mätare jag handskats med och diskuterat med andra insatta om under de senaste 17-18 åren, totalt tror jag det är 7-8 olika modeller av SPL mätare.
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips om db mätare

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Varför så kritisk mot nya produkter?
                    Jag tycker Jalle redögör ganska så objektivt för skillnaderna.

                    I slutänden handlar det om vad man är ute efter.

                    Om man köper något annat än ett TL, så kan man ALDRIG påstå att man spelar det ena eller det andra, och samtidigt jämföra det mot ett tävlingsresultat, eller ett resultat som finns från en tävling under dBdrag. Det är bara att acceptera.

                    Skiter man däremot i det kan man använda lite vad som helst. Återigen, vad vill man använda det till? Att se om man ökar? Köp valfri. Jämföra sig mot tävlingsresultat eller andra som har tävlat? Köp TL. (sen skall tilläggas att det är egentligen endast på samma tävling som man kan jämföra resultat rakt av)

                    //Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips om db mätare

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Jag är inte kritisk mot nya produkter, låååångt ifrån.

                      Men de skall marknadsföras för vad de är och inget annat.
                      Dessutom värnar jag oerhört mycket för varumärkena dBDrag, BassRace, Psychlone och EMMA.
                      Och deras styrka är just varumärket och hur det skall användas.

                      Det finns och har funnits flera modeller "hobbymätare" därute och vill man använda dem är det upp till var och en.
                      Jag ger bara min erfarenhet av de olika mätare jag handskats med och diskuterat med andra insatta om under de senaste 17-18 åren, totalt tror jag det är 7-8 olika modeller av SPL mätare.
                      Om du inte är kritisk varför inte svara något i stil med: "Kul med en billig SPL-mätare, bra om man vill inte lägga kostnaden för ett TL men ha chansen att labba i garaget för att förbättra sin bil"

                      För övrigt har jag inga planer på att köpa ett mätinstrument och jag har ingen relation till bilstereoonline. Tycker bara att man inte bör såga en ny produkt utan anledning på ett öppet forum.
                      Last edited by Kulan; April 29, 2013, 20:39.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips om db mätare

                        Orsaken till skillnaden i mätresultatet är att SPL Labs mäter i realtid, vilket inte Termlab gör. Sedan vad som är bättre kan vi säkert diskutera länge om men jag föredrar att den mäter i realtid inte som Termlab gör att den mäter typ 1gång/sek (eller vad den nu gör) så spelar man för kort stund kan det skilja flera db!

                        Jämföra priserna i USA är väl lite fel då vi inte bor där!

                        Sedan att det finns SPL (db-drag) och "BassRace" (Hittar inte vad SPL Labs kallar det nu). SPL Labs kallar det inte med samma namn, så det är inga problem där! Sedan att dom fungerar på samma sätt är en annan sak! Term-lab hade en speciell algoritm som räknade ut bassrace resultatet och nu har SPL Labs en liknande som ger samma resultat.

                        Rent tekniskt så är SPL Labs långt före Termlab med sina trådlösa BlueTooth micar och android mjukvara.

                        Sedan att SPL Labs skulle vara ett sämre alternativ mot Termlab tror jag inte, snarare sagt tvärt emot! Kostnaderna för att köpa ett Termlab och hålla det uppdaterad är på tok för hög jämfört mot SPL Labs. Enda fördelen jag ser med Termlab är att andrahandsvärdet är bra, men det är just nu! Vem vet hur det ser ut om 1-2år? Men vi får se i sommar när vi kör igång lite tävlingar här uppe, så kommer nog några av dem att gå på SPL Labs. Då har vi riktigt att jämföra!
                        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips om db mätare

                          Ja vem vet hur det ser ut om 1-2 år. Termlab kanske inte finns. Kanske inte SPL heller, eller ditt företag. Allt är spekulationer.

                          Faktum kvarstår; ska man jämföra tävlingsresultat mot det största och värdens gällande format så är det Termlab som gäller. Och det finns INGEN SERIÖS dbdrag tävlande som kan säga nåt annat. Inte utan att prata skit.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips om db mätare

                            Originally posted by AndrAAx View Post
                            Orsaken till skillnaden i mätresultatet är att SPL Labs mäter i realtid, vilket inte Termlab gör. Sedan vad som är bättre kan vi säkert diskutera länge om men jag föredrar att den mäter i realtid inte som Termlab gör att den mäter typ 1gång/sek (eller vad den nu gör) så spelar man för kort stund kan det skilja flera db!
                            TermLab gör ett flertal mätningar/sekund och plockar sedan ut ett genomsnitt för att få ett verkligt värde, för att få ett korrekt och pålitligt mätvärde som skall kunna jämföras mot andra runt hela jorden behövs det mätningar på 1,5-2 sekunder, allt annat är bara lekstuga.

                            Anledningen till detta veta både du och jag och det är för att annars kan man "chocka" en sensor och på så sätt få ett för högt och felaktigt resultat.
                            Vi hade under början av 2000talet bilar som spelade runt 160db bara genom att slå av och på Remoten på sina steg och försöka klassa det som en "burp. (vi höll förövriga på att loosa en EM titel pga det 2001)

                            Sen har jag inte sagt att er mätare är dålig.... varför skulle den vara det med tanka på vad de använde som referens
                            Och BT versionen är cool och att kunna använda telefonen som display är genialt...

                            Sen att TermLab skulle behöva uppdateras hela tiden är också en jävla skröna.
                            Jag vet ägare till mätare som fortfarande kör på 2007 års program, jag hjälpte en gammal kund med detta i veckan då han sålt instrumentet och inte längre hade kvar skivan. Men en kopia på nya instacal och rätt version av TL så var han igång på en Win7 dator på 15 minuter. och för att mäta SPL funkade det precis lika bra som ett helt nytt instrument, och han var ganska nöjd med att få in 4500:- för något han köpte in för typ 5K för 5-6 år sedan.

                            Sen att ni skall köra tävlingar med er mätare tycker jag är lite komiskt och fruktansvärt oseriöst mot era deltagare då samtliga stora format (totalt 10st inkluderat Iascas 2) idag kör TermLab för att komma åt världens bästa databas för SPL resulat och samtidigt erbjuda deltagarna statistik och lite feedback på sina resultat.
                            Men det är helt OK när marknadsföring av egna produkter är viktigare än att följa gängse normer hur en tävling skall utföras.
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips om db mätare

                              EMMA Ukraina och EMMA Italien har utsett SPL-Labs till det officiella mätinstumentet för ljudmätning 2013! Kul att höra att EMMA använder en "Hobby/garagemätare" mätare och att EMMA är en "oseriös" organisation enligt både Jalle och JonasH! Känns lite som man kastar sten i sitt egna glashus!

                              JonasH
                              Faktum kvarstår; ska man jämföra tävlingsresultat mot det största och värdens gällande format så är det Termlab som gäller. Och det finns INGEN SERIÖS dbdrag tävlande som kan säga nåt annat. Inte utan att prata skit.
                              Jalle
                              Sen att ni skall köra tävlingar med er mätare tycker jag är lite komiskt och fruktansvärt oseriöst mot era deltagare då samtliga stora format (totalt 10st inkluderat Iascas 2) idag kör TermLab för att komma åt världens bästa databas för SPL resulat och samtidigt erbjuda deltagarna statistik och lite feedback på sina resultat.
                              Last edited by AndrAAx; May 18, 2013, 00:59.
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                              Comment

                              Working...
                              X