Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av basen i en kupé

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Placering av basen i en kupé

Hur du ska bygga vet jag inte, men grejerna du fått som förslag från stoffe funkar bra, jag har förvisso inte provat Quattro steget själv men resten av prylarna spela på bra det jag testat dem än sålänge iaf.

Men som andra påpekat behöver du inte 4kanals och två kit i bilen, lägg pengarna på ett 2-kanalsteg och ett kit, sen kan du köpa dämpmatta eller nåt anant vettigt för dem pengar som blir över.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Dämpmatta kommer jag trycka in i bilen som är i början på tråden (kör en likadan nu men den skall skrotas så blir lite test i den).
      Skall kika lite på 2 kanals slutsteg
      Lincoln Mark Viii
      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
      Sub: 4x DD 1508
      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

Comment

Originally posted by Tim View Post
        Dämpmatta kommer jag trycka in i bilen som är i början på tråden (kör en likadan nu men den skall skrotas så blir lite test i den).
        Skall kika lite på 2 kanals slutsteg
        Å andra sidan, om det känns som så att du kommer att vilja bygga ut systemet (med t.ex. högtalare bak) så kan det ju vara en bra idé att köpa 4-kanalaren direkt och slippa byta senare. Bara en tanke dock...

Quattro-steget har ju sådant delningsfilter inbyggt att du kan skippa dom passiva filtrena i 6,5"-kitet och köra aktiv delning istället. Också bara en tanke...

/Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Jo känns som att jag ändå vill bygga ut bara för att få ljud ur allt i bilen. Även för dom i baksätet då
          Quattro steget känns väldigt ... perfekt. Fått bra kritik för välljud och liknande Men också kikat på DLS A4, ser fint ut! Men då måste jag köpa begagnat.

Vad menar du med delningen? Det lät intressant Kan som sagt inget så du får nog förklara på en dagis nivå för mig
          Lincoln Mark Viii
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Comment

Kollade på Quattro-stegets inbyggda delningsfilter och enligt spec så går det att dela dela lågpass 50 - 500Hz / 500 - 5KHz 12 dB/Oct och högpass 20 - 500Hz / 200 - 5KHz 12dB/Oct.

Jag skulle i så fall lämna bort det passiva delningsfiltret som följer med 6,5"-kitet och sköta delningen på steget istället. Dvs. kanal 1+2 åt diskanterna med högpassfilter inställt på ca.3500Hz, sedan kanal 3+4 åt mellanregister med ett lågpassfilter inställt på ca.2500-3000Hz. Detta som en grov inställning som du kan utgå ifrån. Genom att använda aktiv delning (stegets deln.filter) så blir det mera flexibelt, du kan själv ställa nivåer mellan diskant och mellanregister, du kan ändra delningsfrekvens etc. Kopllar du kitet via det medföljande passiva delningsfiltret så tappar du en hel del av dessa möjligheter.

Här en länk med MYCKET matnyttig information för såväl nybörjare som lite längre hunna:
            http://www.bilstereoipraktiken.se/

/Freddi
            Projekt #sqnewbeetle

Comment

Det låter vettigt!
              Nu kan jag dock inte så mycket om hur delningen bör vara men det får man nog hjälp av

Och tackar för länken! Nu har jag lite att läsa på!

Tänkte bara på en sak, varför ska alla huvudenheter se ut som att det kommer från rymdskepp? Finns det inte någon huvudenhet som egentligen ser vettig ut? Nu menar jag inte att det skall vara 50 tals stil men iallafall se ... ja, vettig ut.
              Lincoln Mark Viii

Comment

Kolla Nakamichi, väldigt enkla och stilrena i designen, smälter in bra i Tyska bilar med röd/orange belysning. Att dom sen låter bra också får väl ses som ren bonus.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Kolla Nakamichi, väldigt enkla och stilrena i designen, smälter in bra i Tyska bilar med röd/orange belysning. Att dom sen låter bra också får väl ses som ren bonus.
                  Där var det lite (mycket) bättre!
                  Ser ut att kunna sitta i en gammal 80-tals Sierra eller liknande tycker jag

Istället för dubbelpost så gör jag en edit, när ni bygger lådor, har ni dämpmaterial i?
                  Har tittar på många projekt trådar och verkar som att det knappt är någon som lägger dämpande material i lådan.
                  Om man då jämför t.ex med hemmabio system där dämpning är ett måste för att det ens ska låta behagligt.
                  Last edited by Tim; November 13, 2011, 18:06.
                  Lincoln Mark Viii

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Funkar bra i Italienare med

Där var det lite (mycket) bättre!
                    Ser ut att kunna sitta i en gammal 80-tals Sierra eller liknande tycker jag

Istället för dubbelpost så gör jag en edit, när ni bygger lådor, har ni dämpmaterial i?
                    Har tittar på många projekt trådar och verkar som att det knappt är någon som lägger dämpande material i lådan.
                    Om man då jämför t.ex med hemmabio system där dämpning är ett måste för att det ens ska låta behagligt.
                    Dämpmatrial eller ej för SQ är dels en smaksak och dels en kompromiss om man har för liten lådvolym.
                    Dämpmattan bromsar upp luften bakom högtalaren och ger ett högre mottryck vilket kan få högtalaren att "tro" att den sitter i en större låda och på så vis spela ngt djupare. Detta på bekostnad av respons, dvs hur snabbt basen reagerar.
                    Så du får helt enkelt testa dig fram till vad som funkar bäst för dig.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Kan väl ge en uppdatering då.

