Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsfråga

    Hej

    Jag har länge gått och funderat lite ibland på hur jag ska koppla ihop mitt framsystem, och inte kommit fram till något vettigt

    Hur som helst, grejerna som jag har hemma är 4xAmega 6.5" sen de 2 diskanterna och delningsfilterna. Steget är ett http://www.ground-zero-audio.com/english/08_ha2350x.htm.

    Nu är min fråga, kan jag få ihop detta utan att behöva köpa ett steg till?
    För mycket är lagom

  • #2
    Re: Kopplingsfråga

    du får nog köpa ett steg till, eller driva de lösa elementen på steget och kitet på stereon.

    Comment


    • #3
      Re: Kopplingsfråga

      Funkar detta?

      För mycket är lagom

      Comment


      • #4
        Re: Kopplingsfråga

        De du ritade upp kommer tyvärr ej att fungera
        När man räknar delningsfilter räknar man beroende på ohm motstånd. Om delningen mellan högtalarna tex ligger på 3000Hz och du kopplar på en till mid kommer diskanten fortsätta vara delad vid 3000 men middarnas delning halveras till 1500Hz. Dvs du får ett gap mellan 1500-3000Hz

        Det bästa vore ifall du fick tag på ett till likandant delningsfilter som du har till ditt ena kitt. Testa ringa någon ÅF och kolla om de har filter som reservdel kanske?

        Det går även att räkna ut ett eget delningsfilter till dina extra högtalare, problemet är att karaktären på ljudet från bägge högtalarna ej kommer låta exakt lika eftersom du har olika filter. Men det fungerar säkert bra.

        Bryggkoppla före delningsfiltren går bra men efter så ändrar du ohmtalet till filtren och då blir det tok.

        Här finns en sida där du kan räkna ut vad som behövs till delningsfiltret
        http://ccs.exl.info/calc_cr.html


        Rätta mig om jag har fel men detta är hur jag förstått allting. Mvh Martin

        Comment


        • #5
          Re: Kopplingsfråga

          Koppla 2 st 6.5orna aktivt ner till 2 ohm på varje sida och driv dessa med Gz steget och handla exvis ett http://www.ground-zero-audio.com/eng..._ia2075hpx.htm till delningsfiltret vidare till diskanterna

          Comment


          • #6
            Re: Kopplingsfråga

            Borde du inte kunna koppla så du kör både 2 6.5" + filter (diskant) på samma kanal.
            6.5 i 2 ohm, och sedan in med kablarna från filtret på samma kanal.

            Dock blir det väldigt många kablar in i steget
            Är inte 100% säker att det funkar då jag inte tittat så noga på steget, och de övriga grejerna du har...

            För att förtydliga så ska du alltså inte koppla några middar till filtret..
            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
            --------------------------------------------------------------------------------
            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

            Comment


            • #7
              Re: Kopplingsfråga

              Det fungerar men middarna kommer ej få någon delnings vilket gör att dom förmodligen kommer låta illa. Det går ju att bygga ett delningsfilter uträknat för 2ohm och koppla som du säger, Då får man samma karaktär på högtalarna också, men om dom spelar bra ihop med diskanten återstår att se.

              Comment


              • #8
                Re: Kopplingsfråga

                Jag gör nog så att jag driver middarna på steget och sen diskanterna på stereon tills vidare. Jag bör väl koppla delningsfiltret mellan stereo och diskant? Kommer det funka bra, eller kommer det låta apa?
                För mycket är lagom

                Comment


                • #9
                  Re: Kopplingsfråga

                  ja du ska ha delningfilterna till diskanterna om du kör de på stereon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kopplingsfråga

                    Beroende på vad du har för stereo..
                    Fördelen utan filter är ju att du själv kan ställa frekvensen på diskanterna
                    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kopplingsfråga

                      Alpine 9882ri. Jo, jag vet. Får skaffa ett steg till diskanterna så småningom
                      För mycket är lagom

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kopplingsfråga

                        Steg till diskanter låter overkill. Borde väl finnas någon bättre lösning?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kopplingsfråga

                          Ja skaffa 2 delningsfilter till så som jag fattat det! Men är inte ett par sånna rätt dyra?
                          För mycket är lagom

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kopplingsfråga

                            Går det inte skaffa större filter? Jag är inte insatt i detta

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kopplingsfråga

                              martin_f skrev ju att jag kunde bygga egna filter, men det känns lite över min kunskapsnivå
                              För mycket är lagom

                              Comment

                              Working...
                              X