Announcement

Collapse
No announcement yet.

Allt om att bygga Extremebil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Allt om att bygga Extremebil.

    Hur högt/lågt en bil peakar styrs väl mestadels av hur stor kupen är?
    Vart ligger peaken generellt när man bygger vägg?
    Jag menar, så stor skillnad på kupe kan det inte bli.
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #17
      Re: Allt om att bygga Extremebil.

      Halv OT:
      Som ”SQ-nisse” undrar man över ”portarna” till dessa lådor, de verkar ha jättearea och är extremt korta och det måste väl få en väldig konstig avstämning.
      Hur kan detta fungera, luften borde väl bara cirkulera runt från framsida och baksida på baffeln?
      Kan tex Berntssons spel a 170dB och han ändrar 10Hz eller ett det bara en speciell frekvens de kan spela högt.
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

      Comment


      • #18
        Re: Allt om att bygga Extremebil.

        Originally posted by ConnyK View Post
        Halv OT:
        Som ”SQ-nisse” undrar man över ”portarna” till dessa lådor, de verkar ha jättearea och är extremt korta och det måste väl få en väldig konstig avstämning.
        Hur kan detta fungera, luften borde väl bara cirkulera runt från framsida och baksida på baffeln?
        Kan tex Berntssons spel a 170dB och han ändrar 10Hz eller ett det bara en speciell frekvens de kan spela högt.
        Nej bilen skulle inte spela 170db om jag ändrar spelfreq med 10 hz..
        Runt 15db skulle jag nog tappa på detta...

        Comment


        • #19
          Re: Allt om att bygga Extremebil.

          [QUOTE=Frippe_L;26151]Ok då börjar jag

          Vilken del i konstruktionen (om man tänker dagens BP-konstruktioner) bestämmer var trycket ska hamna på rutan (alltså som mest där sensorn sitter)

          Vad som bestämmer var trycket skall hamna på rutan är utformningen av passargerarutrymmet.
          Högst spelar det på golvet längst fram intill dörren, vid micken är det ca 1,5 db lägre mätresultat.
          Så målet är att få den högstspelande punkten att hamna så nära mickplaceringen som möjliigt genom att tex höja golvet,bygga ut dörrsida mm.

          Comment


          • #20
            Re: Allt om att bygga Extremebil.

            [QUOTE=Frippe_L;26151]Ok då börjar jag



            Vilken skillnad gör det att höja upp golvet i bakkant i bilen?
            (om man kollar på SGK´s volvobygge på termpro så ser man va ja menar)

            Är ganska säker på att dom kommer att höja golvet hela vägen fram i bilen,kanske till och med höja det ytterliggare från B-stolpe och fram.

            Höjer golvet bak är nog endast för att minska kupén som är ngt för stor,
            Genom att höja golvet framför B-stolpe så får man ett kortare avstånd upp till mittkonsol och i vissa bilar blir det då lättare för luften att ta sig över mittkonsolen och in på passargerarsidan.

            Comment


            • #21
              Re: Allt om att bygga Extremebil.

              Originally posted by ConnyK View Post
              Halv OT:
              Som ”SQ-nisse” undrar man över ”portarna” till dessa lådor, de verkar ha jättearea och är extremt korta och det måste väl få en väldig konstig avstämning.
              Conny man vill som jag skrivit tidigare inom SPL ha upp maximal verkningsgrad i installationen vid den frekvens man kan få ut mest effekt ur stegen, och ett sätt att få upp verkningsgraden är att få upp portarean och hålla ner portlängden för att få minimala energiförluster i porten. Och större portarea löser man med större lådvolym.
              Last edited by Naughty Tee; January 9, 2010, 02:04.

              Comment


              • #22
                Re: Allt om att bygga Extremebil.

                Originally posted by ConnyK View Post
                luften borde väl bara cirkulera runt från framsida och baksida på baffeln?
                Ja det är så luften rör sig i alla portade lådor, luften rör sig in och ut till baffels fram och baksida genom porten, detta med hjälp av konans fram och baksida som ömsom skapar övertryck och undertryck på motsatt sida.
                Last edited by Naughty Tee; January 9, 2010, 04:11.

                Comment

                Working...
                X