Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inspiration bygge Golf VI

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inspiration bygge Golf VI

Börjar fundera på ifall jag skall sätta igång att uppdatera ljudet på bruksbilen - en VW Golf VI. Tänkte höra ifall någon här skulle kunna bidra med litet inspiration

Grundide:

- Enbart SQ - spela fint utan behov av att spela högt. Musik: blandat men gärna Cardigans, Kent, Sheryl Crow, Dido, Maggio osv. Naturtrogna, klara röster och djup i musiken är härligt
    - Inget större behov av stor sub i första läget - tycker att en bra 6.5" spelar djupt nog för mitt behov.
    - Vill utnyttja originalplacering för högtalarna så långt det går (vet inte vart de sitter ännu )
    - Kan tänka mig byta HU om det underlättar installation - finns sådana som funkar bra med CANBUS nu vad jag förstår? Men hur är det med ljudkvaliteten?
    - Budget - inte definierat ännu, men säg någonstans mellan 10-20k kanske? Köper gärna bra grejor begagnat. Installerar själv.

Ideer och förslag någon (från företag eller privatperson går lika bra)??

Re: Inspiration bygge Golf VI

I en golf IV behöver du inte oroa dig över canbus ang. HU. Bara att stoppa i vad du känner för.
    Högtalarna sitter nitade i plastcylinder i innerplåten så de måste bytas, finns och köpa monterings insatser för en billig peng så du slipper tillverka egna.

Comment

Originally posted by PontusA View Post
      I en golf IV behöver du inte oroa dig över canbus ang. HU.
      Gissar att du menade Golf VI (6)? Smidigt i så fall att kunna välja HU fritt utan krångel med CANBUS Detta var inte direkt smidigt i den BMW e87 som jag byggde i förra gången

Vet du hur stora högtalare får man plats med i dörrarna - diameter och djup?

Comment

han menar golf 4a när de var hans tidigare bil

mvh

Comment

Originally posted by nicklasa View Post
          han menar golf 4a när de var hans tidigare bil

mvh
          Precis, råkade läsa fel på ordningen, hehe.
          Så glöm det jag sa. Har ingen aning om hur de ligger till med sexorna.

Men skulle iaf gissa på att det är 6,5or i dörrarna.

Comment

Originally posted by oreo View Post
            Ideer och förslag någon (från företag eller privatperson går lika bra)??
            Jag ska inte påverka dig med produkter, jag tycker istället att du ska ta med dig favoritskivan till Seastreams Garage' "Öppet Hus" nästa vecka.
            Vi kommer att ha 3 demobilar med inriktningen "välljud". Lyssna och bilda dig en egen uppfattning. Kanske något passar dig.
            Träffa likasinnade och spåna lite sq-ideer?
            Uppsala-Kungsängen=35min

Välkommen!

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Ja det kommer iaf finnas en bil där som jag kan lova klarar punkt #2: "- Inget större behov av stor sub i första läget - tycker att en bra 6.5" spelar djupt nog för mitt behov." Råkade nyss sätta mig och lyssna en sväng igen, gillar dom fortfarande.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tack för tipset - får se om jag kan komma ifrån nästa vecka då

Tydligen skall man kunna montera 6.5" i dörrarna (68mm djupa) + diskant. Tips på bra system nu för tiden som skulle kunna passa?

Dörrmontering Golf VI

Comment

Hmmm - har ett par Trius liggande från förra bygget och de lät ju riktigt bra. Har för mig att det gick riktigt bra att köra dem utan diskant när jag testade en gång

Man kanske skulle bygga in dem i A-stolparna och kombinera dem med ett par bra 6.5" i dörrarna? Kunde vara smidigt att satsa på ett 2-vägssystem den här gången

Comment

Ska själv bygga i min Golf VI, har inte direkt börjat mer än att planera och köpa in komponenter.

Vad är det mer du behöver veta?

Finns endel info på www.golfmk6.com

Comment

Kul att du också är igång och tack för länken!

Det jag funderar på just nu är hur man gör med huvudenheten:

Hur bra är den egentligen (har 310)?

Vilka alternativ har man om man vill uppgradera den för att få bättre signalkälla, lågnivå ut utan att förlora övrig integration med tex multifunktionsratten (CANBUS)? Har sett att Zenec och Macrom har alternativ, men deras fokus verkar vara på DVD/Bild/Navi.

Om man behåller original HU - är en hög-> lågnivåomvandlare enda alternativet för att koppla på ett slutsteg eller kan man få ut lågnivå på något sätt ur den?

Vi kanske kan börja där

Comment

om du inte behöver gå under 30-35hz kan jag varmt rekomendera dynaudio!
                        ta dig till seastreamsgarage och provlyssna lite dynaudio! jag kan intyga att man klarar sig finfint utan sub och då har jag bara en mw162 per dörr
                        se bara till att dom sitter stabilt och att du har tillräckligt med sås till dom

ett förslag är: en bit-ten (eller liknande) på orginal hu, ett par dynaudio md102 och ett par mw162 som du delar aktivt, och exempelvis ett mosconi steg på, dämpa dörrarna ordentligt, tweakar några timmar och sedan är det bara att njuta!
                        med denna setup landar du på ca 13-14k och det är väldigt välspenderade 13-14k

mvh
                        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Efter att ha läst runt litet känns bitone.1 som ett vettigt alternativ för att behålla original huvudenhet. Känns som det är smidigast att göra så!

Funderar på om man skulle kunna få in ett Genesis Studio 16 kit i dörrarna? 6.5" nedtill i originalplats och bygga om sidan för att få in 4" elementet under dörrhandtaget?

Dörrsida Golf VI

Sedan ett 4 kanalssteg till det under stolen så borde det låta rätt så bra hoppas jag

Comment

Läst litet mer och bit-ten bör nog räcka gott för kraven i detta bygge

Har läst att det skall gå att få in 68 mm djupa 6.5" högtalare bakom orginalgallret i dörren. Basen i Studio 16 kitet är ca 80 mm och sedan behöver dörren byggas om för att få dit det andra elementet. Men frågan är om man ändå är inne på att bygga upp en ny dörrsida kanske man inte skall dra sig så mycket för att bygga om för bägge elementen?

Comment

om du sätter trius i a stolpen och 6.5 kit blir det ej 3 vägs då?=) du snackade om 2 vägs :P

Comment

Working...
                              X