Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådstorlek - Orion HP12D2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådstorlek - Orion HP12D2

Hallå, har lite funderingar runt storleken på lådan till min bas. Har en låda som tidigare ägare till
    basen har byggt, men basen är aldrig spelad i lådan och enligt mig känns den lite overkill. Den är med andra ord ganska stor.

Basen, Orion HP12D2: http://www.sonicelectronix.com/item_140 … P12D2.html

Dessa mått har jag tagit på insidan av lådan:
    Längd: 800mm
    Djup: 370mm
    Höjd: 355mm

Läng på basrören: 2x210mm från utsida till utsidanpå trattarna, sitter trattar på båda ändar på båda rören. Dessa är 4'' båda två.

Någon som skulle kunna hjälpa mig beräkna vad den är avstämd till? Hur ska man modifiera lådan
    för att funka som bäst med basen? Lysnar på all möjlig musik, allt från techno till hårdrock.

Tacksam för svar //Simon

Re: Lådstorlek - Orion HP12D2

Den där bör sitta i sluten. ca 40lit, 75% fylld med dämpull. Portad kanske 50lit med 45cm 4" port, trattar i båda ändar.

Din låda är ca 100 lit med portar och bas borträknade, avstämd ca 42Hz. Vidrigt hög peak på 8-10db. Dvs en SPL låda som låter skräp med musik.

T/S parametrarna stämmer inte 100 som Orion angett heller. Hade använt den i en sluten, gräver ganska djupt (rullar av strax över 40Hz) samt att den portade är dels jobbigare att bygga och att du behöver en del EQ-möjligheter för att få den till att låta bra.
    Last edited by Hanatsu; April 25, 2011, 23:23.

Comment

skulle man inte kunna få en bättre avstämning om man sätter 4st 4" portar? eller blir de bara skräp av de hela då?

Comment

Originally posted by malmberg View Post
        skulle man inte kunna få en bättre avstämning om man sätter 4st 4" portar? eller blir de bara skräp av de hela då?
        4st 4" portar är extremt på 1st 12a, en port räcker

Du måste tänka på att alla rör blir längre för att bibehålla avstämningen, då det är den totala portarean x längden som gäller.

Comment

4st 4" är väl kanske i överkant för en 12" ja men en 4" kan bli för lite om det är en bas med någorlunda slaglängd, jag har dubbla 4" till min Alpine Type-X och det är gränsfall.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

När Technobass hade dubbla HP12 i sin röda 850 så sattes 3 st 4" portar, basar+portar var vända mot bakluckan. Från början satt det inte trattar och man märkte att lufthastigheten var rejält hög när man spelade högt, det blåste klart märkbart när jag stod ca 1 m bakom bilen.

Comment

Låter galet xD

Till min Iridium 12a funkade 3" port perfekt i en testlåda jag gjorde, inget blåsljud även runt avstämning så visst har subben i fråga massiv Xmax som vissa andra har så får man nog lassa fler portar. Denna basen tycker jag borde klara sig på en 4" då lufthastigheten var relativt låg även vid maxeffekt

Edit; Typo xD
              Last edited by Hanatsu; April 30, 2011, 10:10.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                4st 4" portar är extremt på 1st 12a, en port räcker

Du måste tänka på att alla rör blir längre för att bibehålla avstämningen, då det är den totala portarean x längden som gäller.
                Nu är de ju så att vi vill ha högre avstämning för man hör ingen bas i andra låtar än typ usda - white girl, late night tip - three 6 mafia osv

Comment

Rekommenderar inte att avstämningen ligger över 40Hz, du kan inte spela speciellt högt alls under avstämning då högtalaren inte får någon dämpning från porten. Om du tycker att den blir för lågt avstämd kan du alltid kapa röret så avstämningsfrekvensen höjs. Min uträkning är mer baserat mot välljud än för SPL

Comment

Originally posted by malmberg View Post
                    Nu är de ju så att vi vill ha högre avstämning för man hör ingen bas i andra låtar än typ usda - white girl, late night tip - three 6 mafia osv
                    Att basen hörs mest i såna låtar behöver nödvändigtvis inte bero på avstämningen, det kan även vara lådans volym som gör att den peakar kraftigt vid de låga frekvenserna.

38-40 Hz brukar ofta räknas som "allround avstämning" i någorlunda stora/medelstora bilar, däremot i små bilar kan 45 Hz vara hyfsat allround medan 40 Hz ger djupbas. Så har iaf jag uppfattat diverse diskussioner om avstämning i bilkupeer, men jag inte gjort en massa egna mätningar för att se hur verkligheten är.

Den teoretiska avstämningen i lådan som jag skrev om i mitt förra inlägg var runt 35 Hz och kan anses som djupbasavstämning, men den spelade faktiskt "dunkbas" relativt bra också. Lådan var dock beräknad att få en förhållandevis jämn återgivning, vilket även verkade stämma i just detta fall.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      Att basen hörs mest i såna låtar behöver nödvändigtvis inte bero på avstämningen, det kan även vara lådans volym som gör att den peakar kraftigt vid de låga frekvenserna.

38-40 Hz brukar ofta räknas som "allround avstämning" i någorlunda stora/medelstora bilar, däremot i små bilar kan 45 Hz vara hyfsat allround medan 40 Hz ger djupbas. Så har iaf jag uppfattat diverse diskussioner om avstämning i bilkupeer, men jag inte gjort en massa egna mätningar för att se hur verkligheten är.

Den teoretiska avstämningen i lådan som jag skrev om i mitt förra inlägg var runt 35 Hz och kan anses som djupbasavstämning, men den spelade faktiskt "dunkbas" relativt bra också. Lådan var dock beräknad att få en förhållandevis jämn återgivning, vilket även verkade stämma i just detta fall.
                      Har lådan i en 850 sedan med basen riktad bakåt just nu, vet inte om de spelar nån större roll? den ska in i en epa sen och de är ju en väldigt liten kupe' i dom så lådan kanske blir på tok för stor i den då?

Comment

Working...
                      X