Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

    Hej! jag ska för första gången bygga en låda med 4 st basar (Amega QW12) bilen är en Mazda 121. Har funderat en hel del på hur jag vill ha det och kommit fram till att basarna ska vara rkitade framåt. nu till problemet: har försökt luska fram rekomenderad volym och port på lådan men det går trögt. Finns det någon som skulle kunna ge en hjälpande hand? Har projektet ute på projektforumet för dom som är intresserade. mvh sanny

  • #2
    Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

    Är det enkel spole på 4 Ohm (QW12-4) eller är det en annan modell?

    Comment


    • #3
      Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

      Originally posted by Optima View Post
      Är det enkel spole på 4 Ohm (QW12-4) eller är det en annan modell?
      Enkelspolig japp

      Comment


      • #4
        Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

        Hur stor låda får det plats med ungefär?

        En teoretisk beräkning visar att även med 300 liter netto så blir det ingen riktig "SPL-låda", men de där basarna är väl heller inte gjorda för extrema ljudtryck som jag förstår.

        Comment


        • #5
          Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

          Originally posted by Optima View Post
          Hur stor låda får det plats med ungefär?

          En teoretisk beräkning visar att även med 300 liter netto så blir det ingen riktig "SPL-låda", men de där basarna är väl heller inte gjorda för extrema ljudtryck som jag förstår.
          Nej tror inte det heller men det går nog att klämma ut en hel del dessa basar ska tydligen bara ha ca40liter st men kombinerat måste man väl få en annan siffra eller är jag helt ute och cyklar?

          Comment


          • #6
            Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

            40 liter per bas är troligen en "välljudslåda". För att få lite mer tryck så kan jag alltså tänka mig tex 75 liter per bas, dvs 300 liter till 4 st. Porten kan ju eventuellt göras så att du lätt kan ändra avstämningen för att prova dig fram till önskvärt ljud.

            Comment


            • #7
              Re: Behöver hjälp med uträkning av lådkonstruktion

              Originally posted by Optima View Post
              40 liter per bas är troligen en "välljudslåda". För att få lite mer tryck så kan jag alltså tänka mig tex 75 liter per bas, dvs 300 liter till 4 st. Porten kan ju eventuellt göras så att du lätt kan ändra avstämningen för att prova dig fram till önskvärt ljud.
              Tack för hjälpen

              Comment

              Working...
              X