Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till två kicker comp 10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till två kicker comp 10"

    en kompis vill ha hjälp med två separata lådor till dessa, han kommer ha dom inomhus på sitt rum, inte som hemabio bas utan mest för att lyssna på musik typ, han har inga värsting front högtalare precis så någorlunda hög avstämning (för att vara inomhus iaf) hade vart ett + tror jag. han ska driva dem med ett PA steg men har ingen aning om hur mycket effekt det ger. jag kan tyvärr inte öppna pdf filer på denna datorn så hittade inga parametrar nån vänlig själ kanske kan få fram dessa?

    mvh simon

  • #2
    Re: låda till två kicker comp 10"

    Vilken årsmodell är det på basarna då Kicker brukar ha tendens att byta parametrar och inte utseende
    vad är det för Talspolar?
    Last edited by The one n only; January 13, 2010, 17:14.

    Comment


    • #3
      Re: låda till två kicker comp 10"

      Originally posted by The one n only View Post
      Vilken årsmodell är det på basarna då Kicker brukar ha tendens att byta parametrar och inte utseende
      vad är det för Talspolar?
      han köpte dom precis, helt nya så då bör det ju vara 08, ska fråga han vilka spolar han har när han loggar in på msn

      Comment


      • #4
        Re: låda till två kicker comp 10"

        http://kicker.com/sites/default/files/Comp_3.pdf

        Här är iallafall Pdf filen för den som känner sig manad att räkna

        Annars skicka ett mail till Björn på Dbakuten
        email: info@dbakuten.se

        Comment


        • #5
          Re: låda till två kicker comp 10"

          det va 08 modellen med 4ohms spole parametrar finns i pdfen som the one n only postade ovanför hade vart sjysst om nån ahde kunnat räkna ut två separata lådor till dessa

          Comment


          • #6
            Re: låda till två kicker comp 10"

            ca 32 liters sluten låda/bas vet ej vad den ligger på för avstämning

            http://www.youtube.com/watch?v=1u9l_...eature=related
            tog denna volym för 4 basar Delat i 4

            sen kanske Optima har nån tanke om annan lådvolym

            Comment


            • #7
              Re: låda till två kicker comp 10"

              Jag har räknat på basreflexlåda, då får crossboys kompis besluta om han vill prova båda varianterna.

              Gör varje låda på 50 liter och sätt dämpmatta på innerväggarna, använd 1 st 4" port. Testa med 22 cm längd på själva röret (trattarna sätts sedan i varje ände av röret), men rören kan kortas av med några cm i taget om man vill ha lite mer "dunk" istället för djupbas.

              De här lådorna kommer knappast att spela megadjup bas, då krävs större lådor och lägre avstämning. Förhoppningsvis spelar baslådorna lite "poppigare", jag har tänkt så iaf.

              Förresten, konarean i PDF-filen stämmer inte. Kicker har råkat skriva samma konarea som för 8" basen, rätt area ska vara omkring 370 cm2 när man utgår ifrån Vas+Fs+mms.
              Last edited by Optima; January 14, 2010, 18:43.

              Comment


              • #8
                Re: låda till två kicker comp 10"

                Originally posted by Optima View Post
                Jag har räknat på basreflexlåda, då får crossboys kompis besluta om han vill prova båda varianterna.

                Gör varje låda på 50 liter och sätt dämpmatta på innerväggarna, använd 1 st 4" port. Testa med 22 cm längd på själva röret (trattarna sätts sedan i varje ände av röret), men rören kan kortas av med några cm i taget om man vill ha lite mer "dunk" istället för djupbas.

                De här lådorna kommer knappast att spela megadjup bas, då krävs större lådor och lägre avstämning. Förhoppningsvis spelar baslådorna lite "poppigare", jag har tänkt så iaf.

                Förresten, konarean i PDF-filen stämmer inte. Kicker har råkat skriva samma konarea som för 8" basen, rätt area ska vara omkring 370 cm2 när man utgår ifrån Vas+Fs+mms.
                tusen tack för detta

                Comment

                Working...
                X