Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppla in 4st 8ohm Middar och 2st 4ohm Diskanter, till 2 kanaler 2 ohm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koppla in 4st 8ohm Middar och 2st 4ohm Diskanter, till 2 kanaler 2 ohm

    Hej! Köpte en sådan här häromdagen
    https://dbakuten.se/varumarken/avata...i8YLgWRd1WRlhc
    Ska nu koppla in högtalarna i den. I beskrivninge står det att jag ska få en impedans på 2 ohm på varje kanal. Men hur sjutton ska jag lösa det när jag har 2 element och 1 diskant på varje kanal, som vardera är på 4ohm. Fick med en kondensator som "delningsfilter" men den tilför väl inget extra motstånd?

    Så hur ska jag koppla för att få 2 ohm på 2 kanal i detta fall?

  • #2
    Förutsätter att de är 8ohm enligt rubriken, parallel koppla två middar = 4ohm , parallel koppla dessa två med varsin diskant på vardera 4 ohm blir 2 ohm enkelt räknat i teorin. Fast jag hade inte blandat in diskarna i det steget, kört dom separat.
    Jo, kolla fasen på middarna så alla går rätt, händer att dom kan vara fasvända, viktigt när flera jobbar i samma låda
    Last edited by Styrbjörn; November 27, 2021, 19:23.
    Styrbjörn

    Comment


    • #3
      Originally posted by Styrbjörn View Post
      Förutsätter att de är 8ohm enligt rubriken, parallel koppla två middar = 4ohm , parallel koppla dessa två med varsin diskant på vardera 4 ohm blir 2 ohm enkelt räknat i teorin. Fast jag hade inte blandat in diskarna i det steget, kört dom separat.
      Jo, kolla fasen på middarna så alla går rätt, händer att dom kan vara fasvända, viktigt när flera jobbar i samma låda
      Nej är inte som rubrik, utan dem är på 4ohm styck.

      Comment


      • #4
        God morgon, det finns ju också färdiga filter för att köra passivt där allt är klart för diskanten mm, kolla med dbakuten. Måste ju lösa de här med effekt och last och frekvenser. Tråkigt kanske men väl investerade pengar.

        Om du inte vill gå den vägen ovan, se till att ditt steg är 2 ohm stabilt, parallel koppla 2+2 , gör ett extra uttag i lådan och dra diskarna till stereon , har du 4 kanals steg kör du där, vrid ner effekten till diskarna glöm inte filter för disk ( kondingen) eller nåt annat för dom ger sig annars, även middarna behöver filter både uppåt och nedåt men jag är ju lite av kräsne , men dbakuten är mitt bästa tips
        Last edited by Styrbjörn; November 28, 2021, 11:40.
        Styrbjörn

        Comment


        • #5
          Originally posted by Styrbjörn View Post
          God morgon, det finns ju också färdiga filter för att köra passivt där allt är klart för diskanten mm, kolla med dbakuten. Måste ju lösa de här med effekt och last och frekvenser. Tråkigt kanske men väl investerade pengar.

          Om du inte vill gå den vägen ovan, se till att ditt steg är 2 ohm stabilt, parallel koppla 2+2 , gör ett extra uttag i lådan och dra diskarna till stereon , har du 4 kanals steg kör du där, vrid ner effekten till diskarna glöm inte filter för disk ( kondingen) eller nåt annat för dom ger sig annars, även middarna behöver filter både uppåt och nedåt men jag är ju lite av kräsne , men dbakuten är mitt bästa tips
          Så det finns inget sätt att koppla det jag har till 2 kanaler på 2ohm vardera?

          Comment


          • #6
            Med bara en konding som filter till diskarna och sen koppla 2 middar med 1 disk så vete hunnan hur dom tänkt, jag får inte ihop de last mässigt men är de så dom tänkt kan de vara för att disken inte ger så mycket last och oftast brukar 2 4ohm bli 2,6-2,8 i last, koppla ihop och kör en ohm mätning . Sen kan man ju alltid testa lite men inget jag rekommenderar eftersom de inte är mina grejer. Ring akuten imorgon så hjälper dom dig säkert. I dom färdiga filtren finns ju spolar och kondingar som fixar så lasten blir korrekt hyfsat om jag inte missminner mig
            Last edited by Styrbjörn; November 28, 2021, 14:17.
            Styrbjörn

            Comment

            Working...
            X