Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inställning utav bas /nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inställning utav bas /nybörjare

Hejsan, lite frågor från en nybörjare, förklara gärna era svar med varför så jag även lär mig! då det inte kommer bli första eller sista gången jag monterar och ställer in.

Har då kopplat in en 2x12" kicker comp låda, tillsammans med ett Kenwood KAC-6203 m inställningarna som finns på steget är att köra antingen en kanal eller brygga båda? Ska jag köra på en kanal eller brygga och varför? Körde bryggat i början och steget blev varmt som attan så ändrade till en kanal men låter fortfarande bra :S.

Finns sensitivity eller vad det står över den lilla ratten, vad ska denna vara på? tror jag kör på 0.5 just nu, det är en Volvo 850 jag har föresten, krävs lite kräm med tanke på att det är sluten bagage lucka.

Sen finns LPS "low pass filter" eller off, ska jag köra med lps igång? varför ska jag vad gör lps?

Sen har jag lite sjusteringar på stereon, ett 5 bands equalizer, 5st stolpar som man kan köra på, suttit och lyssnat lite och det höjer och sänker tonerna på bak och fram högtalare om jag hört rätt, första stolpen verkar vara den för basen, vad är rimligt att ha för inställningar, någon som ska vara högre än den andra osv?

Även på stereon finns HPS "high pass filter" kan köra 55/65/80/100/125 Hz, kör just nu på 80Hz då jag tidigare fått snabb förklarat att över 80 Hz så spelas det toner och inte bas? Vad gör HPS och påverkar det basen eller är det högtalarna?

Även på stereon finns något som heter Sw.2 , antar att det är någon slags filter till basen, samma som ovan fick jag förklarat att över 80Hz så spelas det musik ifrån basen eller något sånt, kör just nu på 80Hz och det verkar funka, förklara gärna, har även fått sagt att det blir mer snärtig bas vid typ 100Hz.

Jag har just nu för att ni ska få en bild utav vad jag har, 2st 5,25" i fram dörrarna, 2st 6,9" i hatthyllan, kommer även ett par 3,5" till instrument panelen snart när jag hittat ett par jag vill ha, 1st 2x12" kicker comp i bagageluckanm, steget jag använder är som sagt ett Kenwood KAC-6203

Tackar för svar! jag är som sagt en nybörjare och vill lära mig så säg gärna hur jag går till väga men även varför =D

Re: Inställning utav bas /nybörjare

har du serie- eller parallelkopplat basarna i lådan? är de sen anslutna mot en högtalarterminal på lådan där du dragit en kabel till slutsteget antingen bryggat eller på en kanal?

jag är också nybörjare så ta mitt inlägg lite med en nypa salt

Comment

2 kanals steg som är bryggat = 1 kanal + på ena kanalen och - på den andra
      Ska du brygga steget då är det en baslast på 8 ohm = 4 ohm/bryggat

Då du bryggade 2 kanalssteget
      exvis ligger basarna på 4Ohm då blir lasten 2 ohm på steget

och ligger basarna på Lasten 2 ohm
      så blir det en bryggad last på steget på 1 ohm inte bra

Vad har du för ohmlast på baslådan?

Kanske inte det bästa men kör på exvis på vänster kanal då kan du i allafall lasta ner till 2 ohm

Har säkert glömt nått eller har förklarat fel på nån punkt
      Så Ändra det ni anser är fel

Comment

Vet inte hur det är kopplat innuti då det är en kicker comp 2x12" färdigbyggd låda, det går iallafall mot en utgång på lådan där jag har +- kabel kopplat till steget, just nu bryggat vilket jag antar att det ska vara.

Comment

10DC124 det är modellen på kicker comp lådan jag har, vet inte mycket om det, men skulle vara bra att få klargjort om jag ska köra bryggat eller obryggat så jag inte förstör något kör oftast länge och väldigt högt med väldigt hög bas på.

Comment

Ta en multimeter och mät på Plus och minus på lådan då får du reda på hur många ohm basarna ger tillsammans

Comment

Okej det går ju att ordna. Men enligt spec om man kollar info om lådan så ska basarna vara på 4 Ohm st, då blir det 8 Ohm sammanlagt eftersom det är 2st, bryggar jag då borde det väll ge en last på 2 Ohm på steget som du skrev förut, 2 Ohm är det någon fara?

Comment

Single 4-Ohm Load at Terminal Cup, så står det i spec på lådan.

Comment

Working...
                X