Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker alternativ till Alpine PXA-H800/H701

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Söker alternativ till Alpine PXA-H800/H701

Som rubriken antyder...

Jag håller på att planera för min kommande uppgradering, och har kommit fram till att jag vill ha ordentliga DSP-möjligheter.

Tittade lite på Alpines prylar, men dessa har nackdelar...

PXA-H800 - För dyr (och hur är det med leveranser?)

PXA-H701 - Verkar kräva en speciell frontenhet om man inte har specifika HU-modeller av Alpine. Fronten går bort då den har blått ljus (vill inte ha det pga mycket mörkerkörning) Visserligen vettiga priser på begagnat-marknaden men när det inte kan kalibreras via Laptop...

Behringer Ultradrive DCX2496 - Kompetent delningsfilter med allt som H800 har och mer i signalprocess-väg, men bara 3 ingångar. Behöver därför två. De är 19-tums rack-monterade och drivs med 230V vilket kräver omfattande ombyggnad.

Vilka andra bilstereotillverkare har produkter som liknar dessa?
    Jag vill ha in tips så jag kan jämföra vad som finns...
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Re: Söker alternativ till Alpine PXA-H800/H701

De flesta av alpines modeller går ju byta färg på å även mörklägga displayen
    Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Beheringern rekommendreas inte. Brusig och svår att få stärningsfri i bil.
      Men en Audison bit1 kan kanske passa?
      /tycker Erik.

Comment

Man plockar ju bort RUXen till H700/701 när man justerat klart. Ett annat alternativ är RockfordFosgates 3sixty (kanske inte den nyaste version 3 dock, den blir nog ungefär lika dyr som Alpines H800) men den något äldre version 2 klarar en hel del och kan konfigureras från dator eller telefon via bluetooth.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Kofoten View Post
          De flesta av alpines modeller går ju byta färg på å även mörklägga displayen

Hupp, det gick det tydligen. Tja, då går den ju inte fet-bort i alla fall.
          Då gäller det att hitta ett sådant system.

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Comment

Finns 2 st annonser med pxa-h701 och rux-c701 om man kollar säljes avdelningen här på forumet. Inte allt för vanligt/ofta att man ser dessa då många väljer att ha kvar dem
            Beemer med enkel installation

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Beheringern rekommendreas inte. Brusig och svår att få stärningsfri i bil.
              Har tittat lite på diskussioner på www.hififorum.nu runt Behringers brusighet, och som jag förstod det hela kommer det mesta av bruset från OP-förstärkarna i interface-korten. Dessa borde man kunna rationalisera bort. Nu var det ett tag sedan som jag rotade i kopplingsschemat till den, men jag har för mig att det fanns en hel del att göra där.
              Om man seriekopplar ett 100-ohms motstånd med XLR-kontakterna kan man ju driva den direkt från högtalarutgångarna på HU:n. Då får man ju upp nivån på insignalen vilket borde reducera bruset en del...

Comment

Ja. Det låter som ytterligare en briljant ide från hififorum... Ta signalen från en ic-förstärkare på nästan full uteffekt, det låter säkert bra. Eller inte.

Om du nu prompt vill lägga ned en massa tid, börja med en minidsp eller svenska prophons dsp. Den senare låter så pass bra att jag har den i min hifirigg hemma och den förstnämda är billig och går att köra på bilström.
                /tycker Erik.

Comment

Behringern gör mer skit med signalen än 701an, dvs den påverkar ljudet mer negativt än Alpine modellerna.

Är min erfarenhet, och jag har testat båda, Behringern i hemmamiljö och 701 i bilen.

Behringer är med HiFi mått mätt ett lågbudget-märke, det skall man inte glömma bort.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post

PXA-H800 - För dyr (och hur är det med leveranser?)

1-3 dagar beroende på vart i Sverige den handlare du har valt att beställa den ifrån huserar (om de inte redan har den hemma på hyllan)!
                    Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

Kanske Helix P-DSP (den lilla) C-DSP är ännu inte släppt tror jag.
                      http://www.audiotec-fischer.com/589.html?&L=1

Hittar inget pris på den ens hos AI men ligger på runt €400 i resten av europa.

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                      Vilka andra bilstereotillverkare har produkter som liknar dessa?
                      Jag vill ha in tips så jag kan jämföra vad som finns...

Comment

Det ser ut som om jag kommer att vänta med separat DSP ett tag.
                        Efter mycket vånda föll valet av Huvudenhet på ALpine CDA-117Ri och den har ju hyffsade inställningsmöjligheter. Känner jag mig inte nöjd med den kan jag ju alltid bygga ut den senare. Även Alpine HU:n var ett svårt val, då jag blev tvungen att kompromissa på flera punkter.

Tack i alla fall för alla förslag!
                        Jag kommer att ha dem i åtanke när det blir dags att bygga ut.

Comment

Tror Bit1 Passar bra till dig iaf. Jag kommer nog köra på den sen när jag bygger.

Comment

Hur många kanaler har du behov för?
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Fyra till att börja med, h+v fram, h+v bak. Sedan när ekonomin tillåter blir den en sub.

Tanken var att jag ska ersätta original-HU:n i min Volvo s60: HU-803, med en fungerande spelare och fixa EQ med tidskomp. Men efter mycket och om men, samt kompromisser, blev det en Alpine CDA-117Ri och den har ju allt innanför skalet.

Comment

Working...
                              X