Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fel på min bas? :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är det för fel på min bas? :(

    Tjena!

    Ja som rubriken tyder så är det något fel på min bas och/eller låda.



    Så låter den. Låter fint inne i kupén, det är bara någon enstaka gång man kan höra de där skrapljudet men oftast inte. Står man däremot vid bagaget låter det såhär och det låter ju rent ut sagt förj@vligt

    Lådan är byggd i 19mm MDF och har som ni ser dragit ihop med rätt många skruv :P Den är dessutom limmad och silikonad i innerskarvarna. I den ligger dämpmatta. Och det har låtit bra i den lådan innan med den basen så tvivlar på att det är lådan som är boven i dramat.

    Sen kan vi la säga också att inget är polvänt! Utan det är rättkopplat.. I alla fall när det gäller slutsteg och bas. Dock lite osäker på omvandlaren nu .. får ta och mäta upp den om en stund skulle jag tro!

    All hjälp är till hjälp :P

    MVH Jimmy


    Edit:

    Har nu mätt upp och kollat ALLA kabelkopplingar jag gjort, inklusive de till basen så att det verkligen var rätt inne i lådan också och kommit fram till att jag inte kopplat fel någonstans. Så nu börjar tankarna gå mot att det är slutsteget som sagt tack och hej för sig? Är ju ett 2 kanals steg som driver en 2ohm's bas .. inte så optimalt men det har funkat tidigare men det är ju klart att det kanske inte fixade det i längden. Enligt Peter på Exydos så skulle det funka att driva den basen med det steget men nu i efterhand vettefan. Känns ju som om steget släpper igenom högfrekventa toner när det bara borde släppa igenom lågfrekventa. Typ som om den kör "FULL" fast att det är inställt på "LPF".

    Får ta och testa en kompis steg i helgen och se om det blir någon skillnad
    Last edited by ToXtreme; May 4, 2011, 12:00. Reason: Testat och donat lite

  • #2
    Re: Vad är det för fel på min bas?

    Låda kan du utesluta, kolla spänningen till steget vid polerna när du spelar. Varit ute för ett exakt likadant fenomen. Hade dubbla batterier, säkring imellan. Säkringen fram hade gått och jag spelade på bakbatteriet utan laddning i typ 1 vecka. Sen började det låta sådär från subben, trodde den hade pajat så jag lämna in den på felsökning utan resultat. Först senare jag såg att säkringen hade smyg-pajat fram och att bak batteriet var riktigt missnöjt utan laddning. Steget som krävde mest ström börja dista först.

    Sen om du har oflyt kan nåt ha pajat, kolla säkringarna på steget först. Det låter som ett steg som distar iallafall i mina öron

    Comment


    • #3
      Re: Vad är det för fel på min bas?

      Får ta och kolla det.

      Va en annan sak också .. min remote jordar lite :S Det ska den la ändå inte göra va?

      Edit:

      Så då var alla säkringar kollade. Såg inget konstigt där Däremot la jag märke till att det var en 30A säkring på steget och inte en 40A som jag trodde när jag monterade säkringen vid batteriet. Spelar det någon roll att det är olika Ampere på de två?

      Sen så som jag skrev högre upp så jordar min remoteingång. Hur det går till blir jag inte klok på för jag tycker det går emot typ hela den fysiska lagen men såhär är det iaf!. Jag hade nu 12,2V till steget när jag spelade, så inget konstigt där. Och min jordkabel funkar finfint! Däremot om jag satte multimetern på remote + jorden så fick jag ut 11,8V och satte jag multimetern på remote + plus så fick jag ut 0,38V .. hur i hela h@l*et¨ går det till? Hur kan en punkt både vara positiv och negativ på samma gång? Det går verkligen inte ihop?

      Dock tror jag inte att det har med det att göra att basen låter som den låter dessvärre.

      Öppnade även upp steget i hopp om att hitta någon brusten lödning eller så men icke så nicke. Såg väldigt helt ut invändigt så där verkade inte heller boven ligga.

      Så kortfattat har jag inte blivit ett dugg klokare efter detta :P
      Last edited by ToXtreme; May 5, 2011, 13:34.

      Comment


      • #4
        Re: Vad är det för fel på min bas?

        Originally posted by ToXtreme View Post
        Får ta och kolla det.

        Va en annan sak också .. min remote jordar lite :S Det ska den la ändå inte göra va?

        Edit:

        Så då var alla säkringar kollade. Såg inget konstigt där Däremot la jag märke till att det var en 30A säkring på steget och inte en 40A som jag trodde när jag monterade säkringen vid batteriet. Spelar det någon roll att det är olika Ampere på de två?

        Sen så som jag skrev högre upp så jordar min remoteingång. Hur det går till blir jag inte klok på för jag tycker det går emot typ hela den fysiska lagen men såhär är det iaf!. Jag hade nu 12,2V till steget när jag spelade, så inget konstigt där. Och min jordkabel funkar finfint! Däremot om jag satte multimetern på remote + jorden så fick jag ut 11,8V och satte jag multimetern på remote + plus så fick jag ut 0,38V .. hur i hela h@l*et¨ går det till? Hur kan en punkt både vara positiv och negativ på samma gång? Det går verkligen inte ihop?

