Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sökes: mer drag i basen! :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sökes: mer drag i basen! :-)

    Hmm, ska man posta detta i dB-avdelningen, jag vill ju spela högre så det kanske funkar? :-) Jag har en bas som jag skulle behöva hjälp med, jag har verkligen försökt att hitta info om lådvolymer på nätet men har bara hittat ett fåtal och dessa verkar spreta åt alla håll. :-(

    Det är en i alla fall en bas från JBL som heter 'P1220E 2', den har några år på nacken men man får ta vad man har. :-) Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med lådförslag både till portad och sluten låda. Lådan jag fick med vid köpet på runt 30L slutet, den låter ju förvisso men jag tror den kan ge mer med en bättre låda. ;-)

    Basen ska sitta i en liten Micra 04, den matas av ett nyare Gas steg som i sina bästa stunder är tänkt att ge 600w. Jag vill gärna ha en musikalisk bas, men ändå bra tyngd i grejerna eller vad man ska säga. ;-)

    Parametrarna på basen har jag iaf fått fram via en del googlande. :-)

    JBL p1220e2:
    revc* * * * * * *3,98
    levc* * * * * * * 1,86
    sd(cm2)* * * * 482
    bl* * * * * * * * *15,88
    vas (liters)* * 51
    cms(mm/N)* *0,17
    mms(grams)* 182
    fs(hz)* * * * * * 28,5
    qms* * * * * * * 4,08
    qes* * * * * * * *0,49
    qts* * * * * * * * 0,44
    xmax(mm)* * 15,90
    xmax(in)* * * *0,63

    Väldigt tacksam för svar! :-)

  • #2
    Re: Sökes: mer drag i basen! :-)

    Prova 50 liter netto med 141 cm2 slotport (30x4,7 cm i uträkningen) som är totat 41 cm lång, beräknad avstämning blir runt 40 Hz. Lådan spelar i teorin inte riktigt "allround", men inte jättepeakad heller.

    Comment

    Working...
    X