Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag Re sx18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag Re sx18

    Behöver hjälp med lådförslag till en Re sx18 Den kommer matas med 1000wrms i 1ohm i en volvo 945, är mest ute efter att kunna spela höga Db men även "vanlig" musik allt från dansband till skrillex på stan en lördakväll
    Hoppas ni kan hjälpa mig!!

  • #2
    Re: Lådförslag Re sx18

    200 liter netto med 500 cm2 slotport (50x10 cm i uträkningen) som är totalt 24 cm lång, beräknad avstämning är runt 40 Hz. Sedan kan du stoppa in en träskiva i porten för att minska avstämningen, tex en 19 mm tjock skiva sänker avstämningen till ca 37 Hz och tar du 2 st 16 mm skivor så hamnar det på 35 Hz.

    Förslaget är teoretiskt, har inte testat basen själv.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag Re sx18

      Tack så mycket! Får väll sätta igång och bygga om jag inte blir nöjd med den som står i garaget

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag Re sx18

        Någon som har ett förslag på GZPW SPL 18 ?
        matas med 8000rms körs ett steg/spole i 1ohm
        Har gjort låda osv men den spelar för lågt och för högt, tex 28hz och 58-60hz är de väldigt Högt, och när man öppnar en dörr.. så blir spelar de Knallhögt..
        lådan är på 92.5x50x50 ''yttermått'' och 19mm mdf och dubbla på baffel och stadgat lådan rundade 3kants lister runt om målad med högglans invändigt osvosv..
        porten är 10x46 och 43.8 lång
        Vad göra för att få den till 40hz och att de INTE ska låta högre när man kör med öppen dörr? vill ha samma ''volym'' när jag har öppen dörr..

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag Re sx18

          Originally posted by Frostduck View Post
          Någon som har ett förslag på GZPW SPL 18 ?
          matas med 8000rms körs ett steg/spole i 1ohm
          Har gjort låda osv men den spelar för lågt och för högt, tex 28hz och 58-60hz är de väldigt Högt, och när man öppnar en dörr.. så blir spelar de Knallhögt..
          lådan är på 92.5x50x50 ''yttermått'' och 19mm mdf och dubbla på baffel och stadgat lådan rundade 3kants lister runt om målad med högglans invändigt osvosv..
          porten är 10x46 och 43.8 lång
          Vad göra för att få den till 40hz och att de INTE ska låta högre när man kör med öppen dörr? vill ha samma ''volym'' när jag har öppen dörr..
          Labba med lite klossar i kistan, märker du skillnad, ja då är det ju bara fylla på tills det vänder, jobbigt om det är tvärtom
          bara

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag Re sx18

            Originally posted by Optima View Post
            200 liter netto med 500 cm2 slotport (50x10 cm i uträkningen) som är totalt 24 cm lång, beräknad avstämning är runt 40 Hz. Sedan kan du stoppa in en träskiva i porten för att minska avstämningen, tex en 19 mm tjock skiva sänker avstämningen till ca 37 Hz och tar du 2 st 16 mm skivor så hamnar det på 35 Hz.

            Förslaget är teoretiskt, har inte testat basen själv.
            Kan du skriva ett mått på lådans olika bitar så det blir lättare att bygga då jag ej har byggt slotportad låda förut?

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag Re sx18

              Hur bred får lådan vara i yttermått?

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag Re sx18

                Max yttermått på lådan är 110cm Dags att köpa material och börja bygga nu då, ska bli riktigt intressant och se hur högt det kommer att spela i slutändan Batterie och större generator står högt på inköpslistan med, men det får bli nästa månad

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag Re sx18

                  Har utgått ifrån 110 cm yttermått på lådan och 22 mm materialtjocklek, då blir kapmåtten:

                  2 st 1100 x 416 mm (topp+botten)
                  2 st 500 x 416 mm (sidoväggar)
                  2 st 1100 x 544 mm (baffel+bakre vägg)
                  1 st 500 x 220 mm (portvägg)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag Re sx18

                    Skulle du vara intresserad av en till med 2x2ohms spole har jag en över

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag Re sx18

                      Originally posted by Optima View Post
                      Har utgått ifrån 110 cm yttermått på lådan och 22 mm materialtjocklek, då blir kapmåtten:

                      2 st 1100 x 416 mm (topp+botten)
                      2 st 500 x 416 mm (sidoväggar)
                      2 st 1100 x 544 mm (baffel+bakre vägg)
                      1 st 500 x 220 mm (portvägg)
                      Tack! Uppskattar verkligen din hjälp

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag Re sx18

                        Originally posted by rattlinpolo View Post
                        Skulle du vara intresserad av en till med 2x2ohms spole har jag en över

                        Riktigt intresserad av en till! Vill du ha för den isf? Lite långt och skicka bara

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag Re sx18

                          Har nu efter många om och men byggt lådan ja fick tips om Tyvärr blev det en liten besvikelse.. Har byggt i 20mm björkplywood med trekantslist överallt invändigt och stagad med grov rundstav åt alla håll och fått hjälp av min far som är snickare och sjukt duktig med trä och noggrann Tycker basen upplevs som flåsig och saknar trycket jag söker, har ju den gamla lådan som jag gillar väldigt mycket men den nya är så sjukt välbyggt och fin så vill använda den. Så vad kan jag göra med lådan för att den ska spela tightare och med mer tryck??

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag Re sx18

                            Originally posted by Lunkan1994 View Post
                            Har nu efter många om och men byggt lådan ja fick tips om Tyvärr blev det en liten besvikelse.. Har byggt i 20mm björkplywood med trekantslist överallt invändigt och stagad med grov rundstav åt alla håll och fått hjälp av min far som är snickare och sjukt duktig med trä och noggrann Tycker basen upplevs som flåsig och saknar trycket jag söker, har ju den gamla lådan som jag gillar väldigt mycket men den nya är så sjukt välbyggt och fin så vill använda den. Så vad kan jag göra med lådan för att den ska spela tightare och med mer tryck??
                            Kraftigare steg än det på 1000wrms är inte fel att testa, har hört två SX18 på varsitt U-dimension dB5000 steg (Stefan Sagelands gamla passat) och de jävlarna skyfflade på bra med luft och spelade högt.
                            http://www.youtube.com/watch?v=DbKkwIxuTaE
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådförslag Re sx18

                              Just nu driver jag den med ett sinus live 1500 och mätte upp den till 142,2 med den gamla lådan på 135L avstämd till ca 42hz så tycker den här lådan borde spela högre fast så uppfattar inte jag det Får väll låna steg av någon kompis på minst det dubbla och se hur den spelar då i nya lådan

                              Comment

                              Working...
                              X