Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med inställning av a7

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med inställning av a7

Någon som har några tips på inställning av A7?
    Som framsystem har jag dls 6,5-2,5-1 genom ett pasivt filter, bak
    har jag dls 5,25"-3"- dikanten är en infinitiv men skall bytta till en dls, oxå detta genom ett pasivt filter. Som bas har jag en nobelium tia.
    Det jag funderar på är hur jag skall ställa filtrens på steget, skall jag sedan justera något på eq i huvudenheten?

Har ingen störe erförenhet av injustering när det häller sq!

Tar tacksamt imot tips!
    Volvo v70r -98 saffran
    Pioneer avic 900bt
    Fram
    Dls ur1",Dls ur2,5",Dls ur6,5"
    Bak
    Dls ur1",Dls ur3",Dls 5,25"
    Bas
    Dls nobelium 10"
    Steg
    Dls A7
    Dls A1

Re: Hjälp med inställning av a7

Hur många lågnivåkablar ska det sitta till steget?

Eftersom både fram och bakhögtalare har passiva filter så kan du börja med att ställa de små brytarna under bottenplattan (HP och LP) på "x1", då används filtrena bara som vanliga högpassfilter för att dela bort de lägsta frekvenserna så att inte högtalarna riskerar att bottna.

Hur de andra små brytarna under bottenplattan ska ställas in beror på hur många lågnivåkablar du använder.

Delningsfiltret för främre kanalerna går bara ner till 80 Hz, vilket kanske är lite väl högt. Du får väl prova att sätta det på 80 Hz, blir det ett "glapp" i frekvensåtergivningen i förhållande till basen (beroende på basfiltrets delning) så får du nog koppla ur filtret och se om det funkar utan att högtalarna rör sig för mycket. Alternativt kanske du kan använda filter i stereon om det finns.

Filtret till bakre högtalare kan ställas på 80 Hz.

Basfiltret kan nog ställas på 70-80 Hz från början, men jag tror att folk kommer ge råd att ha lägre delning.

Comment

Working...
    X