Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

    Hej Alla,

    En fråga, tidskomp, hur ställer man in det?

    Det är svårt att ställa frågan på ett vettigt sätt, för jag förstår ju att det är olika i varje jäkla bil, men i grunden, för om jag gör som jag tror så hörs ingen som helst skillnad och jag vet inte heller riktigt hur det ska låta när det blir rätt??
    Jag har valt ut en punkt (efter en rekommendation) mellan framstolarna ungefär 30 cm under taket, men när jag mäter avståndet med tumstock är det ju lika långt från både hö resp vä högtalare i fram och samma sak från bakdörrarna, det enda mått som ändrats något är avståndet till subben i bak.

    Vad skall man ha som referens punkt?

    Hur skall man ställa in det hela,

    Jag styr min tidskomp från min HU, Kenwood KDC-BT61U, jag har alpine stegen PDX-F4 som driver 6,5" basar i framdörrar och 3,5" coax i brädan och PDX-M12 steget som driver en 12" RE SSX bas i 56l slotportslåda.

    Mkt amerikanskt och mkt bas... jag har inte vågat spela fullt ut men grabben var på en mätning och på nivå 25 av 40 spelade den 133 dB...

    Men skit i det jag vill veta hur man ställer in tidskomp som sagt, ursäkta att jag fladdrar iväg lite

    Mvh, Lasse

  • #2
    Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

    Originally posted by lasse69 View Post
    Hej Alla,

    En fråga, tidskomp, hur ställer man in det?

    Det är svårt att ställa frågan på ett vettigt sätt, för jag förstår ju att det är olika i varje jäkla bil, men i grunden, för om jag gör som jag tror så hörs ingen som helst skillnad och jag vet inte heller riktigt hur det ska låta när det blir rätt??
    Jag har valt ut en punkt (efter en rekommendation) mellan framstolarna ungefär 30 cm under taket, men när jag mäter avståndet med tumstock är det ju lika långt från både hö resp vä högtalare i fram och samma sak från bakdörrarna, det enda mått som ändrats något är avståndet till subben i bak.

    Vad skall man ha som referens punkt?

    Hur skall man ställa in det hela,

    Jag styr min tidskomp från min HU, Kenwood KDC-BT61U, jag har alpine stegen PDX-F4 som driver 6,5" basar i framdörrar och 3,5" coax i brädan och PDX-M12 steget som driver en 12" RE SSX bas i 56l slotportslåda.

    Mkt amerikanskt och mkt bas... jag har inte vågat spela fullt ut men grabben var på en mätning och på nivå 25 av 40 spelade den 133 dB...

    Men skit i det jag vill veta hur man ställer in tidskomp som sagt, ursäkta att jag fladdrar iväg lite

    Mvh, Lasse
    Du skall mäta från där du sitter, dvs i förarstolen. Då kommer du få olika mått till vänster och höger sida.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

      Värt att nämna Lasse, om du inte gjort det redan.
      Innan du ger dig på tidskompenseringen så måste du få till nivåerna mellan höger och vänster sida.
      Använd dig av rosa brus. Det finns ett spår på Emma-skivan som du kan använda dig av.

      Skivan går att hitta exempelvis här:

      http://www.ljudbyggaren.se/?category_id=44

      Och hos den här herren i hans webshop:

      http://www.seastreamsgarage.se/

      Skivan gäller även för 2011. Jag vet dock inte om det är en ny skiva på G för 2012?
      Last edited by PhoenixG; September 26, 2011, 08:29.
      sigpic

      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

      Comment


      • #4
        Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

        Här kommer lite tips efter en sökning på forumet
        http://www.bilstereoforum.se/showpos...17&postcount=2
        Audi A6 2,4 Quattro
        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

        Comment


        • #5
          Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

          Lånar tråden så slipper jag göra en egen, finns det någon enkel pryl som enbart justerar tidskomp? Någon som vet hur det fungerar eller om det kanske finns byggsatser att köpa? Det jag är ute efter är enklast möjliga/billiga lösning som tex en liten box med rca in / rca ut med en ratt/potentiometer på.

          Comment


          • #6
            Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

            Originally posted by Jimma72 View Post
            Lånar tråden så slipper jag göra en egen, finns det någon enkel pryl som enbart justerar tidskomp? Någon som vet hur det fungerar eller om det kanske finns byggsatser att köpa? Det jag är ute efter är enklast möjliga/billiga lösning som tex en liten box med rca in / rca ut med en ratt/potentiometer på.
            Det fanns förut en del "magi-boxar" som lekte med fas, vilket man kanske om man är "snäll" kan jämföra med tidskomp.

