Announcement

Collapse
No announcement yet.

input gain för dom som är osäkra...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• input gain för dom som är osäkra...

Hej!
    Tänkte bara ge mig på att göra en liten förklaring till detta ämne..(har inte sett nån tidigare men utifall att det inte finns nån..)

Som sagt, man brukar ha en viss känslighet på slutstegen för att dom ska kunna ge ut den uteffekt som de sägs kunna leverera. ok, då går det till på det sätt att man har ett visst antal signalförstärkare på ingången innan det går till den strömstarka slutstegs delen.
    Därför brukar det finnas en ingång som kan regleras till viss förstärkning FÖR ATT FÅ DENNA UTEFFEKT dvs om det står 250mV-5v på gain kontrollen betyder detta att om HU:n ger t.ex 5v ut så ställer man HU:n på fullt t.ex 5V och får då..full uteffekt! Såå... det enda som sker om man i ovanstående fall ställer gain på 250mV är att man överstyr hela steget och man får dist mm.

Ok, är alltid svårare att förklara så här men i alla fall....

Fråga gärna!

MVH

//Peder J

Re: input gain för dom som är osäkra...

Originally posted by pedjoh View Post
    om HU:n ger t.ex 5v ut så ställer man HU:n på fullt t.ex 5V och får då..full uteffekt!

Nu tänker du vääääldigt baklänges.

Har du en stark signal ut ur HU så är egentligen inte FULL gain riktigt alternativet.. även om det finns dom som fullgainar oavsett.

En gain är graderad från exempelvis 5V-250mV.. inte tvärtom.

Sorry såg att du skrev HU och inte steg.. men ändå, så man inte kan missförstå menar jag.
    Last edited by Tokken; November 9, 2011, 06:46. Reason: Lässvårigheter.. :)
    Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Man ställer heller aldrig HUn på full mutter sådär bara, utan man måste först ha lite koll på hur signalen ser ut . Dvs , man bör välja den volym som är Max, utan klippning. Utan oscilloskop är detta omöjligt så för att vara på säkra sidan bör man lägga sig strax under full volym. Sen går man på och skruvar på stegets gain. Man skall helst ha ställt gainen på steget till moturs i botten innan man börjar, sen ökar man gradvis medurs tills signalen blir oren, eller om man ej har oscilloskop, tills det börjar dista. Viktigt om man kör utan oscilloskop är att man valt en låt man vet är högt inspelad.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ok,... Nu var ju inte min tanke att förklara HUR man gör vid tweakning utan bara ett ytterst försiktigt sätt att förklara hur o varför det blir så när man vrider på gainkontrollen.
        Så , ni har ju rätt i erat resonemang men har missuppfattat mitt syfte och tagit det hela bokstavligt. Naturligtvis har ni rätt på ert sätt men det var inte det jag försökte förklara.

//Peder J

Comment

Ok,... Nu var ju inte min tanke att förklara HUR man gör vid tweakning utan bara ett ytterst försiktigt sätt att förklara hur o varför det blir så när man vrider på gainkontrollen.
          Så , ni har ju rätt i erat resonemang men har missuppfattat mitt syfte och tagit det hela bokstavligt. Naturligtvis har ni rätt på ert sätt men det var inte det jag försökte förklara.

//Peder J
          Hade det inte varit lättare att skriva:

"Gainkontrollen på ett steg finns och kan justeras så att steget kan ge full uteffekt, beroende på hur stark signalen är från din huvudenhet. Normala slutsteg kan ge full effekt med insignal mellan 0.2-5V, därav märkningen på steget 0.2-5V (eller 8V i en del fall), dvs oavsett huvudenhet kommer stegen att kunna justeras så de alltid kommer kunna ge full effekt"

Eller nåt i den stilen.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Visst kan man det men jag trodde i min enfald att
            man kunde tillföra något här, men oj så fel jag hade.
            Så när man får kommentarer om hur man bör skriva istf
            om innehållet....då lär man ju sluta med detta bums!
            Det gör jag i alla fall och söker mig till de som har åtminstone
            lite kunskap om ödmjukhet.

//P

Comment

Visst kan man det men jag trodde i min enfald att
              man kunde tillföra något här, men oj så fel jag hade.
              Så när man får kommentarer om hur man bör skriva istf
              om innehållet....då lär man ju sluta med detta bums!
              Det gör jag i alla fall och söker mig till de som har åtminstone
              lite kunskap om ödmjukhet.

//P
              Vi är flera här som har lite dryg attityd här på forumet, men den snabba sammanfattningen som Jonas skrev är korrekt, lättläst och avgränsad.
              Ditt första inlägg var inte riktigt så bra i mitt tycke.

Det är svårt att sitta med stor erfarenhet och se tumregler och felaktigheter delas ut som sanningar.
              Jag skulle döma matchen till 1-1. Två självmål.

Comment

Johnny, tack för det ärliga svaret!
                Alldeles rätt så har mitt inlägg mer att önska pedagogiskt
                mm.
                Blev bara besviken när inget svar handlade om ämnet
                som sagt.
                Har själv inte hittat något här om detta ämne, så
                antingen vet ni redan allt (??!) eller att jag missat nåt..

//p

Comment

Working...
                X