Skippade att köpa nytt och gick på begagnat istället.

Fick precis hem första paketet och det innehöll ett DLS Ultimate A3 och en DLS Nordica 12.
                      Har ett till paket på väg som innehåller ett DLS Nordica 6.2 kit.
                      Till basen behöver jag nu bara få tag på ett DLS Ultimate A6 steg. Går hela vägen endast DLS och högtalare/bas inom samma serie som varandra och slutsteg inom samma serie som varandra.

Det blir dags då att bygga en låda till Nordica 12an.
                      Tänkte bygga utav spånskiva och då bara göra en enkel låda.
                      22mm spånskiva blir väl bra?
                      Och den skall ha 33L och hittade denna ritning hos Blekingebilradio: http://www.blekingebilradio.se/dokum...l%20sluten.pdf
                      Det är väl 33L utan basen? Med basen bör det väl åtminstånde bli en liter mindre?
                      Men å andra sidan ska väl basen ha 30-33L låda så om lådan då hamnar på 32L med basen i så blir det väl inte så dåligt?

Hoppas (eller ja, förväntar mig) att detta system ska låta fint
                      Kommer inte överge idén med att ha basen spelandes upp i hatthyllan. I värsta fall får jag göra en liten pall som lådan står på (integrerad med lådan) som lyfter upp lådan tillräckligt för att göra det någorlunda luft tätt mot hatthyllan. I värsta fall så version 1 bara spelandes bakåt. Men vi får se.

Kommer definitivt behöva hjälp med grundinställningar sen tror jag.

More to come!
                      Lincoln Mark Viii

Comment

Kan väl ge en uppdatering då.

Skippade att köpa nytt och gick på begagnat istället.

Fick precis hem första paketet och det innehöll ett DLS Ultimate A3 och en DLS Nordica 12.
                        Har ett till paket på väg som innehåller ett DLS Nordica 6.2 kit.
                        Till basen behöver jag nu bara få tag på ett DLS Ultimate A6 steg. Går hela vägen endast DLS och högtalare/bas inom samma serie som varandra och slutsteg inom samma serie som varandra.

Det blir dags då att bygga en låda till Nordica 12an.
                        Tänkte bygga utav spånskiva och då bara göra en enkel låda.
                        22mm spånskiva blir väl bra?
                        Och den skall ha 33L och hittade denna ritning hos Blekingebilradio: http://www.blekingebilradio.se/dokum...l%20sluten.pdf
                        Det är väl 33L utan basen? Med basen bör det väl åtminstånde bli en liter mindre?
                        Men å andra sidan ska väl basen ha 30-33L låda så om lådan då hamnar på 32L med basen i så blir det väl inte så dåligt?

Hoppas (eller ja, förväntar mig) att detta system ska låta fint
                        Kommer inte överge idén med att ha basen spelandes upp i hatthyllan. I värsta fall får jag göra en liten pall som lådan står på (integrerad med lådan) som lyfter upp lådan tillräckligt för att göra det någorlunda luft tätt mot hatthyllan. I värsta fall så version 1 bara spelandes bakåt. Men vi får se.

Kommer definitivt behöva hjälp med grundinställningar sen tror jag.

More to come!
                        Lycka till med DLS-grejerna! Blir säkert bra!

Angående baslådan så skulle jag kanske välja något annat material än just spånskiva, jag tycker det finns bättre lämpade material. Joo,jag vet att det håller att bygga av spånskiva, bara en kommentar.
                        Om du bygger en sluten låda till suben så är den inte sååååå kritisk till exakt lådvolym, det går att leka lite med dämpull för att kompensera minskad lådvolym.

Vad gäller placeringen av baslådan så skall du inte vara rädd för att pröva olika lösningar. Det är ju inte alltid så lätt att få till det i en sedan-bil, men flytta runt lådan och lyssna så får du en bra bild av vad som funkar!

/Freddi
                        Projekt #sqnewbeetle

Comment

Tror det blir bra som fan med DLS sakerna. Verkar vara rätt mycket välljud i det. Inte för att det är så värst mycket välljud i min musik smak (metal)

Många bygger i MDF verkar det som men jag har läst till mig lite att då måste man stadga den inuti pga dess egenfrekvens på 400hz (tror jag det var) medans spånskiva har egenfrekvens på 14hz. Kommer inte fräsa eller sådant utan bara köra cirkelsåg och bygga en enkel låda till basen. Men vad föredrar du för material?

Blir nog mycket lek och test sen vad som fungerar bäst
                          Lincoln Mark Viii

Comment

MDF eller fanér. Har du en låda på 33liter och bygger den i MDF så tvivlar jag på att du måste staga jättemycket. Ett eller två steg borde räcka alldeles utmärkt?

/Freddi
                            Projekt #sqnewbeetle

Comment

Okej.
                              Ska kika på vad MDF kostar
                              Men hur ska man staga det? Bara lite hejvilt ellet något speciellt mönster eller så?
                              Lincoln Mark Viii

Comment

Okej.
                                Ska kika på vad MDF kostar
                                Men hur ska man staga det? Bara lite hejvilt ellet något speciellt mönster eller så?
                                Är det ingen skid lucka i bilen? Om det finns en sådan placera basen där .Prova att bygga en låda i spån ca 28 l för att testa .

Comment

Working...
                                X