            Men dessa boxar har jag ej sett på över 10 år, så svaret är nog nej, det finns ej.

            Å andra sidan, har man börjat leka med tidskomp, så kommer man ganska snart att förstå vad det gör och hur man kan använda det. Framförallt handlar det om att få placeringar på röster/instrument rätt, och att ljudet blir synkat och tajt.

            Har man dessutom en testskiva typ EMMA tävlingsskiva, så underlättar det enormt.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

              Tisdkompensering fungerar i sitt enklaste utförande så här:

              1. Är insignalen analog (ex: lågnivå via RCA) omvandlas den till digital i en A/D
              2. Den digitala ljudsignalen delas upp till respektive utgångskanal.
              3. Bitströmmen från den kanal som skall fördröjas (dvs den högtalare som sitter närmast) läggs i ett buffertminne. Den ofördröjda kanalen går vidare till #5
              4. Efter inställd tid plockar processorn ut signalen ur buffertminnet och skickar den vidare till #5.
              5. En D/A-omvandlare gör om signalen till analog och skickar ut den på lågninvån.

              Så nej, det finns ingen enkel grej med en potentiometer på. Det billigaste och enklaste alternativet brukar vara att köpa en stereo med inbyggt tidskomp. Annars kan du ju börja labba med en mini-dsp.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                Tack alla för era svar, en del med något högre nivå än vad jag är på, men om vi nu leker med tanken på att jag sätter mit eget lock på huvudet som referenspunkt i bilen, sedan mäter jag (eller nån annan om det är väldigt viktigt att jag sitter som förstenad i saabens sköna stol ) till de olika elementens placeringar, hur ska ljudbilden då ligga? skall jag ha allt ljud i princip rakt framför mig lite över ratten, eller ska ljudet ligga i mitten av instrumentbrädan? det finns en del alternativ att välja på i stereon. man kan ange avstånd till elementen, man kan även ange vilken storlek de har, samt att man kan ange lyssningsposition, hö fram, vä fram, fram, bak, all.
                så parametrar att pilla med saknas inte, men det är ju just det pillandet som jag saknar vana med, jag har 5 barn så jag har pillat med annat medan ni pillade med tidskomp

                Comment


                • #9
                  Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                  Välj att ställa in ljudet för förarplats och ställ in rätt storlek på elementen, mata sen in värdena som du mäter fram till högtalarna och vips så ska du ha en ljudbild fördelad över hela instrumentbrädan med center i mitten.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                    Det är lite knepigt det här med tidskomp...
                    Det gäller att lyssna mycket, och justeringen tar tid. Idén är att få mitten av stereobilden i mitten, inte ljudet på ett visst ställe i bilen. I praktiken kommer mitten att ligga ganska nära mitten av instrumentbredan i de flesta bilar. Man hamnar alltså lyssna på ett lite "vridet ljud" (inte rakt framför sig), men man vänjer sig nog.
                    Använd skivor du känner bra och förbättra på ljudbilden lite åt gången alltid när du kan. Med en gång får man det inte rätt.
                    Du kan också inverka på hur diskenterna och midbasarna passar ihop och låter med att ha en liten skillnad på ljudförseningen på dessa par sinsemellan.
                    Ta inte för mycket stress, att tweaka är en del av det goda!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                      Hej Lasse.

                      Gör så här!

                      ( OBS! Detta är en liten förenkling men det ska förhoppningsvis hjälpa dig en bit på vägen.)

                      STÄNG AV ALLA FUNKTIONER TYP Loudness, Vocal Clarity, Bass Boost,Vocal Elevation M.M, Bas, Diskantkontroller SKA STÅ PÅ NOLL!


                      Hämta en talbok på cdskiva eller musik liknande Dire Straits...

                      1. Börja med att lyssna ENDAST på dina 3.5". Dvs Koppla ur basen eller stäng av den i maskinen. Dra Fader framåt mot 3,5" så du inte har nått ljud i 6.5" orna.

                      2. Ställ Balansen 1 steg till höger.

                      3. Ställ tidskompet på vänster högt på 100cm, ställ tidkompet på höger på 150 cm.

                      4. Lyssna på Rösten den skall vara i mitten på i-brädan, om inte justera vänster sida 1 steg på tidskompet neråt eller uppåt ( dvs 95 eller 105cm) rösten kommer då flytta sig till vänster eller höger.

