Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd

    Hej!
    Har en Volvo 945 som jag tänkte byta högtalare i eftersom det sitter original nu. Men jag vet inte vad jag ska köpa, koaxial eller kit? Sitter 5,25 " i dörrarna och i brädan vet jag inte för jag har inte fått av gallret än.Tips? Vill få det att låta bra och hyfsat högt. Sedan funderar jag på vad man ska ha för steg till detta? Har silent coat 41 ark hemma som jag inte har satt i än. Har läst ganska mycket om detta, tänkte kanske köra mid-basar i bakdörrarna, koaxialer fram + nåt kul i brädan? Eller hur ska det vara för att få bästa ljudbild?

    Tänkte köpa i omgångar så då kan jag tänka mig att lägga ut ca 5 k för högtalare + steg. HU är inte klart än men det blir nog Alpine 9887 eller liknande.

    Mvh Johan
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Köpråd

    i brädan funkar 3,5" jag skulle köpt kitsystem fram.körde cdt es520 i fram på min 740 och de lät riktigt bra
    saab 9000 pioneer-

    www.garaget.org/micke999

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd

      Aha, vart köpte du det och vad är det för pris? Antar att högtalarnas storlek och position är lika i 7/9 serien?
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Aha, vart köpte du det och vad är det för pris? Antar att högtalarnas storlek och position är lika i 7/9 serien?
        yes de är samma placering. jag gav 3000kr för dom men finns ju billigare som med funkar.ett annat tips är att kolla med seastreamsgarage han är grym att ha å göra med och duktig heter horsyhorse här på forumet

        edit

        ja de är 5.25" fram går att bygga om så man får i 6,5" med
        saab 9000 pioneer-

        www.garaget.org/micke999

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd

          http://nardik.se/product/DLS-UR35i
          http://nardik.se/produkt/DLS-Performance-CA23
          kanske detta?=)

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd

            Det är 5,25" i bakdörrarna, men inte i framdörrarna.
            Vet inte exakta storleken, men det är mellan 5,25" och 6,5".

            Ska du byta högtalare fram måste du gör en baffel i vilket fall som helst
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd

              Originally posted by Softis View Post
              Det är 5,25" i bakdörrarna, men inte i framdörrarna.
              Vet inte exakta storleken, men det är mellan 5,25" och 6,5".

              Ska du byta högtalare fram måste du gör en baffel i vilket fall som helst
              läste på docent-decibel att det e 5.25 fram oxå

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd

                nja de är typ 6" men man kan köpa adapterringar på biltema för normalstora högtalare,normala är att stoppa i 5,25
                saab 9000 pioneer-

                www.garaget.org/micke999

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd

                  Det går att klämma dit 6,5", men det kan hända att man får kapa lite i plåten då.
                  Men det kvittar ju för det finns IIIIIINGA genvägar till det perfekta ljudet dårå
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd

                    jo annat som är vanlig är att man sätter mdf ring på platta som man sen skruvar på org plats.

                    dock de perfekta ljuder hehe då tror jag dörrsidorna lämnar lite att önska hehe
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpråd

                      Ville: Såg riktigt bra ut det där som du länkade, har blivit tipsad om DLS förut så det känns som att det är bra grejer. Ska höra med horsyhorse först och se om han håller med Tack för hjälpen iaf!
                      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpråd

                        Originally posted by Lillalilja View Post
                        Ville: Såg riktigt bra ut det där som du länkade, har blivit tipsad om DLS förut så det känns som att det är bra grejer. Ska höra med horsyhorse först och se om han håller med Tack för hjälpen iaf!
                        vsg =) ska du ha ngn bas i senare lr?=) annars har ja ett annat förslag om du ska bygga om dörrsidorna =)
                        http://www.autohifi.se/?category_id=..._id=HW-EDGE65C
                        http://www.autohifi.se/?category_id=...d=UD-ProZ2-200
                        kommer spela högt iaf =) ngn sa till mig att detta spelar bättre än re audio xxx 6.5 kit men det e mer stamp i re audios xxx kit =) så detta om du vill spela högt lr dls om du vill spela fint o hyffsat högt=)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpråd

                          Originally posted by ville91 View Post
                          vsg =) ska du ha ngn bas i senare lr?=) annars har ja ett annat förslag om du ska bygga om dörrsidorna =)
                          http://www.autohifi.se/?category_id=..._id=HW-EDGE65C
                          http://www.autohifi.se/?category_id=...d=UD-ProZ2-200
                          kommer spela högt iaf =) ngn sa till mig att detta spelar bättre än re audio xxx 6.5 kit men det e mer stamp i re audios xxx kit =) så detta om du vill spela högt lr dls om du vill spela fint o hyffsat högt=)
                          Har en Hertz Hx300 som jag ska bygga ny låda till samt att jag snart får ett MTX 1000-steg till den, så jag hoppas att det kommer bli hyfsat bra när allt är klart Tror faktiskt jag hellre väljer DLS-kitet, jag är lagd lite åt finlirs-hållet
                          Last edited by Lillalilja; July 22, 2011, 23:58.
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpråd

                            finns dls noblium med för samma pengar dock bara 2vägs då
                            saab 9000 pioneer-

                            www.garaget.org/micke999

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpråd

                              Originally posted by micke999 View Post
                              finns dls noblium med för samma pengar dock bara 2vägs då
                              Vad skulle det bli för skillnad mellan de två då ljudmässigt?
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X