Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komplettera 165 K2P med en mid?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Komplettera 165 K2P med en mid?

Jag har funderingar på att komplettera mina TN52/6K2P med en mid på instrumentbrädan absolut närmast vindrutan riktad uppåt, diskanten i à-stolpen. Allt monteras dolt på originalplats och utan alltför stora ingrepp så är jag begränsad av ett element på 2-3" och helst inte större yttermått än 80 mm. Kanske kan större yttermått fungera men det kommer att jag tar bort material från infästningen på brädan vilket jag helst skulle vilja undvika.

Jag hade hoppas på att det skulle lyfta ljudbilden en del. Överkomplicerar jag det hela tycker ni?
    Vad finns det för passande alternativ såväl fysiskt som karaktäristisk med Focal?
    Hertz HL70.3?
    Peerless 830985/6?

Ska köra dem aktivt, troligen med en bitone, men var tycker ni jag ska dela dem och hur brant?

Re: Komplettera 165 K2P med en mid?

Focal K2 3" midden 3KRX3 skulle jag tro är ett bra alternativ (det som finns i 3 vägskittet).
    Tror att den går att beställa separat nu (När jag kollade för ett 1/2 år sedan var den inte upplaggd).

Jag har för mig att Anders Redigh sa det gick att dela den 140-160Hz i SQ tävlingsamanhang.
    Last edited by ConnyK; July 7, 2011, 22:30.
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Focal midden hade helt klart varit bra men den är 87 mm i yttermått och det får jag inte plats med. Det skulle kanske gå att montera från undersidan om jag river ut hela instrumentbrädan men det känns inte som något jag vill göra om jag slipper.

Comment

Audison Voce 3.0 kanske kan va nått. Dock har 87 mm yttermått, dock är den väldigt slimmad och låter riktigt trevligt.
        //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
        Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Jag monterade bort elementen och mätte lite bättre.
          88mm bör kunna få plats men det hänger lite på hur tjock den yttre ringen är på elementet. I värsta fall får jag ta bort lite mera från bilens original galler men hade tänkt köpa nya sådana och fräsa ur och klä om i alla fall så det bör vara lugnt.

När jag läser om Voce AV 3.0 och HL70.4 så har jag svårt att tolka några större skillnader. Är det mest bara varumärkena som positionerats olika eller vad innebär de små olikheterna i specarna?

Några hundralappar hit eller dit i priset är ju sak samma.

@ConnyK vet du vad Focals 3:a kostar?

Comment

Originally posted by barajag View Post
            @ConnyK vet du vad Focals 3:a kostar?

För ett halvår sedan gissade dom att de skulle ligga kring 1500Kr/st (reservdel) dvs 3000Kr par (troligen utan galler) - kolla med någon ÅF.

Undrar du något över storleken på Voce AV 3.0 (mer än det som står i databladet) så kan jag mäta, det skall in sådana i min bil (inte monterade ännu)
            /Conny

Comment

Tack gärna.

Det som intresserar är i sådant fall dess motsvarande fyra fysiska mått till HL70:ans mått som finns här: http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/H...nergy_Hl70.pdf

De bör inte skilja nämnvärt men bara för att vara säker.

Även om ett par 3r från Focal vore trevligt så kan man göra annat för 1700,- extra de kostar. Om nu ingen sitter på ett par de vill bli av med billigt.

Originally posted by ConnyK View Post
              För ett halvår sedan gissade dom att de skulle ligga kring 1500Kr/st (reservdel) dvs 3000Kr par (troligen utan galler) - kolla med någon ÅF.

Undrar du något över storleken på Voce AV 3.0 (mer än det som står i databladet) så kan jag mäta, det skall in sådana i min bil (inte monterade ännu)

Comment

Nu hittar jag inte måtten på AV 3.0 (står inte i dokumenten Audison har på sidan) men jag har klämt i kännt på den i verkligheten och den är grymt smäcker.
                Dock ser det ut som att alla tre (Focal, Hertz och Audison) är rätt lika varandra i måtten. Diffar ngn mm hit o dit.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Nu hittar jag inte måtten på AV 3.0 (står inte i dokumenten Audison har på sidan) men jag har klämt i kännt på den i verkligheten och den är grymt smäcker.
                  Dock ser det ut som att alla tre (Focal, Hertz och Audison) är rätt lika varandra i måtten. Diffar ngn mm hit o dit.
                  Måtten finns här (de har lagt den under support - download)
                  http://audison.eu/xml/products/pdf/a...dManual_EN.pdf.

Måtten verkar vara väldigt lika.

Jag hade ett K2 4" kit (sålt) + midbas 6K3P (har kvar) innan, 4" fick inte plats i den nya bilen.
                  Skulle jag skaffat Focal K2 3" med galler hade nog blivit ett helt kit för 10' Kr - tycker det är för mycket pengar.

Får se vad man tycker om Audison 3-vägs framsystem när jag får in det, man var bortskämd med ett mycket väljudande Focal K2 kit innan.

Eventuell kan du få byta ut diskanten men det märker du, tror att örat är känslig för olika ljudkaraktärer i diskant/mellanregistret men jag är ingen expert.
                  Last edited by ConnyK; July 9, 2011, 10:34.
                  /Conny

Comment

Det blev till slut en Voce AV 3.0 från Ljudstudion.
                    Ska bli spännande att höra den.

Comment

Working...
                    X