                      När du är nöjd gå till steg 5.


                      5. Ställ Fadern i mitten igen, balansen skall fortfarande vara 1 steg till höger.

                      6. Ställ Tidskompet på 6,5" samma som 3.5" dvs 150/100cm eller vad du kom fram till i steg 4.

                      7. Ställ Balansen fullt till vänster. Lyssna på den djupare den av rösten . Låter det som att den drar ner mot golvet? Flytta tidskompet på Vänster 6,5" 15-20cm uppåt eller neråt (dvs 170 eller 130 cm).

                      Vid något av dessa kommer rösten låta mer "hel" dvs den låter som den kommer från 3,5"an. Du kan behöva flytta tidskompet mer, ( dvs 190 eller 110 cm). Prova dig fram till vad som blir bäst.

                      GÖR INGET ANNAT TILLS DEN SITTER!

                      8. Gör samma sak med högersidan ( Dvs balansen fullt till höger, följ punkt 7)

                      9. Ställ balansen 1 steg till höger med fadern i mitten.

                      Rösten skall nu vara i mitten på ljudbilden.
                      Om inte har du inte gjort steg 1 till 7 korrekt. ( dvs börja om på steg 1.)

                      10. Koppla in basen.

                      11. Ställ tidskompet på subutgången 100cm på båda kanalerna. ( om du har 2 kablar inkopplade till slutsteget.)

                      12. Stoppa i en skiva med lite bas. Typ Infected Mushroom/ZZtop eller liknande.

                      12. SÄNK nivån på basen så den spelar något högre än framsystemet.

                      13. Ändra Tidskompet 50cm på BÄGGE kanalerna åt något håll ( Dvs 50 ELLER 150cm) Du behöver förmodligen ändra mera. Om du hamnar på 0 cm på basen så får öka på alla andra högtalare med 50cm istället.

                      14.Lyssna på basgången. Där det låter HÖGST ( dvs spelar mest bas är rätt inställning)

                      15. När du är klar kan du skriva upp dina centimetrar på ett papper så du har dom för framtida bruk.

                      16. Stoppa i din favoskiva ,höj basnivån om du vill ha mera etc..

                      17. Klar.

                      Lycka till med tweekningen.
                      Last edited by Puttmeister; September 27, 2011, 22:41. Reason: Felskrivning:)
                      //Patrik

                      BRL Trollhättan AB

                      BMW 525 Fas V YONONO :
                      Wired with Audioquest.


                      5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                      WWW.BRL.SE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                        Jag har bara 13 mil till trollis, så jag kan komma förbi och så fixar vi det tillsammans??
                        ska bara installera allt i saaben.....
                        det har suttit i min Vectra-05... jag håller på och förhandlar med nån sthlm:are om en ALPINE 502 eller alpine 520 med tidskomp och nav.
                        men det är ganska mkt pengar så jag tror att det kanske lutar åt en singel-DIN ram och att jag behåller Kenwood spelaren.... men men man vet ju aldrig

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                          Originally posted by lasse69 View Post
                          Jag har bara 13 mil till trollis, så jag kan komma förbi och så fixar vi det tillsammans??
                          ska bara installera allt i saaben.....
                          det har suttit i min Vectra-05... jag håller på och förhandlar med nån sthlm:are om en ALPINE 502 eller alpine 520 med tidskomp och nav.
                          men det är ganska mkt pengar så jag tror att det kanske lutar åt en singel-DIN ram och att jag behåller Kenwood spelaren.... men men man vet ju aldrig
                          Absolut, inga problem. Dock får det bli nån gång i nov isåfall...
                          //Patrik

                          BRL Trollhättan AB

                          BMW 525 Fas V YONONO :
                          Wired with Audioquest.


                          5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

                          WWW.BRL.SE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                            Har köpt en Pioneer dvd-4200 som har autokalibrering via mic.
                            Dock tillhör inte micen.

                            Har några Audyssey-micar till mina hemmarecieverar, någon som vet om dom passar?

                            Är autokalibreringen bra, eller gör man det bättre själv?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tidskorrigering el. tidskomp(ensering)

                              det är bättre att göra själv micken hör bara från en fast punkt vad jag vet så har man nåt mellan öronen

                              Comment

                              Working...
                              X