        Dock tror jag inte att det har med det att göra att basen låter som den låter dessvärre.

        Öppnade även upp steget i hopp om att hitta någon brusten lödning eller så men icke så nicke. Såg väldigt helt ut invändigt så där verkade inte heller boven ligga.

        Så kortfattat har jag inte blivit ett dugg klokare efter detta :P
        Basen: förmodligen nånting med talspolen som är kasst.

        Remote: JA, det skall vara +12V mellan remote och jord, remote är ju påslaget, som sker via 12V. Att det skiljer när du mäter mellan remote och matningen är inte ett smack konstigt, dvs remoten är schysst (annars skulle steget ej starta!)

        /jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Vad är det för fel på min bas?

          Okej! Ska ta och testa med ett annat steg på lördag för säkerhets skull bara för att isåfall verkligen konstatera att det är basen som är kass!

          Skulle det nu vara så, så blir det till att inhandla mig en DLS MW10D. Förhoppningsvis ska den kunna leverera det min RW12 gör idag och lite därtill

          MVH Jimmy

          Comment


          • #6
            Re: Vad är det för fel på min bas?

            Illa om du pajat basen, som jonash säger så kan det även vara talspolen som gett sig. Testa koppla in några andra högtalare på steget bara så ser du om samma fenomen uppstår eller ej

            Comment


            • #7
              Re: Vad är det för fel på min bas?

              där sa du något! Har ju 8 högtalare liggandes så det får bli morgondagens projekt att testa detta

              Är inte hela världen om basen är kass egentligen. Då har jag ju en anledning till att byta till en 10". Är för ekonomisk för att byta om jag har en som funkar fint sen så köpte jag ju denna basen på brl i samband med att de la ner verksamheten förra året så betalade runt 500kr för den då. Det går ju inte ens att köpa en ny sådan för de pengarna trots att det är en utgått vara ^^

              Stayin' positive med andra ord

              Comment


              • #8
                Re: Vad är det för fel på min bas?

                Så nu har jag testat med en annan högtalare. Dessvärre har jag ingen mer bas än den som sitter i bilen så slängde först in min fetinghatthylla (namnet pga dess coola komponenter! 4*100W Pioneer högtalare från slutet 80-talet typ är respekt ) och så ställde jag om steget till stereo igen och det lät SKIT även med det i stereo.

                Sen tänkte jag att jag skulle ta en gammal Pioneer dörrhögtalare som bara ligger och skräpar (kanske pga dess respektingivande 15wrms ) och kopplade om steget igen så det spelade mono och så körde jag den som en open-air bas mest för att se om de där skrapljudet fanns där. För varesig den sitter i låda eller ej så hör man ju om det låter så där konstigt i alla fall... och det gjorde det för kopplade mellan den och basen för att se om det var någon skillnad och det var det .. basen basade mycket mer men utöver det så märkte i alla fall inte jag någon skillnad.

                Så nu är jag tillbaks till ruta 2 och tror att det är slutsteget i alla fall!

                Men jag ska ju testa med ett annat steg i morgon så då märker jag ju om det är basen eller slutsteget. Kanske rent av är något annat.. vad vet jag!

                Felsöka is a biatch ...

                Comment


                • #9
                  Re: Vad är det för fel på min bas?

                  felet hittat.. De va steget trots alls! Så nu ska det bytas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad är det för fel på min bas?

                    någon med tips på vettigt steg som levererar runt 250+wrms i 2ohm i 1500kronors klassen? Vet att Orion har ett (och MDS även ett men vägrar MDS för det är skit imo). Någon som vet nåt mer?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad är det för fel på min bas?

                      http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=181

                      Denna kanske? Hertz är inte kända för att göra dåliga produkter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad är det för fel på min bas?

                        http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=181

                        Prisvärt
                        sigpicMS-SOUND
                        Micke7406

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad är det för fel på min bas?

                          Har faktiskt kollat på båda de stegen.

                          Det som talar för Hertz steget är la att det är från Hertz. Sen är det inte så mycket mer som talar för det. Gillar inte designen, måtten gör att det inte går in under bagagerumsgolvet i bilen och inte heller priset känns så tilltalande :P

                          Zachry-steget däremot har jag varit väldigt nära på att köpa innan pga dess kompakta mått! Att det dessutom är ett klass D steg är bra, priset är inom ramen också. Designen = urstråkig men det går alltid att fixa till lite. Däremot så tror jag att deras siffror är ganska mycket glädjesiffror om jag ska vara ärlig. Men det gör ju inte så mycket eftersom min bas inte ens ska ha hälften av de pulvret som slutsteget sägs ge.

                          Så det blir nog ett zachrysteg

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vad är det för fel på min bas?

                            Tror du blir nöjd med Zachry steget. Inget fel på något av dom

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vad är det för fel på min bas?

                              ett stycke Zachry steg är nu beställt


                              En OT fråga också.. Vad betyder "rep power" till vänster? Blir inte klok på vad den betyder och nyfiken som man är då vill man ju veta de
                              Last edited by ToXtreme; May 9, 2011, 13:50.

                              Comment

                              Working...
                              X